Amerikanske virksomheder køber stort ind af vedvarende energi

Flere store amerikanske virksomheder vælger at trodse Donald Trumps holdninger til klimaændringer og investerer i stigende grad i vedvarende energi. Det gavner industriens mål om en CO2-reducering.

Ifølge det amerikanske medie St. Louis Post-Dispatch investerer flere store amerikanske virksomheder i vedvarende energi. Og det er godt for industrien. Arkivfoto..

26.06.2017

CSR.dk

I USA investerer store virksomheder i øjeblikket i vedvarende energi som aldrig før. Nogle af disse er Walmart og General Motors - og deres investeringer har betydning for industrien.

Læs også: Cirkulær økonomi skal redefinere vækst

Således skriver St. Louis Post-Dispatch, at virksomhederne er med til at drive væksten i en industri, der ses som nøglen til reducering af CO2-udslippet i USA.

Sidste år blev næsten 40 procent af de amerikanske vind-kontrakter underskrevet af virksomheder sammen med universitets- og militærkunder. Ifølge American Wind Energy Association var tallet på blot fem procent i 2013.

Vedvarende energikilder er konkurrencedygtige
En stigning som denne skyldes i høj grad lavere elregninger. Virksomheder som General Motors ser vedvarende energi som konkurrencedygtig, og så er prisen på disse ofte billigere end konventionelle energikilder.

Derfor har bilproducenten indgået aftaler med to vindmølleparker i Texas. Her skal energien bruges til et bredt omfang af virksomhedens faciliteter, herunder den selskabets amerikanske SUV-fabrik i Arlington.

Ifølge Rob Threlkeld, der er GM's globale direktø for vedvarende energi, har selskabet allerede sparet næsten 34 millioner kroner om året på verdensplan. Og skal man tro Rob Threlkeld, skyldes besparelsen, at vind- og solenergi er blevet billigt, skriver St. Louis Post-Dispatch.

Amerikanske virksomheder følger egen dagsorden
Den voksende efterspørgsel efter grøn energi kommer i kølvandet på den amerikanske præsident Donald Trumps besked om, at USA trækker sig fra Paris-aftalen. Ifølge St. Louis Post-Dispatch forfølger flere amerikanske virksomheder deres egne energidagsordener uafhængig af den politik, der bliver bestemt i Washington.

Læs også: Grønne vinde for fremtidens containerskibe

I løbet af de sidste fire år har virksomheder indgået kontrakter for cirka 7 gigawatt af vedvarende energi - det er nok til at få strøm i mere end én million boliger. Ifølge Edison Foundation Institute for Electric Innovation forventes tallet at stige til 60 GW i 2025.

Alene i år har Home Depot, T-Mobile, Goldman Sachs og General Mills annonceret store investeringer i vedvarende energi. Disse investeringer kaldes også PPA'er og er 10 til 20-årige kontrakter, hvor ejeren af et stort sol- eller vindprojekt sælger elektricitet til store kunder - ofte til lavere priser end dem, der opkræves af forsyningsvirksomheder.

Energikilder til attraktive priser
Med sådanne aftaler får brugerne blandt andet mulighed for at købe vedvarende energi til attraktive priser uden forudgående investering. Ifølge Mark Vanderhelm, der er energidirektør hos Walmart, er virksomheden halvvejs i kampen om at nå sit mål om at købe 50 procent af sin strøm fra vedvarende energikilder inden 2025.

Mens kæden har installeret solpaneler på hundredevis af butikker, har den også købt meget af sin grønne energi via to PPA'er:

Læs også: Virksomheder til EU: I skal fortsat være klimafrontløbere

"For at kunne nå koncernens mål, kan vi ikke nøjes med at gøre en indsats ude i butikkerne. Vi har simpelthen ikke nok tagareal", siger Mark Vanderhelm.

Ikea som undtagelse
Som en undtagelse findes Ikea, der foretrækker at eje de vedvarende energikilder, der anvendes i de amerikanske varehuse, herunder solcelleanlæg på taget og to vindmølleparker i Texas og Illinois.

Tilgangen er en del af det svenske selskabs langsigtede strategi, der går ud på at eje alle butikker, fabrikker og det land, de er bygget på.

Siden 2014 har næsten 100 store globale virksomheder forpligtet sig til at overgå til 100 procent vedvarende energi gennem et partnerskab med The Climate Group, der arbejder mod at reducere drivhusgasemissioner.

Mange virksomheder ser med fra sidelinjen
Men selvom to nye virksomheder om måneden tager del i indsatsen, er der stadig mange, der ser med fra sidelinjen, skriver St. Louis Post-Dispatch. Det skyldes blandt andet, at de mangler et overordnet internt bæredygtighedsmandat, eller fordi kontrakterne er for lange.

Læs også: "Ingen kan gøre det alene"

Derudover har mange små og mellemstore virksomheder også svært ved at drage fordel af den vedvarende energi. Det skyldes blandt andet, at mange mindre projekter har en tendens til at afhænge af de lokale incitamenter.

Alligevel forventer eksperter i industrien, at amerikanske virksomheder vil fortsætte deres ambitiøse offentlige forpligtelser til at øge vedvarende energi i fremtiden.

- EL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus