Virksomheder tester nye science based targets for natur

Science Based Targets Network lancerer i dag muligheden for at få sin indsats i forhold til naturen. De skal hjælpe virksomheder med at få en mere holistisk indsats for biodiversitet end at lade græsset gro.

24.05.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Indsatsen mod global opvarmning er afhængig af en massiv, bred indsats for naturbevarelse og genopretning. Størstedelen af Danmarks store virksomheder ser da også biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning.

Samtidig er der bred videnskabelig enighed om, at vi kun kan nå Paris-aftalens mål om en global opvarmning på højst 1,5 grader, hvis vi også får stoppet vores tab af natur. Ifølge World Economic Forum udgør tab af biodiversitet den tredjestørste globale risiko for verdensøkonomien over de næste ti år.

Fuld plade for naturen
Derfor lancerer Science Based Targets Network (STBN) i dag de første globale metoder, som virksomheder kan bruge til at sætte mål for netop deres naturindsats. Alle virksomheder kan med det samme bruge metoderne til at begynde at sætte mål, men godkendelsesprocessen vil i første omgang blive testet af en gruppe på sytten virksomheder, som allerede er ved at gøre sig klar til at indsende deres naturmål til godkendelse. Fra 2024 vil godkendelse være muligt for alle.

Hvad er Kunming-Montreal-aftalen?

Lige som science based targets for reduktion af CO2 er baseret på Parsiaftalens mål, tager de nye naturmål udgangspunkt i Kunming-Montreal-aftalen – der også kaldes for ’Naturens Paris-aftale’. I den forpligter verdens lande sig til i fællesskab at standse og vende tabet af biodiversitet inden 2030.

Kunming-Montreal-aftalen indeholder også en række målsætninger for virksomheder og finansielle institutioners bidrag til at nå de globale mål. Dette inkluderer, at der leveres de nødvendige private investeringer og udvikles nye forretningsmodeller, der kraftigt reducerer det skadelige fodaftryk på naturen fra produktion og forbrug.

Klima og biodiversitet hænger nøje sammen. Skal vi nå Paris-aftalens klimamål skal vi også stoppe naturtabet. Naturen absorberer omkring halvdelen af vores årlige CO2-udledninger og samtidig er mere end halvdelen af den globale BNP afhængig af naturen.

Flere end 100 virksomheder har dog allerede deltaget i udviklingen af metoder, værktøjer og vejledning, som en måde at sikre balance mellem videnskabelige principper og praktisk anvendelighed.

SBTN’s naturmål vil, når udviklingen af dem er komplet, hjælpe virksomheder med at sætte relevante mål for en integreret indsats for ferskvand, natur på land, havets sundhed, biodiversitet og klima. Fra 2024 vil det værktøjerne dog kun være færdiggjort for ferskvand og natur på land. Over de næste to år vil der løbende lanceres flere metoder og sektorer og i 2025 vil alle metoder være tilgængelige.

”Klima- og naturkrisen er indbyrdes afhængige, og vi kan ikke løse den ene uden at løse den anden. Det er dog meget mere kompliceret for virksomhederne at kortlægge og sætte mål for deres aftryk på naturen og biodiversiteten. Derfor er det en kæmpe game changer for planetens fremtid, at virksomhederne nu får nogle fælles anerkendte videnskabelige mål for, hvordan de udregner deres aftryk på naturen og lægger en plan for at reducere deres fodaftryk. Dermed kan virksomhederne tage deres del af opvasken i forhold til de fælles mål for naturen, som verdens lande vedtog i den såkaldte Kunming-Montreal-aftalen sidste år,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden.

Danske virksomheder skal også i gang
En undersøgelse fra WWF og Bain & Co. viser, at cirka 70 procent af de danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men at kun 10 procent af dem har sat konkrete mål til at adressere krisen. Det kan de nye videnskabelige naturmål – evt. suppleret af det risikofilter for biodiversitet, som WWF Verdensnaturfonden lancerede tidligere i år råde bod på.

”De danske virksomheder står i en sårbar situation, når naturen forsvinder. Tabet af natur globalt vil medføre stigende råvarepriser, manglen på ressourcer og vand samt et behov for at skifte til nye produktionsmetoder. Hvis vi ikke får vendt udviklingen, vil naturtabet derfor blive både dyrt og besværligt for mange virksomheder – og befolkningen som helhed. Heldigvis er det også en rigtig god forretning at tage ansvar og indføre løsninger, der er i pagt med naturen og ikke i kamp med naturen”, siger Bo Øksnebjerg.

De 17 testvirksomheder er: AB InBev, Alpro (ejet af Danone), Bel, Carrefour, Corbion, GSK, H&M Group, Hindustan Zinc Limited, Holcim Group, Kering, L’OCCITANE Group, LVMH, Nestlé, Neste Corporation, Suntory Holdings Limited, Tesco og UPM.

Mere information - bl.a. en omfangsrig Q&A - findes på: https://sciencebasedtargetsnetwork.org/

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus