Ny kampagne skal lære unge at elske verdensmålene
Unge danskere vil gerne leve mere bæredygtigt, men ved ikke hvordan. Det skal ny kampagne på de sociale medier hjælpe med.
Unge danskere vil gerne være mere bæredygtige og klimavenlige i deres daglige valg, men de ved ikke, hvordan de skal gøre det.
Det er baggrunden for en ny kampagne, hvor de to organisationer ILoveGlobalGoals og Tuborgfondet sammen vil gøre ’Verdensmål til hverdagsmål’. Det skal ske ved at mobilisere unge på de sociale medier i forsøget på at opnå FN's 17 verdensmål.
Det skriver dr.dk.
”Verdensmålene skal gøres til hverdagsmål, så vi kan skabe handlekraft og bred opbakning til de politiske og samfundsmæssige tiltag, der er nødvendige for en bæredygtig omstilling. Ligesom iLoveGlobalGoals mener vi i Tuborgfondet, at unge spiller en vigtig rolle for at få det til at ske,” siger souschef i Tuborgfondet Nanna Bang.
De fem hashtags
- iVoteGlobalGoals – hvordan kan du bidrage til bæredygtigheden i dine politiske valg?
- iBuyGlobalGoals – er du bæredygtig i de produkter, du køber og de virksomheder du støtter?
- iLiveGlobalGoals – de muligheder du har for at leve bæredygtigt i hverdagen og på ferier
- iInvestGlobalGoals – dit potentiale for at tænke bæredygtigt i pensionsopsparing/investeringer
- iWorkGlobalGoals – dit valg om at bidrage bæredygtigt gennem studie og arbejdsliv
Læs også: Kan man lancere en bevægelse, som allerede er i gang
Håbet med kampagnen er ifølge dr.dk, at unge mennesker vil hashtagge iLoveGlobalGoals og fem lignende hashtags på de sociale medier, når de for eksempel rejser klimavenligt eller laver bæredygtige madretter og derigennem inspirere andre unge mennesker til en lignende livsstil.
”Det skal være en slags positiv #metoo-kampagne med fokus på handling,” siger forkvinden bag iLoveGlobalGoals, Lotte Hansen til dr.dk og understreger samtidig at alle må deltage i kampagnen, men at det helt centrale mål er at få de unge mennesker, der i forvejen dyrker en bæredygtig livsstil, med på vognen.
Verdensmål er for topmøde-agtige
ILoveGlobalGoals har forud for kampagnens start fået foretaget en Epinion-undersøgelse blandt unge i alderen 18-30 år, der viser, at to tredjedele ikke mener, de lever bæredygtigt nok, og at halvdelen af de adspurgte unge ikke ved, hvad de kan gøre for at leve mere bæredygtigt.
Afstanden fra den enkelte unge danskers hverdag til verdensmålene – og hensigten med disse – er en af de ting, som Lotte Hansen med iLoveGlobalGoals ønsker et opgør med.
”Verdensmålene virker stadig meget "topmøde i New York-agtige". Og så er der en ubalance i informationsstrømmen,” siger Lotte Hansen til dr.dk og fortsætter:
”Det er klimaet den ene dag og så Trump-snak de næste tre dage. Vi får så mange informationer, at vi bliver helt trætte. Derfor er vi nødt til at holde et langvarigt og konstant fokus på, hvad der reelt er vigtigt.”
Og til at holde det fokus er der brug for nyt, ungt blod – ikke mere af det samme.
”Jeg har gået til konferencer om det her i to år. Og vi mødes de samme mennesker, med de samme verdensmålsnåle i vores skjorteflip, og vi klapper ad hinanden, og vi giver hinanden en knuser. Men lige pludselig kunne jeg ikke holde det ud længere", siger Lotte Hansen til dr.dk.
Det var derfor hun startede iLiveGlobalGoals, hvis ambition er, at hver tyvende unge dansker har hørt om bevægelsen, når vi skriver september 2019.
Læs også: Hul igennem til danskernes vilje til bæredygtighed
Men Lotte Hansen tillader sig også at drømme om en endnu større udbredelse:
”Jeg så gerne, at hver tredje unge dansker lidt ude i fremtiden tænker: Det vil jeg gerne være en del af, siger Lotte Hansen og konstaterer så:
”Men i øjeblikket, er det jo kun hver tiende dansker, der ved, hvad verdensmålene er. Så det er lidt op ad bakke”.
- JMA