Virksomhederne bør være med til at bekæmpe social ulighed, mener eksperter.
Bevidstheden om social ulighed har aldrig været højere blandt offentligheden. Her er tre bud på, hvordan virksomhederne kan være en del af løsningen.
For nyligt afslørede en Oxfam-rapport, at verdens 2.153 milliardærer har mere rigdom end de 4,6 milliarder mennesker, der udgør to tredjedele af planetens befolkning.
Susann Tischendorf og Alexandra Harris fra Inclusive Business Action Network (iBAN) rådgiver virksomheder i, hvordan de kan imødekomme de voksende forbrugerkrav om at integrere ligestilling i deres drift.
2020 var et år med mange kampe; kampen imod Covid-19, kampen for racemæssig retfærdighed i Black Lives Matter-protesterne og ikke mindst det dramatiske valg i USA.
2020 blev dog også året hvor der for alvor kom fokus på social ulighed. Takket være globaliseringen, den udvidede internetforbindelse og spredningen af sociale medier har bevidstheden om ulighed aldrig været højere blandt offentligheden.
Læs også: Kommende pandemier skal håndteres anderledes lyder det fra menneskerettigheds-ekspert
Susann Tischendorf og Alexandra Harris mener, at virksomhederne bærer en del af ansvaret og kommer med tre bud på, hvordan man som virksomhed kan være med til at tackle sociale uligheder igennem sin forretning.
Involver forbrugerne
Flere og flere forbrugere overvejer de sociale konsekvenser af deres køb, når de vælger, hvor de skal bruge deres penge. Virksomheder kan derfor med fordel hjælpe deres forbrugere med at forstå, hvordan de gør en positiv forskel, ved at vælge et produkt, der gør en forskel for social ulighed.
Udvikl helt nye forretningsmodeller
Hvis man som virksomhed aktivt vil være med til at bekæmpe social ulighed, så er det ikke nok blot at købe varer fra fattige områder. Virksomhederne skal gentænke deres forretningsmodeller til at bygge på de udfordringer, der er indenfor social ulighed.
Samarbejd med andre
Strategiske partnerskaber med andre kan gøre det muligt at skalere innovative løsninger. Dette er tankegangen bag ’Partnership Co-Design Toolkit’ (P.ACT), et nyt værktøj udviklet af MIT D-Lab og SEED, som har til formål at gøre det lettere for virksomhedsledere og udviklingspraktikere, der deler de samme værdier, at co-designe mere retfærdige partnerskabsmodeller.
- MTN