10.09.2018 | Kommunikation
Vinderne af 360 Grader Pris kåret
Indhold fra partner Hvad er dette?
En enig jury har netop kåret BLUETOWN og Kaffe Bueno som vindere af årets 360 Grader Pris, som uddeles af DIEH i samarbejde med Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og Green Network.
360 Grader Prisen uddeles hvert år til virksomheder, som gennem innovation, ny teknologi, digitale løsninger og bæredygtighed formår at fremme en bæredygtig udvikling og være med til at indfri FNs 17 Verdensmål.
Årets start-up redder verden én kop ad gangen
Årets vinder af 360 Grader Prisen i kategorien start-up er Kaffe Bueno.
Generaldirektør i Dansk Flygtningehjælp og jurymedlem, Christian Friis Bach begrunder valget af Kaffe Bueno således:
”De rammer alt, hvad der er brug for. De mindsker madspild, tænker i cirkulær økonomi og skaber nogle gode produkter. Og så har de en rigtig god ambition. Som de siger, vil de gerne redde verden, men nogle gange er man nødt til at gøre det én kop ad gangen.”
Juan Medina fra Kaffe Bueno glæder sig over sejren -
”Det er dejligt med den anerkendelse for vores hårde arbejde. 360 Grader Prisen betyder, at vi måske kan finde de rigtige investorer, så vi kan blive ved med at gøre det, vi gør. Vi glæder os rigtig meget til at fortsætte vores arbejde.”
Årets etablerede virksomhed satser på Afrika og Indien
For etablerede virksomheder var det BLUETOWN, som løb med æren.
Jurymedlem og udviklingsdirektør i Vækstfonden, Mette Skøt, forklarer hvorfor:
”BLUETOWN vandt, fordi de har en stor, global ambition. De er ægte nyskabende i deres tilgang til projektet, og så er de en enabler i forhold til at udfordre bæredygtighedspotentialet hos andre virksomheder. Samtidig er projektet drevet af vedvarende energi, og de har en klar satsning i områder som Afrika og Indien, hvor der er et stort first mover potentiale.”
Hos BLUETOWN var der stor jubel over at vinde den fornemme pris:
”Vi er glade for at kunne bringe vores historie tilbage til Danmark. Vi har haft stor succes med at tiltrække international interesse, men det er ikke gået helt så nemt herhjemme. Det her er på mange måder en blåstempling af vores idé. Vi vil gerne tænke bæredygtighed og FNs Verdensmål ind i vores projekt. Det er vi rigtig stolte af!” siger Louise Kjær og Emil Damholt fra BLUETOWN.
Behov for fokus på bæredygtige løsninger
I DIEH er direktør Mikkel Stenbæk Hansen glad for, at 360 Grader Prisen kan være med til at sætte bæredygtighed på dagsordenen:
”Hvis vi skal indfri de 17 verdensmål er det fuldstændig afgørende, at vi får det private erhvervsliv med. Der er heldigvis mange virksomheder, der har fået øjnene op for nødvendigheden af og de kolossale forretningsmæssige muligheder, der ligger i at operere med flere bundlinjer og bidrage til en bæredygtig udvikling. Vi vil fra DIEHs side gerne være med til at accelerere denne udvikling.”
CSR-chef i Dansk Erhverv, Malene Thiele, supplerer,
”360 graders prisen sætter fokus på nye, innovative løsninger, der fremmer indfrielsen af FNs 17 Verdensmål samtidig med, at de også er en god forretning. Det kalder vi for en 360 graders løsning. Vi ved, der er mange virksomheder derude, som er rigtig gode til det her, og med uddelingen af prisen i dag sætter vi spotlight på dem og på bæredygtig produktion. Det er jeg stolt af at være med til,” siger hun.
Danmark har brug for erhvervsaktivister
Susanne Lydholm, partner og managing director i Green Network var imponeret over de nomineredes indsats overfor juryen:
”Det er spændende at være med i et arrangement og opleve 6 seje start ups og etablerede virksomheder live-pitche på Børsen. De seks nominerede til dette års 360 Grader Pris stod overfor en jury, der om nogen vidste, hvad der skal til for at kombinere teknologi og bæredygtighed, og samtidig tjene penge på det. BLUETOWN, Kaffe Bueno og alle de nominerede kan være stolte af, at de er med til at fremme bæredygtighed på den danske iværksætterscene,” forklarer Susanne Lydholm.
Vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Torsten Andersen er enig og uddyber:
”Vi har brug for flere ’erhvervsaktivister’ i Danmark. Det kan både være iværksættere, startups og etablerede virksomheder – det vigtige er, at de har en holdning og taler højt om den samfundsforandring, de ønsker at skabe. Og så skal de have en forretningsmodel, der peger fremad mod et mere bæredygtigt samfund. Konkurrencens vindere er to gode eksempler på sådanne virksomheder.”
FAKTA
Juryen bestod ud over Christian Friis Bach og Mette Skøt af Steffen Blauenfeldt, direktør i Dis-Play og Søren Stig, Impact investor og bestyrelsesmedlem i CIID
De nominerede i kategorien start-up var: Metoa, Polisentio og Kaffe Bueno.
De nominerede i kategorien etablerede virksomheder var: Unumed, Donkey Republic og BLUETOWN.
De 2 vindere blev præmieret med 360 Grader Prisen 2018 samt et beløb på 15.000 kr. og et års partnerskab hos Green Network (for startups) eller et certificeringsforløb som Sustainable Business Partner hos Green Network (for etablerede virksomheder).
Samfund

10 år efter Rana Plaza
Den 24. april 2013 kollapsede en ni-etagers høj fabriksbygning midt i arbejdstiden. Mere end 1.100 tekstilarbejdere døde, mens 2.600 blev såret, mange af dem mistede evnen til at arbejde. En tragedie, som stadig er en af tekstilindustriens største ulykker. Nu er det ti år siden, og vi har derfor stillet et par spørgsmål til Jesper Nielsen, Leder af international afdeling hos 3F, som er medlem af Etisk Handel Danmark.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Verdens Bedste Indkøber 2022 – stem på de nominerede nu!
Nu kan du stemme på de tre finalister til prisen Verdens Bedste Indkøber 2022. De har alle gjort en særlig indsats for at bidrage til ét eller flere af verdensmålene gennem deres indkøb og et tæt samarbejde med leverandører.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Største aktører inden for fiskeri- og akvakultur indgår i forpligtende alliance
Etisk Handel Danmark lancerer i samarbejde med fødevareproducenter, NGO’er, virksomheder, dagligvarehandlen, brancheforeninger og uddannelsesinstitutioner ny forpligtende indsats for at sikre mere bæredygtige stande af havets dyr og planteliv.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Tøj koster mere end penge
Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny dansk alliance arbejder for at sikre kaffens fremtid
I 2045 risikerer du at mangle din sædvanlige morgenkaffe. Det kan blive realiteterne, hvis de nuværende vilkår i kaffesektoren fortsætter. Derfor vil en ny dansk alliance for ansvarlig kaffe hos Etisk Handel Danmark arbejde for at sikre en mere bæredygtig kaffe og forbedre livet for de mennesker, der dyrker vores kaffe.
Indhold fra partner
Supply chain

Sådan styrker du dit arbejde med samfundsansvar i værdikæden
Etisk Handel Danmark har udgivet en guide, hvor de har samlet gode råd ti arbejdet med ansvar i værdikæden. Få et sneak peak her.
Indhold fra partner