Brint

Klima, miljø og energi

Klimarådet: El kan drive fremtidens lastbiler

I en ny analyse vurderer Klimarådet de klimavenlige teknologiske løsninger i lastbiltransporten og kommer med en række anbefalinger til regeringen om den tunge transport i fremtidens klimaneutrale samfund.

0 kommentarer

Klima, miljø og energi

Store forhåbninger til brint – et kig på fremtidens teknologi

Hvilken rolle spiller brint i omstillingen til en emissionsfri logistikbranche? Vi ser nærmere på H2 som energikilde.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Trekantområdet vil være Nordeuropas fyrtårn indenfor produktion af grønne brændstoffer

I Trekantområdet har man en ambition om, at skabe et Power-to-X produktionsanlæg i kommerciel størrelse. Det vil ikke alene gavne den grønne omstilling, men også skabe jobs, vækst og eksport, siger Vejles borgmester.

0 kommentarer

Klima, miljø og energi

Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

El, biogas, brint, electrofuels, brændselsceller og batterier. Transportsektoren er ved at omstille sig til en grønnere fremtid, men hvad der egentlig skal drive de forskellige fartøjer på sigt, bliver heftigt debatteret. Økonomien er – selvfølgelig – afgørende, lød det på DI-konference om emnet.

0 kommentarer

Kommunikation

Verdens første brintanlæg vinder hi-messens bæredygtighedspris

Projektet Brande Brint med Siemens Gamesa Renewable Energy i spidsen blev d. 6. oktober 2021 udpeget som vinder af 'hi Sustainable Development Award 2021'. Projektet vinder for sin indsats med at omstille den tunge transport til bæredygtig brint og blev overrakt i forbindelse med åbningen af Technomania på hi-messen i Herning.

0 kommentarer

Klima, miljø og energi

"Brint vil gøre rækkevidder på op til 1.000 kilometer mulige i fremtiden"

I kapløbet om at reducere udledningen af drivhusgasser i de kommende år er der stor efterspørgsel efter alternativer til diesel, især fra transport- og logistiksektoren. Udover batteridrevne elektriske køretøjer, som allerede i dag benyttes til leverancer i centrum af byer, kunne lastbiler drevet af brintbrændselsceller (H2-lastbiler) være en løsning, der åbner mulighed for nulemissionstransport over længere afstande. Et studie baseret på simuleringer, som Kempten University of Applied Sciences har foretaget på vegne af DACHSER, er nu nået til den konklusion, at brugen af H2-lastbiler i DACHSERs stykgodsnetværk i princippet er mulig. Her kan du læse et interview med professor Werner E. Mehr fra Faculty of Mechanical Engineering på Kempten University of Applied Sciences og Andre Kranke, som er Department Head Trends and Technology Research hos DACHSER.

Indhold fra partner

Klima, miljø og energi

Vindstrøm skal blive til klimavenlig brint for skibsfarten

I Hvide Sande vil man være teknologisk frontløber i forhold bæredygtige løsninger til skibsdrift. Et projekt af Hvide Sande Shipyard skal blandt sørge for at den lokale sandpumpe fremover skal sejle på brint.

0 kommentarer

Klima, miljø og energi

Daimler vil have komplet CO2-neutral lastbilflåde i 2039

I 2039 skal alle nye køretøjer fra Daimler Trucks & Buses være CO2-neutrale i drift. De første serieproducerede batterikøretøjer kommer i 2022 og senere følger flere på brint. Selskabet vil også have politikerne på banen for at gøre de grønne løsninger konkurrencedygtige.

0 kommentarer

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere