Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’

I et debatindlæg peger topchefer for Volvo og Scania på, at klimapolitik er en naturlig del af landets eksportstrategi, og man ved at opskalere fem igangværende eksperimenter kan vise verden vejen frem.

Svenskerne har allerede eksperimenteret med en elektrisk vej i et par år. Det er den slags forsøg, der skal rulles ud i stor stil, hvis det står til de fire skribenter af debatindlægget. Foto: Scania.

24.04.2018

CSR.dk

Med to fabrikanter af tunge køretøjer inden for landets grænser har den svenske transportsektor unikke forudsætninger for at tage klimapolitikken til sig, og bruge den aktivt til at fremme eksporten af miljøvenlige energi- og transportløsninger.

Det skriver adm. direktør for Scania, Henrik Henriksson, og teknisk direktør for Volvo-koncernen, Lars Stenqvist, i et debatindlæg på di.se sammen med Svante Axelsson fra initiativet Fossilfritt Sverige og Johan Rockström, der er professor i miljøvidenskab ved Stockholms universitet.

I indlægget peger de fire skribenter på nødvendigheden af hurtig forandring i energisektoren, transportbranchen og industrien, hvis målene fra Parisaftalen skal nås i tide. I den forbindelse mener man, at Sverige som ”et lille land med en åben økonomi” har et ansvar for at vise konkret handling og skabe muligheder for at udvikle ny teknologi, der kan spredes globalt.

Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser

For at Sverige kan følge med resten af verden – skribenterne fremhæver eksempler fra Kina, Frankrig, Storbritannien og USA – så bør man have ”tydelige mål og en aktiv innovations- og investeringspolitik”. Her har den svenske regering og bilindustrien allerede sat gang i pilotprojekter og testforløb, som er vigtige for omstillingen.

”Men for at gå fra innovationsfasen til kommercielle storskala-satsninger på fossilfri teknik i transportsektoren, kræver det at fremsynede virksomheder og offentlige aktører på det globale marked kan studere fossilfri transportløsninger som fungerer i storskala, så de tør at tage de store beslutninger”, skriver de fire afsendere.

Derfor skal de forskellige eksperimenter op i en anden størrelsesorden; fra nogle enkelte køretøjer til flåder med hundredvis af vogne. Sammen udpeger skribenterne derfor fem aktuelle projekter rundt om i landet, som man mener hurtig kan ’geares op’ for at vise, hvordan Sverige kan bidrage til udviklingen af fossilfri transport på verdensplan.

  1. Elektrisk vej ved Gävle
    Uden for byen Gävle et stykke nord for Stockholm er der blevet sat elledninger op over et stykke landevej, som lastbiler, udstyret med en pantograf som man kender det fra et S-tog, kan bruge til at køre på ren el. Her mener man, at det lokale industricluster har forudsætninger for at ’gennemføre konceptet fuldt ud i kommerciel skala’.
     
  2. Flydende biogas i Kalmar kommune
    Skribenterne fremhæver biogas som klimasmart brændstof, fordi det hovedsageligt fremstilles af affald. Hvis det for alvor skal udbredes, så skal det gøre flydende, så det kan bruges til fx lastbiler og færger. Her har Kalmar på den svenske sydøstkyst et strategisk sigte på det mål, og er allerede gået i gang med forædlingsprocessen.
     
  3. Logistikarena i Stockholm
    Indlægsafsenderne ser en stor udfordring for transportsektoren i at ”udnytte digitaliseringens muligheder for at udvikle mobilitetskoncepter som effektiviserer transportarbejdet så både trængsel og omkostninger mindskes”. Der findes allerede smarte samarbejder mellem diverse logikstikaktører, men der er brug for flere i større skala, fx i den svenske hovedstad, mener man.
     
  4. Ætanolcluster i Norrköping
    Ligesom biogas er ætanol et brændstof med store klimafordele, fordi det udleder 90 procent mindre CO2 end benzin. Et bioraffinaderi i Norrköping producerer ifølge skribenterne 'verdens mest klimavenlige ætanol', men det meste eksporteres til Tyskland, hvor prisen er højere. Det potentiale bør i stedet udnyttes i Sverige, til gavn for både klima, byer og landbrug.
     
  5. Opkoblet ’elby’ i Göteborg
    I storbyen Göteborg var man tidligt ude med elbusser i linjedrift. I takt med at elektrificeringen af personbiler, lastbiler, fartøjer og arbejdsmaskiner fortsætter, kan Göteborg blive et udstillingsvindue for elektrificeringens muligheder i transportsektoren i stor skala.

Afslutningsvis betoner de fire forfattere, hvordan disse fem områder både kan øge tempoet i arbejdet med fossilfri transporter i Sverige, og være med til at gøre Sverige til ”en permanent verdensudstilling for fossilfrie transportløsninger og dermed bidrage til eksporten af ny teknik”.

-AK

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

21.11.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Data hjælper Smukfest til en bedre og grønnere fest i Bøgeskoven

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

20.11.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V