Den gode historie betyder noget for kunderne

Efter en svær start har gulvproducenten Kronospan, der den 13. marts blev hædret med Klimaprisen ved Byggeri ’18, fået fod på bæredygtigheden og dens betydning for forretningen, både internt og eksternt.

Direktør Henning Jensen med det synlige bevis på årets Klimapris på Byggeri '18. Foto: Jens Jessen/Dagens Byggeri.

15.03.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Tidligere på ugen, tirsdag d. 13. marts, blev årets udgave af byggeriets klimapriser uddelt på messen Byggeri ’18, og blandt vinderne var virksomheden Kronospan, der fremstiller spånplader til gulve, lofter og vægge.

CSR.dk fik en snak med selskabets direktør, Henning Jensen, om betydningen af både selve prisen og den generelle baggrund for hele uddelingen og den tankegang, der på den måde bliver fremhævet.

Læs også: Dansk arkitektfirma vil genanvende forladte huse til nybyggeri

”Det er en rigtig god idé med de her priser, fordi de sætter fokus på et område, som er vigtigt. For en virksomhed som vores er sådan en kåring en belønning, der giver engagement blandt medarbejderne til det videre arbejde”, sagde han.

Kronospan har produceret spånplader siden 1950, og i midten af 00’erne begyndte man så at indsamle træaffald landet over til at indgå i produktionen. Det er netop den strategi, der udløste tirsdagens anerkendelse, og efter mere end 10 års indsats er det noget man sætter pris på i hovedsædet i den østjyske landsby Pindstrup på Djursland.

Bæredygtig fordel og stolte medarbejdere
”Det var da svært i starten, da vi startede denne her proces. Vi havde en masse dialog med vores leverandører, der skulle forstå strategien, og det tog sin tid. Men efterhånden som det er kommet på skinner, er jeg ikke i tvivl om, at det er blevet fordel for os at vi markerer os på områder som bæredygtighed og cirkulær økonomi”, forklarede Henning Jensen og fortsatte:

”Det betyder helt sikkert noget for vores kultur i virksomheden. Det er en god historie, som vi kan fortælle vores kunder, og det er positivt for vores medarbejdere, som føler en stolthed over at vi gør tingene på en måde, som er ansvarlig og holdbar i det lange løb”.

Selvom Henning Jensen, der som direktør siden 2002 har været med hele vejen, ikke kan sætte tal på betydningen af virksomhedens miljøindsats på det rent kommercielle område, så er han med udgangspunkt i de mange års arbejde og tirsdagens skulderklap ikke i tvivl om, at man vil fortsætte arbejdet på den bæredygtige scene.

Læs også: Der skal bygges grønt for samfundet

For som han sagde med henvisning til den velbesøgte seance i Fredericias messecenter, så ”ser det jo ikke ud til, at det med at tænke på klimaet er noget, der vil gå over lige med det samme”.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus