Daimler vil have komplet CO2-neutral lastbilflåde i 2039

I 2039 skal alle nye køretøjer fra Daimler Trucks & Buses være CO2-neutrale i drift. De første serieproducerede batterikøretøjer kommer i 2022 og senere følger flere på brint. Selskabet vil også have politikerne på banen for at gøre de grønne løsninger konkurrencedygtige.

Alle nye lastbiler fra Daimler skal være CO2-neutrale i 2039, bl.a. i USA, hvor Freightliner er blandt selskabets brands. En elektrisk version er allerede i test. Foto: Daimler.

28.10.2019

CSR.dk

Daimler Trucks & Buses (DT&B), der er blandt verdens største producenter af kommercielle køretøjer, har sat sig et bæredygtighedsmål for hele koncernen, der betyder, at man kun vil tilbyde CO2-neutrale køretøjer i Europa, Japan og NAFTA (USA, Canada og Mexico) i 2039.

Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København

Allerede i 2022 planlægger DT&B at være klar med de første serieproducerede batteridrevne køretøjer i sit portfolio i triaden af kernesalgsområder (Europa, USA og Japan), og ved udgangen af næste årti vil selskabet udvide sit udbud af brintkøretøjer i serieproduktion.

Hverken tidslinje eller teknologier er tilfældigt valgt, forklarede Daimlers bestyrelsesmedlem med ansvar for Trucks & Buses, Martin Daum, på sidste uges International Supply Chain Conference i Berlin.

”Fordi det tager omkring 10 år at komplet forny en flåde indtil 2050, så er vores ambition at tilbyde nye køretøjer, der er CO2-neutrale i drift ’fra tank-til-hjul’ lokalt i år 2039. Reel CO2-neutral transport fungerer kun med batterielektrisk eller brintbaseret kørsel”, sagde han.

Samtidig påpegede han, at det overordnede mål om total CO2-neutral transport i 2050 som defineret i Parisaftalen, og som man fra Daimlers side bakker op om, kun er realistisk, hvis der bliver skabt de rette forudsætninger, når det gælder infrastruktur og omkostninger.

”På lokalt plan sælger CO2-neutrale lastbiler og busser ikke sig selv, for selv i 2040 – på trods af alle fabrikanternes indsats – vil køb og totalomkostninger for lastbiler og busser med elektrisk drift stadig være højere end for dieselkøretøjer. Vi har derfor brug for regeringsincitamenter, der kan gøre CO2-neutrale lastbiler og busser konkurrencedygtige”, understregede han.

Læs også: Volvo leverer sine første fuldt ud elektriske lastbiler i Sverige

Udover de grønne køretøjer, der er på vej, planlægger Daimler også, at alle koncernens fabrikker i Tyskland og det øvrige Europa skal køre på CO2-neutral elektricitet fra vedvarende energi i 2022, og at alle øvrige sites vil følge efter.

-AK

En brintdrevet udgave af Fuso-varevognen er også på tegnebrættet. Illustration: Daimler.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark