Unilever beskyldes for overdrevent bæredygtighedsfokus
Kritk af Unilever ses som en del af en modreaktion på øget fokus på bæredygtighed og ESG hos investorer. Virksomhedens CEO fastholder fokus.
I mere end 10 år har Unilever indtaget førstepladsen på Globescans liste over virksomheder, som ledere og eksperter inden for bæredygtighed anerkender for deres indsats på det område.
Og i 2019 kunne virksomheden meddele, at de af deres brands, som gjorde noget aktivt for at skabe positive forandringer for ”people and planet”, voksede 69 procent hurtigere end resten af forretningen.
I det seneste års tid har Unilevers høje bæredygtighedsstjerne dog været under skarp beskydning fra primært amerikanske og britiske investorer. De finansielle resultater har ikke været imponerende, hvilket resulterede i en slagkraftigt citat fra virksomhedens niendestørste aktionær, som en del af hans kritik af at et overdrevent fokus på bæredygtighed på bekostning af forretningsfokus:
”En virksomhed som føler det er nødvendigt at definere Helmann’s mayonnaises formål har i vores optik mistet tråden og overblikket.”
Tre grunde til at holde fast
Ved det udskudte Davos-topmøde afholdt i slutningen af maj måned i år, kommenterede Unilevers CEO, Alan Jope på beskyldningerne.
”De sidste to til tre år har været en voldsom tid for verden. Men hos Unilever er en af de ting, som ikke har ændret sig, været, at vores investorers opfordring til at vi fortsætter ud af den vej, hvor vi har bæredygtighed som kernen i vores forretningsmodel," sagde han.
I sin tale fremlagde Alan Jope tre grunde til at fastholde fokus: Forbrugernes vaner, omkostninger og rekruttering.
”Forbrugere, især unge, baserer deres købsvalg på social og miljømæssig impact. Vores bæredygtige brands vokser stadig meget hurtigere end resten af vores portefølje. For det andet er vi nødt til at komme væk fra den tankegang at bæredygtig forretning koster mere. I nogle tilfælde er det, men vi regner med, at vi har sparet omkring 1,2 milliarder euro i omkostninger ved at investere i energieffektivitet tidligt. For det tredje – prøv lige at få folk til at blive en del af din organisation, hvis du ikke kan forklare, hvad du står for”.
En del af højrefløjsmodstand mod ESG
Kritikken af Unilever ses som en del af en bredere modstand mod det øgede fokus på ESG og bæredygtighed særligt i, men ikke isoleret til, USA og Storbritannien. Som Financial Times skriver, så er ESG ”… kommet under angreb fra populistiske politikere og kontrære personer I finansindustrien…”. Webmediet boardagenda.com beskrive samme tendens som ”højrefløjspolitikere, der har vendt sig mod ESG, som en del af hvad de opfatter som en kampagne for at presse virksomheder til at adoptere ”woke” venstrefløjspolitikker”.
Under Davos-mødet fik Alan Jope – og andre fortalere for ESG-sporet – opbakning fra f.eks. øverste leder af Bank of America, som sagde:
“Jeg tror ikke, at det er muligt at gå væk fra det igen. Fordi dine kunder ikke vil tillade det, dine medarbejdere vil ikke tillade det og dine investorer bør ikke tillade det og for resten vil samfundet heller ikke tillade det.”