Unilever beskyldes for overdrevent bæredygtighedsfokus

Kritk af Unilever ses som en del af en modreaktion på øget fokus på bæredygtighed og ESG hos investorer. Virksomhedens CEO fastholder fokus.

03.06.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I mere end 10 år har Unilever indtaget førstepladsen på Globescans liste over virksomheder, som ledere og eksperter inden for bæredygtighed anerkender for deres indsats på det område.

Og i 2019 kunne virksomheden meddele, at de af deres brands, som gjorde noget aktivt for at skabe positive forandringer for ”people and planet”, voksede 69 procent hurtigere end resten af forretningen.

I det seneste års tid har Unilevers høje bæredygtighedsstjerne dog været under skarp beskydning fra primært amerikanske og britiske investorer. De finansielle resultater har ikke været imponerende, hvilket resulterede i en slagkraftigt citat fra virksomhedens niendestørste aktionær, som en del af hans kritik af at et overdrevent fokus på bæredygtighed på bekostning af forretningsfokus:

”En virksomhed som føler det er nødvendigt at definere Helmann’s mayonnaises formål har i vores optik mistet tråden og overblikket.”

Tre grunde til at holde fast
Ved det udskudte Davos-topmøde afholdt i slutningen af maj måned i år, kommenterede Unilevers CEO, Alan Jope på beskyldningerne.

”De sidste to til tre år har været en voldsom tid for verden. Men hos Unilever er en af de ting, som ikke har ændret sig, været, at vores investorers opfordring til at vi fortsætter ud af den vej, hvor vi har bæredygtighed som kernen i vores forretningsmodel," sagde han.

 I sin tale fremlagde Alan Jope tre grunde til at fastholde fokus: Forbrugernes vaner, omkostninger og rekruttering.

”Forbrugere, især unge, baserer deres købsvalg på social og miljømæssig impact. Vores bæredygtige brands vokser stadig meget hurtigere end resten af vores portefølje. For det andet er vi nødt til at komme væk fra den tankegang at bæredygtig forretning koster mere. I nogle tilfælde er det, men vi regner med, at vi har sparet omkring 1,2 milliarder euro i omkostninger ved at investere i energieffektivitet tidligt. For det tredje – prøv lige at få folk til at blive en del af din organisation, hvis du ikke kan forklare, hvad du står for”.

En del af højrefløjsmodstand mod ESG 
Kritikken af Unilever ses som en del af en bredere modstand mod det øgede fokus på ESG og bæredygtighed særligt i, men ikke isoleret til, USA og Storbritannien. Som Financial Times skriver, så er ESG ”… kommet under angreb fra populistiske politikere og kontrære personer I finansindustrien…”. Webmediet boardagenda.com beskrive samme tendens som ”højrefløjspolitikere, der har vendt sig mod ESG, som en del af hvad de opfatter som en kampagne for at presse virksomheder til at adoptere ”woke” venstrefløjspolitikker”.

Under Davos-mødet fik Alan Jope – og andre fortalere for ESG-sporet – opbakning fra f.eks. øverste leder af Bank of America, som sagde:
“Jeg tror ikke, at det er muligt at gå væk fra det igen. Fordi dine kunder ikke vil tillade det, dine medarbejdere vil ikke tillade det og dine investorer bør ikke tillade det og for resten vil samfundet heller ikke tillade det.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus