s Dansk Supermarked Group fremviser madspildstal | CSR.dk

26.04.2017  |  Klima, miljø og energi

Dansk Supermarked Group fremviser madspildstal

Hos Dansk Supermarked Group er man bevidste om alle de tons madvarer, der hvert år smides ud i Danmark. Derfor har koncernen som den første i Norden nu lagt tal for madspild åbent frem.

I Dansk Supermarked Group har man det ikke godt med den store mængde af madspil, som dagligvarekæderne kasserer hvert år. Derfor har koncernen en målsætning om at nedbringe madspildet med 50 procent inden 2030. Foto: Dansk Supermarked Group

Hvert år bliver der smidt mere end 700.000 ton madvarer ud i Danmark. Og selvom husstandene står for en stor andel, følger dagligvarekæderne også godt med.

Det har fået Dansk Supermarked Group til at reagere, hvorfor koncernen nu bliver den første i Norden, der fremlægger tal for madspild og samtidig har en målsætning om at halvere andelen.

Læs også: Dansk Supermarked Gorup tilbyder integrationsgrunduddannelse

For nylig satte Netto madspild på agendaen i Danmark, da de satte tal på sit årlige madspild, og nu følger Bilka og føtex efter.

Sidste år kasserede Dansk Supermarked Group 33.400 ton mad, hvoraf Netto som den største kæde med flest butikker står for den største andel med 17.600 ton i 2016.

Føtex kommer ind på en andenplads med 10.500 ton, mens Bilka står for 4.700 ton. Den sidste andel af madvarer går tabt centralt i koncernen eller i de to Salling stormagasiner.

”Af alle madvarer, vi køber ind på et år, spildes der godt 2,5 procent. Det er trods alt en forholdsvis lille del, der ikke bliver solgt. Alligevel er 33.400 ton jo en voldsom mængde madspild, og det har vi det ikke godt med”, siger Mads Hvidtved Grand, der er direktør for ansvarlighed i Dansk Supermarked Group.

Nedbringning af madspild inden 2030
Fra 2015 til 2016 har koncernen reduceret sit madspild med 5,2 procent, men det er imidlertid ikke nok.

Derfor har Dansk Supermarked Group en ambition om at nedbringe sit madspild med 50 procent inden 2030, så de også kan imødekomme FN’s bæredygtighedsmål.

Det betyder blandt andet, at alle kæderne i koncernen nu arbejder efter samme ambition, så de sammen kan skabe nye idéer, processer og ny teknologi.

Læs også: Madspild på klimadagsordenen

Samtidig vil man hos Dansk Supermarked Group øge dialogen med kunder, leverandører og de organisationer, der kæmper mod madspild.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere