28.10.2019 | Klima, miljø og energi
Daimler vil have komplet CO2-neutral lastbilflåde i 2039
I 2039 skal alle nye køretøjer fra Daimler Trucks & Buses være CO2-neutrale i drift. De første serieproducerede batterikøretøjer kommer i 2022 og senere følger flere på brint. Selskabet vil også have politikerne på banen for at gøre de grønne løsninger konkurrencedygtige.
Alle nye lastbiler fra Daimler skal være CO2-neutrale i 2039, bl.a. i USA, hvor Freightliner er blandt selskabets brands. En elektrisk version er allerede i test. Foto: Daimler
Daimler Trucks & Buses (DT&B), der er blandt verdens største producenter af kommercielle køretøjer, har sat sig et bæredygtighedsmål for hele koncernen, der betyder, at man kun vil tilbyde CO2-neutrale køretøjer i Europa, Japan og NAFTA (USA, Canada og Mexico) i 2039.
Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København
Allerede i 2022 planlægger DT&B at være klar med de første serieproducerede batteridrevne køretøjer i sit portfolio i triaden af kernesalgsområder (Europa, USA og Japan), og ved udgangen af næste årti vil selskabet udvide sit udbud af brintkøretøjer i serieproduktion.
Hverken tidslinje eller teknologier er tilfældigt valgt, forklarede Daimlers bestyrelsesmedlem med ansvar for Trucks & Buses, Martin Daum, på sidste uges International Supply Chain Conference i Berlin.
”Fordi det tager omkring 10 år at komplet forny en flåde indtil 2050, så er vores ambition at tilbyde nye køretøjer, der er CO2-neutrale i drift ’fra tank-til-hjul’ lokalt i år 2039. Reel CO2-neutral transport fungerer kun med batterielektrisk eller brintbaseret kørsel”, sagde han.
Samtidig påpegede han, at det overordnede mål om total CO2-neutral transport i 2050 som defineret i Parisaftalen, og som man fra Daimlers side bakker op om, kun er realistisk, hvis der bliver skabt de rette forudsætninger, når det gælder infrastruktur og omkostninger.
”På lokalt plan sælger CO2-neutrale lastbiler og busser ikke sig selv, for selv i 2040 – på trods af alle fabrikanternes indsats – vil køb og totalomkostninger for lastbiler og busser med elektrisk drift stadig være højere end for dieselkøretøjer. Vi har derfor brug for regeringsincitamenter, der kan gøre CO2-neutrale lastbiler og busser konkurrencedygtige”, understregede han.
Læs også: Volvo leverer sine første fuldt ud elektriske lastbiler i Sverige
Udover de grønne køretøjer, der er på vej, planlægger Daimler også, at alle koncernens fabrikker i Tyskland og det øvrige Europa skal køre på CO2-neutral elektricitet fra vedvarende energi i 2022, og at alle øvrige sites vil følge efter.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Menneskerettigheder

Migrantarbejdere i Qatar bør have del i overskuddet fra VM
Trods visse forbedringer over de sidste 10 år, bør Fifa give milliarder i kompensation til migrantarbejdere i Qatar efter VM er gennemført.
Strategi & ledelse

Telia åbner for salg af brugte mobiler
I et nyt koncept kan forbrugere nu få mulighed for at aflevere og købe brugte mobiler. Konceptet er både en fordel for kunden og kloden, mener direktør.
Samfund

Danmark skal vise klimavejen for 100 europæiske storbyer
BLOX og Dansk Industri skal - sammen med et konsortium af danske og europæiske partnere – være med til at finde løsninger, som 100 storbyer kan trække på.
Klima, miljø og energi

Råd: Alle virksomheder bør lave klimaregnskaber
Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål har netop offentliggjort syv råd, der blandt andet opfordrer alle virksomheder til at opgøre og rapportere klimaaftryk. Kravet vil alligevel komme fra andre aktører, mener formand for FSR.
Klima, miljø og energi

Havvind skal levere halvdelen af EU's grønne energi
Den nye Esbjerg-erklæring, der skal gøre Nordsøen til et grønt kraftcenter, er en prægtig plan, og den bakkes op af endnu større planer fra EU. Nu skal de bare udføres.
Strategi & ledelse

Ledere er afgørende for den grønne omstilling
Danmark kommer ikke i mål med grøn omstilling uden ledere, lyder det fra eksperter, ledere og politikere, der har bidraget til publikationen ”Klima kræver ledelse”, som organisationen "Lederne" sendte ud i verden i denne uge.