Den gode historie betyder noget for kunderne
Efter en svær start har gulvproducenten Kronospan, der den 13. marts blev hædret med Klimaprisen ved Byggeri ’18, fået fod på bæredygtigheden og dens betydning for forretningen, både internt og eksternt.
Tidligere på ugen, tirsdag d. 13. marts, blev årets udgave af byggeriets klimapriser uddelt på messen Byggeri ’18, og blandt vinderne var virksomheden Kronospan, der fremstiller spånplader til gulve, lofter og vægge.
CSR.dk fik en snak med selskabets direktør, Henning Jensen, om betydningen af både selve prisen og den generelle baggrund for hele uddelingen og den tankegang, der på den måde bliver fremhævet.
Læs også: Dansk arkitektfirma vil genanvende forladte huse til nybyggeri
”Det er en rigtig god idé med de her priser, fordi de sætter fokus på et område, som er vigtigt. For en virksomhed som vores er sådan en kåring en belønning, der giver engagement blandt medarbejderne til det videre arbejde”, sagde han.
Kronospan har produceret spånplader siden 1950, og i midten af 00’erne begyndte man så at indsamle træaffald landet over til at indgå i produktionen. Det er netop den strategi, der udløste tirsdagens anerkendelse, og efter mere end 10 års indsats er det noget man sætter pris på i hovedsædet i den østjyske landsby Pindstrup på Djursland.
Bæredygtig fordel og stolte medarbejdere
”Det var da svært i starten, da vi startede denne her proces. Vi havde en masse dialog med vores leverandører, der skulle forstå strategien, og det tog sin tid. Men efterhånden som det er kommet på skinner, er jeg ikke i tvivl om, at det er blevet fordel for os at vi markerer os på områder som bæredygtighed og cirkulær økonomi”, forklarede Henning Jensen og fortsatte:
”Det betyder helt sikkert noget for vores kultur i virksomheden. Det er en god historie, som vi kan fortælle vores kunder, og det er positivt for vores medarbejdere, som føler en stolthed over at vi gør tingene på en måde, som er ansvarlig og holdbar i det lange løb”.
Selvom Henning Jensen, der som direktør siden 2002 har været med hele vejen, ikke kan sætte tal på betydningen af virksomhedens miljøindsats på det rent kommercielle område, så er han med udgangspunkt i de mange års arbejde og tirsdagens skulderklap ikke i tvivl om, at man vil fortsætte arbejdet på den bæredygtige scene.
Læs også: Der skal bygges grønt for samfundet
For som han sagde med henvisning til den velbesøgte seance i Fredericias messecenter, så ”ser det jo ikke ud til, at det med at tænke på klimaet er noget, der vil gå over lige med det samme”.