Virksomheder tester nye science based targets for natur
Science Based Targets Network lancerer i dag muligheden for at få sin indsats i forhold til naturen. De skal hjælpe virksomheder med at få en mere holistisk indsats for biodiversitet end at lade græsset gro.
Indsatsen mod global opvarmning er afhængig af en massiv, bred indsats for naturbevarelse og genopretning. Størstedelen af Danmarks store virksomheder ser da også biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning.
Samtidig er der bred videnskabelig enighed om, at vi kun kan nå Paris-aftalens mål om en global opvarmning på højst 1,5 grader, hvis vi også får stoppet vores tab af natur. Ifølge World Economic Forum udgør tab af biodiversitet den tredjestørste globale risiko for verdensøkonomien over de næste ti år.
Fuld plade for naturen
Derfor lancerer Science Based Targets Network (STBN) i dag de første globale metoder, som virksomheder kan bruge til at sætte mål for netop deres naturindsats. Alle virksomheder kan med det samme bruge metoderne til at begynde at sætte mål, men godkendelsesprocessen vil i første omgang blive testet af en gruppe på sytten virksomheder, som allerede er ved at gøre sig klar til at indsende deres naturmål til godkendelse. Fra 2024 vil godkendelse være muligt for alle.
Hvad er Kunming-Montreal-aftalen?
Lige som science based targets for reduktion af CO2 er baseret på Parsiaftalens mål, tager de nye naturmål udgangspunkt i Kunming-Montreal-aftalen – der også kaldes for ’Naturens Paris-aftale’. I den forpligter verdens lande sig til i fællesskab at standse og vende tabet af biodiversitet inden 2030.
Kunming-Montreal-aftalen indeholder også en række målsætninger for virksomheder og finansielle institutioners bidrag til at nå de globale mål. Dette inkluderer, at der leveres de nødvendige private investeringer og udvikles nye forretningsmodeller, der kraftigt reducerer det skadelige fodaftryk på naturen fra produktion og forbrug.
Klima og biodiversitet hænger nøje sammen. Skal vi nå Paris-aftalens klimamål skal vi også stoppe naturtabet. Naturen absorberer omkring halvdelen af vores årlige CO2-udledninger og samtidig er mere end halvdelen af den globale BNP afhængig af naturen.
Flere end 100 virksomheder har dog allerede deltaget i udviklingen af metoder, værktøjer og vejledning, som en måde at sikre balance mellem videnskabelige principper og praktisk anvendelighed.
SBTN’s naturmål vil, når udviklingen af dem er komplet, hjælpe virksomheder med at sætte relevante mål for en integreret indsats for ferskvand, natur på land, havets sundhed, biodiversitet og klima. Fra 2024 vil det værktøjerne dog kun være færdiggjort for ferskvand og natur på land. Over de næste to år vil der løbende lanceres flere metoder og sektorer og i 2025 vil alle metoder være tilgængelige.
”Klima- og naturkrisen er indbyrdes afhængige, og vi kan ikke løse den ene uden at løse den anden. Det er dog meget mere kompliceret for virksomhederne at kortlægge og sætte mål for deres aftryk på naturen og biodiversiteten. Derfor er det en kæmpe game changer for planetens fremtid, at virksomhederne nu får nogle fælles anerkendte videnskabelige mål for, hvordan de udregner deres aftryk på naturen og lægger en plan for at reducere deres fodaftryk. Dermed kan virksomhederne tage deres del af opvasken i forhold til de fælles mål for naturen, som verdens lande vedtog i den såkaldte Kunming-Montreal-aftalen sidste år,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden.
Danske virksomheder skal også i gang
En undersøgelse fra WWF og Bain & Co. viser, at cirka 70 procent af de danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men at kun 10 procent af dem har sat konkrete mål til at adressere krisen. Det kan de nye videnskabelige naturmål – evt. suppleret af det risikofilter for biodiversitet, som WWF Verdensnaturfonden lancerede tidligere i år råde bod på.
”De danske virksomheder står i en sårbar situation, når naturen forsvinder. Tabet af natur globalt vil medføre stigende råvarepriser, manglen på ressourcer og vand samt et behov for at skifte til nye produktionsmetoder. Hvis vi ikke får vendt udviklingen, vil naturtabet derfor blive både dyrt og besværligt for mange virksomheder – og befolkningen som helhed. Heldigvis er det også en rigtig god forretning at tage ansvar og indføre løsninger, der er i pagt med naturen og ikke i kamp med naturen”, siger Bo Øksnebjerg.
De 17 testvirksomheder er: AB InBev, Alpro (ejet af Danone), Bel, Carrefour, Corbion, GSK, H&M Group, Hindustan Zinc Limited, Holcim Group, Kering, L’OCCITANE Group, LVMH, Nestlé, Neste Corporation, Suntory Holdings Limited, Tesco og UPM.
Mere information - bl.a. en omfangsrig Q&A - findes på: https://sciencebasedtargetsnetwork.org/