Virksomhederne bør være med til at bekæmpe social ulighed, mener eksperter.

Bevidstheden om social ulighed har aldrig været højere blandt offentligheden. Her er tre bud på, hvordan virksomhederne kan være en del af løsningen.

20.01.2021

CSR.dk

For nyligt afslørede en Oxfam-rapport, at verdens 2.153 milliardærer har mere rigdom end de 4,6 milliarder mennesker, der udgør to tredjedele af planetens befolkning.

Susann Tischendorf og Alexandra Harris fra Inclusive Business Action Network (iBAN) rådgiver virksomheder i, hvordan de kan imødekomme de voksende forbrugerkrav om at integrere ligestilling i deres drift.

2020 var et år med mange kampe; kampen imod Covid-19, kampen for racemæssig retfærdighed i Black Lives Matter-protesterne og ikke mindst det dramatiske valg i USA.

2020 blev dog også året hvor der for alvor kom fokus på social ulighed. Takket være globaliseringen, den udvidede internetforbindelse og spredningen af sociale medier har bevidstheden om ulighed aldrig været højere blandt offentligheden.

Læs også: Kommende pandemier skal håndteres anderledes lyder det fra menneskerettigheds-ekspert

Susann Tischendorf og Alexandra Harris mener, at virksomhederne bærer en del af ansvaret og kommer med tre bud på, hvordan man som virksomhed kan være med til at tackle sociale uligheder igennem sin forretning.

Involver forbrugerne
Flere og flere forbrugere overvejer de sociale konsekvenser af deres køb, når de vælger, hvor de skal bruge deres penge. Virksomheder kan derfor med fordel hjælpe deres forbrugere med at forstå, hvordan de gør en positiv forskel, ved at vælge et produkt, der gør en forskel for social ulighed.

Udvikl helt nye forretningsmodeller
Hvis man som virksomhed aktivt vil være med til at bekæmpe social ulighed, så er det ikke nok blot at købe varer fra fattige områder. Virksomhederne skal gentænke deres forretningsmodeller til at bygge på de udfordringer, der er indenfor social ulighed.

Samarbejd med andre
Strategiske partnerskaber med andre kan gøre det muligt at skalere innovative løsninger. Dette er tankegangen bag ’Partnership Co-Design Toolkit’ (P.ACT), et nyt værktøj udviklet af MIT D-Lab og SEED, som har til formål at gøre det lettere for virksomhedsledere og udviklingspraktikere, der deler de samme værdier, at co-designe mere retfærdige partnerskabsmodeller.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Webinar med BDO om NIS2 i energisektoren

Sammen med BDO Danmark dykker vi i dette webinar ned i den nye lov og giver jer de værktøjer, I har brug for til at beskytte kritisk infrastruktur, overholde reglerne og mitigere risikoen for forstyrrelser i energisektoren.

Dato

03.06.2025

Tid

12:00

Sted

Online

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Etisk Handel Danmark
Webinar
Indsigt i: CSRD og kravet om stakeholder-inddragelse (2025)

Webinar: Intro til CSRD-kravet om stakeholder-inddragelse

Dato

03.06.2025

Tid

14:00

Sted

Online