Virksomhed efterlyser støtte til flygtningeansatte

Stadig flere flygtninge kommer i arbejde. Hos BC Hospitality Group savner man støtte fra kommunerne til at håndtere udfordringerne med at fastholde flygtninge i arbejde.

På trods af flere initiativer til at forberede flygtninge på det danske arbejdsmarked, er der stadig problemer med at fastholde de ansatte i arbejde. Det problem kan løses gennem tværfagligt samarbejde mellem det private og offentlige, mener CSR-chef..

15.05.2018

CSR.dk

Antallet af flygtninge, der kommer ind på det danske arbejdsmarked stiger. De nyeste tal fra Udlændinge- og integrationsministeriet viser, at fra sidste kvartal i 2016 og frem til i dag er flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er i arbejde, steget med 60 procent, skriver dr.dk.

Men der opstår samtidig flere udfordringer med at fastholde flygtninge i arbejde.

Det oplever BC Hospitality Group, der driver konferencecentret Bella Center og hoteller som Crown Plaza, Bella Sky og Marriott i København. Virksomheden savner støtte fra kommunerne til at håndtere de udfordringer, der kan opstå, når man ansætter mennesker med krigstraumer.

Læs også: Hvad kan Vesten få ud af at byde syriske flygtninge velkommen? 

”Vi er gode til at lave forretning, men vi er ikke et socialkontor, traumecenter eller en sprogskole,” fortæller CSR-chef for BC Hospitality Group, Mireille Jakobsen til dr.dk.

Mireille Jakobsen har stået i spidsen for virksomhedens arbejde med at ansætte flygtninge og sidder desuden i det nationale advisory board, der er et virksomhedspanel nedsat af regeringen for at rådgive regeringen om integration af flygtninge på arbejdsmarkedet.

Tænker ikke langsigtet
Den to-årige integrationsuddannelse, IGU, er et af de initiativer, som har fået flere i arbejde. Under uddannelsesforløbet kan flygtninge komme i praktik og få sprogundervisning, så de får mulighed for at opkvalificere sig. Mens de studerer, får de en integrationsydelse, der er lavere end kontanthjælp.

Problemet er, at mange ikke har ressourcer og overskud til at lære dansk ved siden af et arbejde. Mange af de flygtninge, som Mireille Jakobsen har haft ansat, tænker ikke så langsigtet, som forløbene lægger op til.

”På papir er det en rigtig god plan, men realiteten er, at folk forsvinder, fordi de ikke tjener nok penge. Du tænker ikke langsigtet, for du ved ikke, hvor du er henne om tre måneder. Hvis du får et tilbud fra det lokale pizzeria om arbejde, springer du jo fra. Det er lønnen, der vægter højest i sidste ende,” forklarer hun.

Mere innovativt arbejde  
Filosofien hos BC Hospitality Group er, at virksomheder har et socialt ansvar for at tage imod flygtninge. Men trods det har de ikke tilstrækkelig med ressourcer til at hjælpe flygtninge med deres sociale problemer.

”Kommunen skal tænke lidt mere innovativt. De sidder fast i bureaukratiske rammer,” mener Mireille Jakobsen.

Mireille Jakobsen ser gerne flere initiativer ligesom dét virksomheden lavede i samarbejde med Roskilde Kommune. Her udstationerede kommunen to medarbejdere på arbejdspladsen, der hjalp med alting omkring de flygtninge fra kommunen, som var blevet ansat. Medarbejderne kunne tolke, yde social støtte og blev på den måde helt uundværlige, fortæller Mireille Jakobsen.

Læs også: Ny ordning uddanner flygtninge 

”Vores personale skulle bare fokusere på det faglige, som er det, de er gode til”.

Hun håber på, at der bliver mere af den slags tværfaglige arbejde, så flere virksomheder også kan være med til at samarbejde om at løfte opgaven.

”Det er meget ressourcekrævende for os, men i sidste ende er det positivt, og vi får helt vildt engagerede og motiverede medarbejdere, som yder en rigtig god service for vores gæster”, siger hun.

- JJK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

09.10.2025Cabi

Sponseret

Nye veje til arbejdskraft styrker bæredygtighed og bundlinje

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

07.10.2025CSR.dk

Ny global undersøgelse: Én klimastrategi passer ikke til alle lande

07.10.2025CSR.dk

AI kan tage dataslæbet i ESG-arbejdet, men kommer med en stor energiregning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K