Der skal strøm på logistikken – nu!

En omstilling til elektrisk mobilitet i transportsektoren er bydende nødvendig ud fra et klimaperspektiv, men en del usikkerheder står i vejen, lød det på konference om emnet, hvor UPS efterlyste lidt mere tålmodighed fra fremtidens forbruger.

UPS havde pr. 1. oktober 2018 omkring 9.300 køretøjer med alternative drivmidler, eksempelvis hybrider som her, i sin flåde. Foto: UPS.

23.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Udslippet af drivhusgasser fra den globale transportsektor er enormt, og det samme er derfor behovet for ændringer og innovation, der kan gøre branchen mindre sort”.

Med disse ord indledte Özcan Deniz en konference om e-mobilitet i urban fragt og logistik, som hans arbejdsgiver, det tyske luft- og rumfartsagentur DLR, d. 19. november indbød til sammen med Region Hovedstaden og DTU.

Læs også: Volvos vil konkurrere med indenrigsflyet (på sigt)

Ved siden af forskningsarbejdet for DLR, er Deniz også projektleder for EU-initiativet proEME, hvis formål er at styrke den elektriske mobilitet i Europa, ikke mindst ved at understøtte udviklingen og udbredelsen af kommercielle eldrevne køretøjer.

Her pegede Özcan Deniz på de efterhånden ganske mange forskellige last- og varebiler, der, også som omtalt her på sitet, enten er på vej eller allerede er tilgængelige fra aktører som Mercedes, Volkswagen, Nikola og Tesla, selvom de to sidstnævnte endnu er sjældne her på kontinentet.

Videre fremhævede Deniz totalomkostningerne ved at eje og bruge (TCO) et elektrisk køretøj som ”det vigtigste købskriterie” for langt de fleste virksomheder og organisationer, og at dette udgør en barriere for mange, som har svært ved at se regnestykket gå op på sigt.

Harm Weken fortalte bl.a. om Frevue-projektet, der siden 2014 har investeret 14,2 mio. euro (knap 106 mio. kr.) i over 80 store elkøretøjer på mellem 3,5 og 18 ton. Foto: Anders Kampmann..

Fremskridt, men økonomi ikke altid på plads
Ifølge partner og konsulent Harm Weken fra rådgivningsfirmaet Fier Automotive, der arbejder for at ’fremme udviklingen af teknologien til fremtidens mobilitet’, ikke mindst elbiler, er det en berettiget bekymring, selvom det går den rigtige vej.

”Der er sket mange forbedringer bare de sidste fem år, og det er tydeligt, at industrien er klar over, at der ikke er nogen one-size-fits-all-løsninger, hvilket har givet mange nye tilgange i form af store og små vogne, cykler, batterityper osv. Samtidig er status lige nu dog den, at økonomien ikke altid er på plads, og en ting som rækkevidde og opladetid også er reelle usikkerheder”, forklarede han.

I samme åndedræt understregede Harm Weken dog, at de tekniske løsninger er til stede, og der derfor også er grunde nok til at investere i elektriske lastbiler nu, hvilket erfaringerne fra det såkaldte Frevue-projekt, som han ligeledes er involveret i, viser.

”De passer til mange typer opgaver, der er god PR-værdi at hente, løsningerne er tilgængelige, man kan ofte få finansiel støtte fra myndighederne, eksempelvis gennem gratis parkering og adgang gennem miljøzoner, man opbygger erfaring, og så giver de bedre forhold for chaufførerne. Og hvis vi går sammen, så kan vi skabe et behov, som fabrikanterne vil reagere på”, fastslog Harm Weken.

Eksperimenter i hovedstaden
Den (indirekte) økonomiske støtte, elbiler mange steder opnår fra det offentlige, er et aspekt, der skal med i TCO-beregningerne, påpegede Dario Pacino, der professor ved DTU og tilknyttet platformen EUFAL, som skal udveksle viden og hjælpe virksomheder, der vil investere i kommercielle elkøretøjer.

”I mange storbyer, eksempelvis Beijing og Shanghai, er man meget plaget af luftforurening, og derfor arbejder man allerede nu med begrænsninger for tunge køretøjer. Her er elektriske biler imidlertid ikke omfattet, og det er en konkurrencefordel, som man skal have med i sine overvejelser”, sagde han.

I den forbindelse skal EUFAL ”bygge bro mellem det kendte og ukendte”, som Dario Pacino formulerede det, for at oplyse erhvervssektoren om de forskellige (indtil videre) mindre kendte faktorer omkring elektrisk transport.

Herhjemme sker det bl.a. gennem et samarbejde mellem entreprenøren MT Højgaard og Region Hovedstaden, hvor man eksperimenterer med ruteoptimering og testforløb med grupper af teknikere, som får udleveret elektriske hhv. konventionelle varevogne i den tunge ende af skalaen, hvorefter deres oplevelser sammenlignes direkte.

Folk skal vænne sig til at vente lidt længere tid på tingene i klimaets navn. Det er en pris, som man bør være villig til at betale for at sænke sit aftryk på kloden

Nicolai Cuppers, UPS

Bred dialog i Stockholm
Noget af det samme er man i gang med i Stockholm. Den svenske hovedstad søsatte således i marts sidste år det ganske storstilede projekt Älskade Stad, som, forklarede fragtstrateg for Stockholm by Robin Billsjö, skal ”forene first og last mile”, eksempelvis ved at levere pakker og samtidig afhente lettere tørt affald (plast, pap, papir etc.), selvsagt i elbiler.

”Vi vil mindske trafik, udledninger og støj i byen, og det her samarbejde er første skridt. Vi har en bred dialog med den private sektor omkring en kommerciel forretningsmodel, så det hele kommer til at hænge sammen økonomisk, og kan danne grobund for, at vi kan få flere til at se fordelene ved modellen”, sagde han videre.

Dialogen foregår bl.a. i regi af de kommunale indkøb (public procurement), som Stockholms bystyre bruger til at presse på for at få grønne transportløsninger igennem, i stil med overborgmester Frank Jensens forslag i København. ”Et stærkt værktøj til at skabe et behov og derved skubbe et marked frem”, som Robin Billsjö sagde.

UPS ser ikke det perfekte elektriske køretøj endnu
En potentiel partner i et samarbejde som Älskade Stad kunne være den amerikanske transportgigant UPS, der på konferencen var repræsenteret af Nordic Transportation Manager Nicolai Cuppers. Ifølge hans seneste tal (fra omkring 1. oktober) råder selskabet over ca. 9.300 køretøjer med ’alternative drivmidler’, dvs. el, biogas, hybrider og lignende, ud af en samlet flåde på omkring 119.000 enheder under eget brand.

Den andel vil man naturligvis gerne forbedre, men lige på elfronten er der udfordringer.

”Når det gælder kombinationen af omkostninger, rækkevidde, fleksibilitet og en række andre parametre, som vi er nødt til at forholde os til, så ser vi ikke det perfekte elektriske køretøj endnu”, fortalte han.

Generelt så er man hos UPS, med Nicolai Cuppers’ ord, ”nødt til at forholde sig til hele vores carbon footprint, og ikke kun det fra køretøjer”. Derfor arbejder man også med mange forskellige aspekter af bæredygtighed, eksempelvis indpakning, genanvendelse, sikkerhed (herunder den berømte højresvingsstrategi, der også sparer brændstof) og mere integrerede netværk.

Det sidste indebærer bl.a. øget intermodalitet, dvs. skift mellem forskellige transportformer med lavere CO2-udslip for øje. Her er jernbanen et oplagt element at inddrage, selvom det kan give udfordringer omkring leveringshastigheden. Her havde Nicolai Cuppers et budskab til fremtidens forbrugere verden rundt, private såvel som kommercielle:

”Folk skal vænne sig til at vente lidt længere tid på tingene i klimaets navn. Det vil være lidt mere omstændeligt at læsse ting om til tog, men det er altså en pris, som man bør være villig til at betale for at sænke sit aftryk på kloden”, sagde han.

Måske mærkningsordning til grønne transportformer
En afsluttende debat bød bl.a. på et indspark fra lastbil- og busfabrikanten Iveco, der har flere klimavenlige produkter undervejs og for nylig var på plads på den enorme messe for kommercielle køretøjer, IAA i Hannover, med en ’100 procent dieselfri stand’ kun med el- og gasdrevne køretøjer.

Selskabets bæredygtighedschef i Norden, Morten Iversen, understregede at man mener ”alle skal tage ansvar” for at adressere den globale opvarmning, og at det vil være ”nødvendigt med lovgivning for at understøtte et ryk væk fra dieselbiler”.

Læs også: Ny international erklæring om grøn transport

Det var Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent med fokus på bæredygtig byudvikling, transport og mobilitet i den grønne tænketank Concito, ikke som sådan uenig i, men han påpegede, at der i hans optik er ”behov for action på alle planer, så vi ikke bare sidder på hænderne og venter på hinanden. Vi kan ikke vente til i morgen”, sagde han, og foreslog desuden en mærkningsordning til transportformer, således at de grønne lettere kan favoriseres.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

Danskerne købte økologi for 15,5 milliarder kroner i supermarkederne i 2023

29.04.2024CSR.dk

29.04.2024CSR.dk

Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser

29.04.2024Food Nation

Sponseret

Recap from Global Food Talk: “Securing reliable and sustainable food systems through innovation and creativity”

26.04.2024NRGreen ApS

Sponseret

FairTrans A/S: Besparelser med solcelleanlæg

26.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric og NVIDIA indgår samarbejde om fremtidens datacentre

25.04.2024Klimakampen ApS

Sponseret

EU siger farvel til tekstilafbrænding

25.04.2024CSR.dk

Klimarådet fremlægger tre i en-løsning i ny rapport

25.04.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Nyt tekstilprojekt vil øge cirkulariteten for industritekstiler

Jobmarked

Se alle

DSV

Do you want a career within corporate sustainability?

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City