Vrå Mørtelværk skiftede til eltruck for at få en grønnere profil

Eltruck vinder mere og mere frem hos danske virksomheder, som ønsker en bæredygtig drift. Hos Vrå Mørtel kører den nye eltruck både ude og inde, løfter og læsser hurtigere end deres dieseltruck, og så er vedligeholdelsesomkostningerne lavere.

Vrå Mørtels første eltruck.

Første eltruck er et led målet om en grønnere virksomhed

Faktisk er det den første helt nye gaffeltruck de nogensinde har købt. De fire andre dieseltrucks på pladsen er alle købt brugt hos Toyota Material Handling i Vestbjerg, hvor Leif har handlet de sidste 20 år. Derfor var valget da heller ikke svært, da der skulle indkøbes noget helt nyt, fortæller han.  

Hos Vrå Mørtelværk er der travlt. Her beskæftiger de 30 medarbejdere, der sørger for, at byggemarkeder samt bygge- og anlægsbranchen kan få leveret småsten, skærver, mørtel, sand, muld og meget andet, alt imens private dumper ind for at få fyldt traileren, så haveprojektet endelig kan tage form. Vrå Mørtelværk er en del af Sejlstrup Entreprenørforretning, som samlet set beskæftiger hele 120 medarbejdere. Virksomheden bærer tydeligt præg af at være en veldrevet familievirksomhed, hvor ingen er for fine til at tage en kedeldragt på og blive støvet. Og det går godt. Faktisk så godt at da Leifs telefon ikke har ringet i ca. fem minutter bliver han lidt bekymret. Jeg synes telefonen er lidt stille i dag, når han lige at få sagt, da den ringer. Det er en chauffør på en af de 17 lastbiler, der har brug for et godt råd. 

Ny eltruck kører både ude og inde

Købet af en elektrisk gaffeltruck, fremfor de traditionelle dieseltrucks, falder godt i tråd med Vrå Mørtelværks ambitioner om at blive en grønnere virksomhed, og der er da heller ikke den mindste tvivl i Leifs stemme når han siger, at næste truck i flåden også bliver en eltruck – også selvom den skal køre ude.  Her kører de i dag med Toyota dieseltrucks.

Eltruck løfter og læsser hurtigere

En af mange fordele, ved at gå over til elektriske gaffeltrucks, er det hurtigere løft. En eltrucks løftemotor kører uafhængigt, hvilket gør at løftet altid kører med samme hastighed, om du har omdrejninger i køremotoren eller ej. Det er også blevet bemærket i produktion og vareudlevering. Søren har bidt mærke i, at trucken er langt hurtigere at læsse biler med, da gaflerne løfter så hurtigt som de gør. Samtidig er den nye eltruck udstyret med et ekstra optimeret sideskift der gør, at lasten kan køres længere sidevejs, hvilket muliggør placering af paller helt ind til væg eller container-side. Derved kan biler pakkes bedre og samtidig kan paller stilles helt tæt ved dybdestabling.

Vedligeholdelsesomkostninger er lavere på eltruck

For hverken Leif eller Søren er vedligeholdelsesomkostninger helt ligegyldige. Trucks her bliver brugt, derfor bliver trucks også slidt. Dog har elektriske gaffeltrucks en fordel her – vedligehold er billigere. Der er, en smule forsimplet, ikke lige så mange bevægelige dele der kan gå i stykker i motoren, og de dele der kan, er som regel nemmere og billigere at skifte på en eltruck end på en diesel- eller gastruck. Som en sidebemærkning holder et batteri til en truck som den der nu kører hos Vrå Mørtelværk i minimum 8-10 år, alt efter brug, naturligvis. Det vigtigste er at batteriets daglige vedligehold overholdes.  

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

19.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Europe følger EU's ESRS forud for sin tid i ny bæredygtighedsrapport

21.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling støtter de olympiske og paralympiske lege Paris 2024 som officiel partner for materialehåndtering

02.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lær Li-ion at kende, før du falder pladask for energiformen

02.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Vælg gaffeltrucks med det bedst egnede drivmiddel

01.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatisering frigiver arbejdskraft og øger produktiviteten