Hydrogen i den tunge trafik
I USA er en prototype på en hydrogendrevet lastbil blevet offentliggjort, og i London er dobbeltdækkerbusser med samme teknologi klar til byens gader. Miljøgevinsterne står nærmest i kø.
Lidt vand og noget overskudsvarme, der ofte kan anvendes inde i vognen. Det er den eneste udstødning, der kommer ud af de hydrogendrevne køretøjer, der er undervejs til den tunge trafik i både USA og Storbritannien. Og så er motorstøj stort set en saga blot.
Ved en event i sit hovedkvarter i Salt Lake City løftede fabrikanten Nikola Motor Company (NMC) i torsdags sløret for sin prototype på lastbilen Nikola One, hvis fremdrift vil blive leveret af fire fuldt elektriske motorer, der får deres strøm fra en brintbaseret brændselscelle.
Dermed er verdens første big rig-lastbil med en komplet fossilfri drivline kommet endnu et skridt tættere på virkeligheden. Og med en lovet rækkevidde på mellem 800 og 1200 miles (op til næsten 2000 km) afhængig af last og terræn, så er det en vogn med ikke alene masser af fordele for miljøet, men også praktiske gevinster med tanke på en af elbilens (fortsatte) udfordringer, i form af netop rækkevidden.
For at understøtte udbredelsen af Nikola One, planlægger NMC selv at etablere et netværk af brinttankstationer i USA og Canada, i alt 364 af slagsen. Her vil man have 5-10 hydrogenpumper og en optankning vil tage 10-15 minutter fra tom.
Prisen er en anden af elbilens udfordringer, men det har NMC taget forskud på ved simpelthen kun (indtil videre) at tilbyde Nikola One og den mindre Nikola Two gennem leasingprogrammer. Herigennem lejer man sin lastbil i syv år eller 1 mio. miles, hvad end der kommer først, og herefter kan man uden beregning udskifte til en ny model. Leasingprisen for en Nikola One ligger på mellem 5000 og 7000 dollars (ca. 35-50.000 kr.) om måneden og inkluderer ubegrænset brintoptankning, kørsel, garanti og planlagt vedligehold.
Etableringen af brinttankstationerne vil starte i begyndelsen af 2018 og dermed skulle netværket være klar, når Nikola One efter planen er klar til kørsel i 2020.
Brintbusser i byerne
I Europa har man i Englands hovedstad London allerede sagt hello til byens (og verdens) første dobbeltdækkerbus med brintbrændselsceller som kraftkilde. Den blev afsløret i onsdags af byens borgmester, Safiq Khan, der samtidig forpligtede byen til at udfase køb af nye dieselbusser fra 2018.
I takt med at Londons gamle, mest forurenende busser bliver taget ud af drift, skal de erstattes med nye, og her er ultralav eller nul emission nu for alvor i sigtekornet. Det gælder allerede nu for alle enkeltdækkere og fra 2018 altså også de kendte toetagers.
Samme dag som brintbussen blev afsløret udsendte borgmesteren også en luftforureningsadvarsel gældende for 2.500 busstoppesteder og samtlige 270 Tube-stationer på tværs af den engelske hovedstad, og dermed understregede han samtidig sundhedsaspektet i hydrogensatsningen i byen, hvor det estimeres, at omkring 9.400 mennesker årligt dør for tidligt på grund af netop luftforurening.
Ved onsdagens event pegede Khan på det udvalg af andre storbyer i verden, der er i gang med at udfase køb af dieselbusser. Listen omfatter bl.a. New York, San Francisco, Amsterdam og København, og den danske hovedstad var da også repræsenteret på Londons rådhus, hvor overborgmester Frank Jensen anerkendte den britiske indsats.
”I København vil alle nye busser være baseret på nuludledning- og lavstøjsteknologi fra 2019. Jeg er tilfreds med at London og København slår sig sammen omkring den vigtige opgave det er at reducere luftforurening, støj og klimaforandringer ved at forpligte sig til at rulle nuludledningsbusser ud i vores byer”, sagde han.
Læs også: Ny London-borgmester vil være byens grønneste nogensinde
London har forpligtet sig til at købe omkring 300 nuludledningsbusser frem mod 2020. I forvejen har byen 51 batteridrevne busser i drift og i alt 79 nuludledningsbusser på gaderne fordelt på tre ruter.
-AK