Danmark er nu officielt med i Hong Kong-konventionen

Som det 7. land på verdensplan er Danmark nu en del af Hong Kong-konventionen, der skal sikre menneskelig og miljømæssigt ansvarlig ophugning af skibe.

Maersk benytter bl.a. værftet Shree Ram på Alang-stranden i Indien. Hong Kong-konventionen skal - når den træder i kraft globalt - være med til at sikre ordentlige forhold for alle arbejderne på den berygtede strand. Foto: flickr/Adam Cohn.

03.07.2017

CSR.dk

Midt i sidste uge kunne FN's internationale søfartsorganisation, IMO, bekræfte, at de den 14. juni 2017 havde modtaget et dokument, hvor Danmark udtrykker ønske om at tiltræde den såkaldte Hong Kong-konvention, der skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe.

Læs også: Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien

Skibsophugning og Hong Kong-konventionen

  • FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
  • Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
  • For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.
  • Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft. Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen.
  • På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh.
  • Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.

Kilde: Miljøstyrelsen

Dermed har Danmark nu officielt tiltrådt konventionen, der på globalt plan skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe bliver ophugget. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse. Således er ratificeringen, som der har været arbejdet for i omkring et halvt år, nu blevet til virkelighed.

Med Danmark om bord har syv lande nu tilsluttet sig aftalen, hvilket betyder, at den er et skridt tættere på at træde i kraft. For at konventionen kan træde i kraft, kræves det nemlig, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, og indtil nu har udover Danmark kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen.

Indien, hvor mange skibe ophugges, har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen. Netop Indien er ellers et af de lande, hvor allerflest skibe ender, samtidig med at forholdene mange steder er dybt kritisable, ikke mindst på den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. En strand Maersk ikke desto mindre benytter, efter at man med koncernens egne ord, har set fremskridt over de seneste år.

Læs også: HP sætter grønne mål for sin forsyningskæde

Selve lovforslaget omkring Danmarks tiltræden til Hong Kong-konventionen har været undervejs siden december sidste år og blev endeligt vedtaget i maj med 112 stemmer for, fra samtlige Folketingets partier, og ingen imod. Efter IMOs bekræftelse i sidste uge kunne loven derfor træde i kraft i lørdags, d. 1. juli.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense