Værdi gennem CSR-branding

Virksomheder og NGO’er kan høste stor værdi – også på bundlinjen, når de indgår i partnerskab. På CSR LINK’s Master Class-konferencen d. 3/3 udveksler KommunikationsKompagniet, Siemens og Ingeniører Uden Grænser erfaringer fra et prisvindende projekt

CSR LINKs seminarer inspirerer og motiverer - og giver stof til eftertanke.

16.02.2016

Binh Pham, seminar facilitator, CSR.dk

Det er altid en central udfordring for engagerede virksomheder at høste alle værdierne af CSR-indsatsen. Og ydermere at vide hvornår giver det mening - også på bundlinjen - at indgå i et partnerskab med en NGO om et fælles CSR-projekt? På CSR Master Class konferencen d. 3. marts stiller et målrettet seminar skarpt på netop værdiskabelsen af CSR - for virksomheder og for NGO’ere.

På seminaret ”Skab værdi gennem CSR-branding” mødes tre eksperter - kommunikationsrådgiver Gisela Dose Stephansen fra KommunikationsKompagniet, John Finnich Pedersen, Kommunikationsdirektør i Siemens Danmark, og Line Barslund, Fundraiser ved Ingeniører uden Grænser - med hver deres vinkel til en åben debat med omdrejningspunkt i, hvordan CSR-branding og strategisk kommunikation kan anvendes til at styrke virksomhedens profil, og hvordan virksomheder og NGO’er kan skabe gensidig værdi gennem CSR-partnerskaber.

Seminaret tager bl.a. disse spørgsmål op:

· Hvordan kan CSR-branding og strategisk kommunikation anvendes til at styrke virksomhedens profil?

· Hvordan kan virksomheder og NGO’er skabe gensidig værdi gennem CSR-partnerskaber?

Succesfuld branding og synlighed
Gisela Dose Stephansen rådgiver til daglig virksomheder om CSR og kommunikation og vil på seminaret med konkrete råd og tips fortælle om vejen til synlig og succesfuld CSR branding, samt hvilke overvejelser man skal gøre sig, inden man som virksomhed indgår partnerskab med NGO’er, så det giver mening i forhold til ens virksomhedsbrand.

Et eminent eksempel på et gensidigt, værdiskabende CSR-partnerskab er vinder af CSR Partnership Prize 2015. Et projektsamarbejde mellem NGO’erne Ingeniører uden Grænser og SOS Børnebyerne og virksomhederne Siemens Danmark og Solar Group, hvor der med fokus på bæredygtige løsninger gennemføres en energirenovation af SOS børnebyen på Zanzibar for at optimere børnebyens ressourceforbrug.

Et partnerskab til gavn for samfundet
”Netop renoveringsprojektets tests og brug af energieffektive teknologier, der udføres i samarbejde med Siemens Danmark, Solar Group og Ingeniører Uden Grænsers frivillige ingeniører gennem installering af ny pumpestyring og solceller, bevirker at der er tale om et partnerskab, der ikke alene har skabt samfundsmæssig udvikling til gavn for SOS Børnebyen, men også styrket brandværdien for de involverede virksomheder”, reflekterer Line Barslund fra Ingeniører Uden Grænser, der taler om det innovative og prisvindende samarbejde med netop SOS Børnebyerne på tværs af de fire parter - to kommercielle virksomheder og to NGO’er. 

Med udgangspunkt i projektet på Zanzibar vil hun ud fra en NGO-vinkel fortælle om de overvejelser, tanker og udfordringer, der opstår i samarbejdet mellem virksomheder og NGO’ere, samt ikke mindst den gensidige værdiskabelse, der er forbundet med strategiske CSR partnerskaber.

Ud fra en virksomhedsvinkel vil John Finnich Pedersen dele ud af de erfaringer, som Siemens Danmark har gjort sig i forbindelse med deltagelse i partnerskabsprojektet på Zanzibar og gennem deres generelle engagement i CSR arbejde. Hvordan har Siemens Danmark kommunikeret om CSR indsatsen, og hvilke råd har virksomheden til andre, der ønsker at give sig i kast med CSR i virksomhedsregi?

Inspiration og værktøjer for alle
”Det er klart, at der er enorme potentialer i både målrettede og mere kreative samarbejder mellem virksomheder og NGO’er, men det er bare vigtigt at huske, at værdien ikke kun er det store menneskelige eller miljømæssige udbytte - eller måske det læringsmæssige løft for både virksomhed og NGO. Håndteret korrekt er der jo meget solide brand values, der kan skabes gennem disse samarbejder,” understreger Seminar Facilitator hos CSR LINK, Binh Pham.

Seminaret har da først og fremmest også til formål at inspirere til nye partnerskaber, hvor partnerne gennem CSR kan styrke deres brand ved stærkere kommunikation overfor medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere osv. Seminaret henvender sig derfor både til NGO’ere og virksomheder, da partnerskaber i sig selv kræver gensidig forståelse og bygger derfra op til inspiration og gode værktøjer til at håndtere den rette kommunikationsindsats.

”Vi lægger op til en konstruktiv, lærende debat med masser af tips til at læse de praktiske udfordringer i sådanne samarbejder, så man netop kan få forløst potentialerne," tilføjer Binh Pham.

CSR Master Class - en begyndende tradtion
CSR Master Class startede i 2015, og afholdes i år d. 3. marts. Konferencen har gæstetaler ved professor v. DTU Michael Hauschild og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt. Kernen i konferencen er ni toneangivende virksomheder i dansk erhvervsliv: Skandia, L’Oreal, ISS Facility Services, Microsoft, Danske Bank, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art for CSR i Danmark. Skandia lægger lokaler til arrangementet og er desuden vært for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse.


Konferencen finder sted på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00