Vi kobler social ansvarlighed til forretningen

Med FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling er der kommet større fokus på det fælles ansvar, vi bærer på tværs af sektorer. Vi løfter bl.a. på verdensmålene i vores rekruttering, hvor vi kan koble social ansvarlighed til vores forretning.

Få indblik i, hvordan DFD arbejder med Benchmarkmodellen..

DFD er en virksomhed i vækst, og vi er derfor afhængige af den rette arbejdskraft. Ligesom så mange andre virksomheder oplever også vi, at rekrutteringen af arbejdskraft er blevet sværere. Derfor griber vi vores rekruttering anderledes an, end vi gjorde for ti år siden. Vi har bl.a. udvidet vores tætte samarbejde med kommunernes jobcentre, så det inkluderer flere projekter om inklusion af personer fra kanten af arbejdsmarkedet. 

Jonas Kristiansen er HR-chef i DFD, og han uddyber:

”Rekrutteringsopgaven har ændret sig markant gennem de sidste år, og det stiller nye krav til os. I DFD har vi altid haft en åben og inkluderende strategi for vores ansættelser, og det vidner de 58 forskellige nationaliteter blandt vores medarbejdere også om. Vores samarbejde med kommunernes jobcentre har altid været godt, men den øgede bevidsthed om et fælles ansvar har udvidet samarbejdet. Det ser vi bl.a. også i et stigende antal udbud, hvor samfundsansvar indgår som konkurrenceparameter.”  

Gennem årene har vi gjort os mange erfaringer med de forskellige arbejdsprøvningsforløb, og fælles for dem er, at vi og de potentielle nye medarbejdere får mulighed for at se hinanden an. Som en del af vores arbejde med social ansvarlighed bruger vi Benchmarkmodellen til at konkretisere og måle på vores indsats. Den giver os bl.a. indblik i, hvor mange af de forskellige forløb gennem jobcentrene, der munder ud i ansættelser hos os. Se, hvordan vi med Benchmarkmodellen og Den Sociale Beregner sætter tal på vores indsatser her

Udgangspunkt i arbejdsopgaver er en succes
Med 13 vaskerier fordelt over hele landet, alle med forskellige specialer, har vi et godt udgangspunkt for at kunne omfavne mennesker med forskellige kompetencer og formåen. Nogle af vores vaskerier er højteknologiske og kræver specifikke tekniske kompetencer, mens andre er præget af manuelle opgaver, som kan varetages af de fleste. Et gennemgående træk for alle vaskerierne er dog, at vi er i stand til at indrette forløb og job med udgangspunkt i arbejdsopgaver i stedet for hele stillinger.

Syriske Shiar Battal Amro er et eksempel på, hvordan et forløb kan udvikle sig til en fast stilling. Han startede i et praktikforløb på vores vaskeri i Vejen, hvor han i starten gik til hånde som pedelmedhjælper, tømte skraldespande, hjalp med rengøringen og vedligeholdt maskinerne. Gennem dialog undervejs i forløbet fik produktionschef Steen Glentbæk kendskab til Shiars tidligere job som skrædder fra Syrien. Derfor fortsatte han praktikforløbet, men nu i vaskeriets systue. Pr. 11. marts overgår Shiar til en fast stilling. Læs hele historien her.

Vores oplevelse er, at mange af de medarbejdere, som får en ny chance på arbejdsmarkedet, blomstrer op i deres nye møde med arbejdsmarkedet i en funktion, som tager hensyn til deres udgangspunkt og formåen. I sidste ende giver det os meget loyale og arbejdsomme medarbejdere og bevidstheden om, at DFD er en virksomhed, der tager socialt ansvar smitter af på de øvrige medarbejdere. 

Investeringer for fremtiden
Selvom det også kræver en del ressourcer fra vores side, når vi rekrutterer fra kanten af arbejdsmarkedet, ser vi det samtidig som en investering for fremtiden. Med tiden har vi opbygget solide erfaringer, der ruster os godt til at kunne samarbejde med jobcentrene om nye grupper af borgere, der står uden for arbejdsmarkedet. Mange af de grupper af personer, som vi indtil nu har gennemført forløb med, har i nogen grad haft en kontakt eller erfaring med fra arbejdsmarkedet. Vi står over for at skulle arbejde med en gruppe af personer, som aldrig har været i kontakt med arbejdsmarkedet. Det stiller nye krav til os. For os er det afgørende, at der er en tydelig kobling til vores forretning, og så skal det give mening for alle involverede parter.
 

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: det inkluderende arbejdsmarked

Der arbejdes og eksperimenteres med at udvide arbejdsmarkedet til at rumme kollegaer, der måske ikke er skåret helt som de andre. Men hvordan får man succes med at være en rummelig arbejdsplads? Hvem har knækket koden til integration og værdiskabelse?

04.03.2024Textilia Group A/S

Sponseret

Derfor skal I vælge en professionel samarbejdspartner til vask og håndtering af jeres tekstiler

04.03.2024Textilia Group A/S

Sponseret

Sinatur Hotel og Konference samarbejder med Textilia om at nedbringe hotelkædens klimaaftryk

24.01.2024Textilia Group A/S

Sponseret

Vaskeri i Aalborg hjælper tidligere kriminelle ind på arbejdsmarkedet

18.01.2024Textilia Group A/S

Sponseret

Textilia sætter bæredygtighed øverst på dagsordenen

20.12.2023Textilia Group A/S

Sponseret

Aalborg Universitetshospital gør op med engangsforbruget: Dropper engangstermojakker af plastik

18.12.2023Textilia Group A/S

Sponseret

Sinatur Hotel og Konference samarbejder med Textilia om at nedbringe hotelkædens klimaaftryk