20.01.2021  |  Menneskerettigheder

Virksomhederne bør være med til at bekæmpe social ulighed, mener eksperter.

Bevidstheden om social ulighed har aldrig været højere blandt offentligheden. Her er tre bud på, hvordan virksomhederne kan være en del af løsningen.

For nyligt afslørede en Oxfam-rapport, at verdens 2.153 milliardærer har mere rigdom end de 4,6 milliarder mennesker, der udgør to tredjedele af planetens befolkning.

Susann Tischendorf og Alexandra Harris fra Inclusive Business Action Network (iBAN) rådgiver virksomheder i, hvordan de kan imødekomme de voksende forbrugerkrav om at integrere ligestilling i deres drift.

2020 var et år med mange kampe; kampen imod Covid-19, kampen for racemæssig retfærdighed i Black Lives Matter-protesterne og ikke mindst det dramatiske valg i USA.

2020 blev dog også året hvor der for alvor kom fokus på social ulighed. Takket være globaliseringen, den udvidede internetforbindelse og spredningen af sociale medier har bevidstheden om ulighed aldrig været højere blandt offentligheden.

Læs også: Kommende pandemier skal håndteres anderledes lyder det fra menneskerettigheds-ekspert

Susann Tischendorf og Alexandra Harris mener, at virksomhederne bærer en del af ansvaret og kommer med tre bud på, hvordan man som virksomhed kan være med til at tackle sociale uligheder igennem sin forretning.

Involver forbrugerne
Flere og flere forbrugere overvejer de sociale konsekvenser af deres køb, når de vælger, hvor de skal bruge deres penge. Virksomheder kan derfor med fordel hjælpe deres forbrugere med at forstå, hvordan de gør en positiv forskel, ved at vælge et produkt, der gør en forskel for social ulighed.

Udvikl helt nye forretningsmodeller
Hvis man som virksomhed aktivt vil være med til at bekæmpe social ulighed, så er det ikke nok blot at købe varer fra fattige områder. Virksomhederne skal gentænke deres forretningsmodeller til at bygge på de udfordringer, der er indenfor social ulighed.

Samarbejd med andre
Strategiske partnerskaber med andre kan gøre det muligt at skalere innovative løsninger. Dette er tankegangen bag ’Partnership Co-Design Toolkit’ (P.ACT), et nyt værktøj udviklet af MIT D-Lab og SEED, som har til formål at gøre det lettere for virksomhedsledere og udviklingspraktikere, der deler de samme værdier, at co-designe mere retfærdige partnerskabsmodeller.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere