08.12.2017 | Klima, miljø og energi
UPS afprøver bæredygtig levering i europæiske storbyer
I øjeblikket tester amerikanske UPS bæredygtige leveringsmetoder i London og Frankfurt. Her skal elektriske fragtcykler og hybridbiler hjælpe med at reducere trafikbelastning og emissioner.
Med net-neutral teknologi kan UPS-medarbejderne ikke mærke, om pakken på ladet vejer 20 eller 200 kilo. Foto: UPS
For at spare både tid og CO2 tester den amerikanske transportgigant UPS i disse måneder alternative og bæredygtige leveringsmetoder i storbyer som London og Frankfurt.
Læs også: UPS storinvesterer i vedvarende naturgas
I den forbindelse har virksomheden i samarbejde med fire andre organisationer udarbejdet Low Impact City Logistics-projektet, der skal reducere trafikbelastning og emissioner i forbindelse med pakkelevering i midtbyen.
Dette skal ske, ved at UPS-medarbejdere fra små depoter i byerne henter pakker og laster dem på en elektrisk fragtcykel. Ved at levere pakker på den måde kan UPS spare to dieselbiler per dag.
Bæredygtighed er en del af forretningsmæssige forhold
I Frankfurt løber forsøget over en toårig periode i samarbejde med Frankfurt by, IHK Frankfurt og House of Logistics & Mobility (HOLM), mens forsøget i London vil foregå i november og december måned i år i samarbejde med Fernhay, Skotkonung, University of Huddersfield og Outspoken Delivery.
”Hos UPS er bæredygtighed en fundamental del af vores forretning. Derudover forsøger vi at skabe en balance mellem økonomiske, miljømæssige og sociale faktorer, og her passer vores leveringsløsninger godt ind”, siger Rainer Kiehl, projektleder hos UPS Germany, og fortsætter:
”Ved at udskifte dieseldrevne køretøjer med elektriske cykler kan vi være med til at reducere partikler og kvælstofdioxid i atmosfæren og samtidig reducere støjforurening og overbelastning i travle bymidter”.
Hybridbiler i Frankfurt
UPS’ fragtcykler er udstyret med net-neutral teknologi, hvilket betyder, at medarbejderne ikke mærker pakkernes vægt, når de cykler. Det er med til at give flere lastmile-leverancer på en bæredygtig måde.
Både i og omkring Frankfurt by forsøger man sig også med to prototyper af hybridbiler. Disse kan køre op til 50 kilometer ved hjælp af deres elmotorer og 150 kilometer i hybrid-tilstand.
Skulle batteriet løbe tør for strøm, kan bilerne også benytte sig af deres forbrændingsmotorer, ligesom bilerne kan vinde energi og genoplade sine batterier ved hjælp af et regenerativt bremsesystem.
Læs også: UPS tager elektriske Daimler-lastbiler i brug
UPS har allerede implementeret en række logistikløsninger i flere storbyer som Frankfurt, Hamburg, München, Rom, Toulouse og Dublin.
- EL
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Ørsted bliver det første energiselskab i verden, der stiller krav til alle sine leverandører om, at de skal anvende 100 % vedvarende energi i 2025.
Supply chain

Aalborg Havns guldæg er Power-to-x
Det spirende marked inden for klimavenlige brændstoffer er et betydeligt vækstpotentiale for Aalborg Havn. Men det handler også om at tiltrække andre spillere i branchen, mener udviklingschef.
Klima, miljø og energi

Novo Nordisk får ros for klimaindsats
Danmarks største medicinalselskab er langt i deres arbejde med at reducere CO2-udledninger. Det er ikke tilfældigt.
Strategi & ledelse

Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Deutsche Banks investeringsarm blev sidste dag i maj ransaget og beskyldt for omfattende greenwashing. Samtidig melder de amerikanske myndigheder om en stramning af reglerne for markedsføring af ESG-mærkede investeringer.
Kommunikation

Dine gamle sneakers kan redde en bid af regnskoven
Et nyt initiativ fra The Athlete’s Foot giver kunderne rabat på nye sko samtidigt med, at kampen mod rydningen af regnskoven i Ecuador får en hjælpende hånd
Menneskerettigheder

Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.