Virksomhed efterlyser støtte til flygtningeansatte
Stadig flere flygtninge kommer i arbejde. Hos BC Hospitality Group savner man støtte fra kommunerne til at håndtere udfordringerne med at fastholde flygtninge i arbejde.
Antallet af flygtninge, der kommer ind på det danske arbejdsmarked stiger. De nyeste tal fra Udlændinge- og integrationsministeriet viser, at fra sidste kvartal i 2016 og frem til i dag er flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er i arbejde, steget med 60 procent, skriver dr.dk.
Men der opstår samtidig flere udfordringer med at fastholde flygtninge i arbejde.
Det oplever BC Hospitality Group, der driver konferencecentret Bella Center og hoteller som Crown Plaza, Bella Sky og Marriott i København. Virksomheden savner støtte fra kommunerne til at håndtere de udfordringer, der kan opstå, når man ansætter mennesker med krigstraumer.
Læs også: Hvad kan Vesten få ud af at byde syriske flygtninge velkommen?
”Vi er gode til at lave forretning, men vi er ikke et socialkontor, traumecenter eller en sprogskole,” fortæller CSR-chef for BC Hospitality Group, Mireille Jakobsen til dr.dk.
Mireille Jakobsen har stået i spidsen for virksomhedens arbejde med at ansætte flygtninge og sidder desuden i det nationale advisory board, der er et virksomhedspanel nedsat af regeringen for at rådgive regeringen om integration af flygtninge på arbejdsmarkedet.
Tænker ikke langsigtet
Den to-årige integrationsuddannelse, IGU, er et af de initiativer, som har fået flere i arbejde. Under uddannelsesforløbet kan flygtninge komme i praktik og få sprogundervisning, så de får mulighed for at opkvalificere sig. Mens de studerer, får de en integrationsydelse, der er lavere end kontanthjælp.
Problemet er, at mange ikke har ressourcer og overskud til at lære dansk ved siden af et arbejde. Mange af de flygtninge, som Mireille Jakobsen har haft ansat, tænker ikke så langsigtet, som forløbene lægger op til.
”På papir er det en rigtig god plan, men realiteten er, at folk forsvinder, fordi de ikke tjener nok penge. Du tænker ikke langsigtet, for du ved ikke, hvor du er henne om tre måneder. Hvis du får et tilbud fra det lokale pizzeria om arbejde, springer du jo fra. Det er lønnen, der vægter højest i sidste ende,” forklarer hun.
Mere innovativt arbejde
Filosofien hos BC Hospitality Group er, at virksomheder har et socialt ansvar for at tage imod flygtninge. Men trods det har de ikke tilstrækkelig med ressourcer til at hjælpe flygtninge med deres sociale problemer.
”Kommunen skal tænke lidt mere innovativt. De sidder fast i bureaukratiske rammer,” mener Mireille Jakobsen.
Mireille Jakobsen ser gerne flere initiativer ligesom dét virksomheden lavede i samarbejde med Roskilde Kommune. Her udstationerede kommunen to medarbejdere på arbejdspladsen, der hjalp med alting omkring de flygtninge fra kommunen, som var blevet ansat. Medarbejderne kunne tolke, yde social støtte og blev på den måde helt uundværlige, fortæller Mireille Jakobsen.
Læs også: Ny ordning uddanner flygtninge
”Vores personale skulle bare fokusere på det faglige, som er det, de er gode til”.
Hun håber på, at der bliver mere af den slags tværfaglige arbejde, så flere virksomheder også kan være med til at samarbejde om at løfte opgaven.
”Det er meget ressourcekrævende for os, men i sidste ende er det positivt, og vi får helt vildt engagerede og motiverede medarbejdere, som yder en rigtig god service for vores gæster”, siger hun.
- JJK