Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’

I et debatindlæg peger topchefer for Volvo og Scania på, at klimapolitik er en naturlig del af landets eksportstrategi, og man ved at opskalere fem igangværende eksperimenter kan vise verden vejen frem.

Svenskerne har allerede eksperimenteret med en elektrisk vej i et par år. Det er den slags forsøg, der skal rulles ud i stor stil, hvis det står til de fire skribenter af debatindlægget. Foto: Scania.

24.04.2018

CSR.dk

Med to fabrikanter af tunge køretøjer inden for landets grænser har den svenske transportsektor unikke forudsætninger for at tage klimapolitikken til sig, og bruge den aktivt til at fremme eksporten af miljøvenlige energi- og transportløsninger.

Det skriver adm. direktør for Scania, Henrik Henriksson, og teknisk direktør for Volvo-koncernen, Lars Stenqvist, i et debatindlæg på di.se sammen med Svante Axelsson fra initiativet Fossilfritt Sverige og Johan Rockström, der er professor i miljøvidenskab ved Stockholms universitet.

I indlægget peger de fire skribenter på nødvendigheden af hurtig forandring i energisektoren, transportbranchen og industrien, hvis målene fra Parisaftalen skal nås i tide. I den forbindelse mener man, at Sverige som ”et lille land med en åben økonomi” har et ansvar for at vise konkret handling og skabe muligheder for at udvikle ny teknologi, der kan spredes globalt.

Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser

For at Sverige kan følge med resten af verden – skribenterne fremhæver eksempler fra Kina, Frankrig, Storbritannien og USA – så bør man have ”tydelige mål og en aktiv innovations- og investeringspolitik”. Her har den svenske regering og bilindustrien allerede sat gang i pilotprojekter og testforløb, som er vigtige for omstillingen.

”Men for at gå fra innovationsfasen til kommercielle storskala-satsninger på fossilfri teknik i transportsektoren, kræver det at fremsynede virksomheder og offentlige aktører på det globale marked kan studere fossilfri transportløsninger som fungerer i storskala, så de tør at tage de store beslutninger”, skriver de fire afsendere.

Derfor skal de forskellige eksperimenter op i en anden størrelsesorden; fra nogle enkelte køretøjer til flåder med hundredvis af vogne. Sammen udpeger skribenterne derfor fem aktuelle projekter rundt om i landet, som man mener hurtig kan ’geares op’ for at vise, hvordan Sverige kan bidrage til udviklingen af fossilfri transport på verdensplan.

  1. Elektrisk vej ved Gävle
    Uden for byen Gävle et stykke nord for Stockholm er der blevet sat elledninger op over et stykke landevej, som lastbiler, udstyret med en pantograf som man kender det fra et S-tog, kan bruge til at køre på ren el. Her mener man, at det lokale industricluster har forudsætninger for at ’gennemføre konceptet fuldt ud i kommerciel skala’.
     
  2. Flydende biogas i Kalmar kommune
    Skribenterne fremhæver biogas som klimasmart brændstof, fordi det hovedsageligt fremstilles af affald. Hvis det for alvor skal udbredes, så skal det gøre flydende, så det kan bruges til fx lastbiler og færger. Her har Kalmar på den svenske sydøstkyst et strategisk sigte på det mål, og er allerede gået i gang med forædlingsprocessen.
     
  3. Logistikarena i Stockholm
    Indlægsafsenderne ser en stor udfordring for transportsektoren i at ”udnytte digitaliseringens muligheder for at udvikle mobilitetskoncepter som effektiviserer transportarbejdet så både trængsel og omkostninger mindskes”. Der findes allerede smarte samarbejder mellem diverse logikstikaktører, men der er brug for flere i større skala, fx i den svenske hovedstad, mener man.
     
  4. Ætanolcluster i Norrköping
    Ligesom biogas er ætanol et brændstof med store klimafordele, fordi det udleder 90 procent mindre CO2 end benzin. Et bioraffinaderi i Norrköping producerer ifølge skribenterne 'verdens mest klimavenlige ætanol', men det meste eksporteres til Tyskland, hvor prisen er højere. Det potentiale bør i stedet udnyttes i Sverige, til gavn for både klima, byer og landbrug.
     
  5. Opkoblet ’elby’ i Göteborg
    I storbyen Göteborg var man tidligt ude med elbusser i linjedrift. I takt med at elektrificeringen af personbiler, lastbiler, fartøjer og arbejdsmaskiner fortsætter, kan Göteborg blive et udstillingsvindue for elektrificeringens muligheder i transportsektoren i stor skala.

Afslutningsvis betoner de fire forfattere, hvordan disse fem områder både kan øge tempoet i arbejdet med fossilfri transporter i Sverige, og være med til at gøre Sverige til ”en permanent verdensudstilling for fossilfrie transportløsninger og dermed bidrage til eksporten af ny teknik”.

-AK

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00