"Vi skal skabe værdi uden at ødelægge"

Bæredygtighed omfatter ansvarlighed i enhver sammenhæng. Klima og miljø er en side, en anden er medarbejderne. Betingelserne for en kreativitet, som skaber innovation i virksomheden, er glade medarbejdere, mener Leen Zevenbergen, forfatter til bogen ”Rip Off Your Necktie and Dance”.

11.04.2012

CSR.dk

I dag er det helt ukontroversielt at sige, at man vil drive sin virksomhed, så den tilfører samfundet værdi uden at forringe livsgrundlaget for kommende generationer. Det var det ikke for 25 år siden, da Social Venture Network blev dannet af en gruppe visionære erhvervsledere. Netværket er fortsat et levende forum for bæredygtig ledelse i såvel Europa som USA og Asien. Medlemmerne inspirerer hinanden til nytænkning.

Den nuværende europæiske formand Leen Zevenbergen deltog for nylig i et arrangement for socialøkonomiske virksomheder, hvor han stillede op til interview. Som eksempel på, hvad det indebærer at leve op til de ambitioner, som lå og ligger i Social Venture Network, bruger han den hollandske IT-virksomhed, Qurius, hvor han er administrerende direktør. Her er mellemledernes bonus bestemt af, om de lever op til virksomhedens bæredygtighedsmål, som er ganske omfattende. Et af målene er en 13 procents nedsættelse af CO2-udslip hvert år og en 100 procent bæredygtig drift i 2014 – helt ned til medarbejdernes biler. Og Qurius er ifølge Leen Zevenbergen ikke bagud for sit mål. Hans egen bil er for længst udskiftet med en hybridbil.

”Der stilles større og større krav om bæredygtighed, og jeg ville ikke selv arbejde for eller med en virksomhed, som ikke mener, de har et ansvar. Det bør være en selvfølge, så hvis virksomhedsledere spørger mig, hvorfor de skal opføre sig ansvarligt, så får de ikke noget svar,” siger han.

Ansvaret omfatter samfundet som helhed, men man har et særligt ansvar over for det lokalsamfund, man er del af, mener han. En konsekvens er, at shareholder-møderne i Qurius er erstattet af stakeholder-møder, hvor blandt andet medarbejdere og repræsentanter fra lokalsamfundet deltager.

Endnu en dimension er mangfoldighed. ”Hvorfor kan receptionisten ikke sidde i en kørestol?” spørger han, som i Qurius lægger stor vægt på diversitet blandt medarbejderne – ikke kun hvad angår køn etnicitet og alder. Receptionister klarer sig fint i en kørestol, og Leen Zevenbergen har også ansat en programmør uden arme, som bruger tæerne på tastaturet.

Det fjerde P
”Vi hører tit om de tre P’er – People, Planet, Profit, men de fungerer ikke uden det fjerde P – Passion,” hos ledelse og medarbejdere, siger Leen Zevenbergen, som mener, at følelserne skal med, hvis man vil leve op til sine mål. Og sådan ser virkeligheden ikke ud ret mange steder i Europa. Leen Zevenbergen understreger dog, at han ikke kender til danske forhold.

”70 procent af medarbejderne i europæiske virksomheder kan ikke lide deres job, og 24 procent bliver direkte syge af det,” siger han og refererer til tidligere undersøgelser. Af samme grund får arbejdspladsen ikke glæde af deres kreativitet, den reserverer de til deres fritidsaktiviteter, og det lægger en dæmper på virksomhedernes innovationskraft.

Han vil have en virksomhed med glade mennesker og mener, at det er et spørgsmål om at imødekomme deres rimelige ønsker.

"Jeg bryder mig for eksempel ikke om at sidde i en trafikkø om morgenen. Det gør medarbejderne selvfølgelig heller ikke, så hvis de hellere vil møde senere, eller hvis de arbejder bedre om natten, så hvorfor ikke? Jeg bryder mig ikke om at arbejde i en kedelig bygning, det gør medarbejderne heller ikke," siger han.

Stimuler anarki
For meget ledelse er en vigtig årsag til utilfredse medarbejdere, mener Leen Zevenbergen, som efterlyser mere anarki på arbejdspladsen.

Hans holdning er, at regler, rutiner og faste mødetider er et levn fra industrisamfundet, som ikke er med til at øge værdiskabelsen. Der skal ifølge ham tænkes ”output”-orienteret. Mennesker skal kunne lide deres arbejde og deres arbejdsplads - også den fysiske indretning.

”Jeg betragter mig selv som den nederste i pyramiden. Mit arbejde er at gøre folk glade og give dem de bedst mulige betingelser for at udfolde deres kreativitet, så gør de resten,” siger han og nævner sin nye ledelsesbog, ”Rip Off Your Necktie and Dance”, som introducerer begrebet Servant Leadership - lederen som medarbejdernes "opvarter".
Det er dog ikke alle, der kan lide at være deres egen leder. De fleste lærer det, men for nogen tager det flere år.

Hvordan udøver man så denne ”ikke-ledelse”? Leen Zevenbergen mener ikke, det er så svært. Man skal bare behandle sine medarbejdere på samme måde, som man selv vil behandles. Og så skal man smide formaliteterne overbord.

”Jeg går i den samme slags tøj og taler samme ”sprog”, som jeg gør derhjemme.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn