”Hvad man går glip af? Tocifret vækst for eksempel”

Elektronikproducenten Eltwin har taget skridtet fuldt ud på bæredygtighed, fordi det giver muligheder og resultater i forretningen. De vil ikke have finansiel støtte til at udbrede CSR, men bedre fokus på verdensmålene og de gode historier.

Nogenlunde sådan her ser det ud, når Morten Enggaard Hansen (th) fortæller historien om den dag han fik en CSR-åbenbaring. Her under en workshop ved CSR Awards 2015..

22.09.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Eltwins direktør for forretningsudvikling, Morten Enggaard Hansen er ikke et øjeblik i tvivl. Uden fokus på CSR havde Eltwin ikke været den virksomhed, de er i dag. En elektronikvirksomhed baseret i Risskov med en vækst på toplinjen på 15 procent sidste år, 86 nye medarbejdere siden 1. januar 2016 og en fabrik nummer to i Polen, der åbnede i 2016. Nå ja, og så købte de også lige Hyper Engineering i Australien pr 1. januar 2017.

Det er ellers ikke mange år siden, at selvsamme forretningsudviklingsdirektør ikke mente, at den slags var noget for dem. Men så fik han i 2015 en pludselig åbenbaring. Sjovt nok samme dag som en stor kunde meddelte, at uden en CSR certificering kunne de ikke længere bruge Eltwin som leverandør. Sådan fortæller Morten Enggaard Hansen i al fald selv historien. 

En unik position
Siden den dag er der sket meget. Først blev Eltwin certificeret i forhold til DS 49001, den særlige danske standard for samfundsansvar. Så blev det 2016, og der rykkede tingene virkelig. Tre certificeringer og erkendelsen af, at når Eltwin laver forretningsstrategi, så er det eneste der giver mening, at det hele starter og slutter med bæredygtighed. 

Læs også: SMV'er deler ud af CSR-erfaringer

"Det gik i løbet af vores strategiarbejde op for os, at vi havde en helt og aldeles unik mulighed for at tage denne her bæredygtighedstankegang og omformulere den til virksomhedstrategi. Helt ned fra hvilke produkter vi kunne tænke os at lave, hvilke kunder vi kunne tænke os at have, og hvilke markeder vi kunne tænke os at være i. Det har givet nogle muligheder for at fokusere,” siger Morten Enggaard Hansen

På den måde er Eltwin blevet mere selektiv. For med beslutningen om at være bæredygtig i sine valg bliver andre valg om ikke nemme så dog ret åbenlyse. 

"Vi laver komponenter, der er med til at spare energi. Og så har vi f.eks. valgt industrier fra og andre til. Vi investerer f.eks. ikke vores ressourcer i at udvikle produkter oliesektoren, fordi den sektor ikke bidrager til bæredygtig udvikling," siger Morten Enggaard Hansen. 

En stærk formulering
Som en udløber af strategiarbejdet fik Eltwin også defineret sin brændende platform og de syv CSR-værdier vil få virksomheden på plads i forhold til der hvor ilden er.  

Værdierne handler om miljøansvar, lederskab, socialt ansvar, etisk forretning, lokalt engagement, medarbejdertilfredshed og kundetilfredshed. Det er samme områder, som Eltwin byggede deres første CSR-rapport op om i 2016.

Pia Byrials ryg i Eltwins CSR t-shirt. .

Det førte bl.a. til det, som Eltwin kalder deres "stærke formulering": De vil kun lave bæredygtige produkter, kun købe af andre der bidrager til bæredygtighed og endog kun sælge til kunder der arbejder med bæredygtighed. 

"Det giver da nogle interessante samtaler med nogle af vores kunder ind i mellem. Vi skulle også lige vende den med vores svenske ejer (Backer Group, en del af NIBE Group). De ser det som noget, der kan inspirere dem i deres arbejde med bæredygtighed i de andre virksomheder de ejer," siger Pia Byrial, som er QHSE og CSR chef i virksomheden.

Alle er bæredygtighedschefer
Noget andet, som giver interessante samtaler, er beslutningen om, at der på alle Eltwins medarbejderes visitkort står ”Head of Sustainability”.

”Når vi kommer flere ud til møder med kunder, og de opdager at vi alle har samme titel, så er det noget, der bliver spurgt til. Det giver en mulighed for at tale om bæredygtighed og miljø og det vi gerne vil og hvad vores produkter kan bidrage med. Så bliver hele diskussionen af kontraktvilkår og pris blot en mindre del af et sådant møde, og bæredygtighed er med til at differentiere os i markedet. Det oplever vi som noget meget positivt,” fortæller Morten Enggaard Hansen.

Læs også: CSR i SMV’er skal ikke bare ses som en moralsk forpligtelse

Måden Eltwin fik alle medarbejdere til at kere sig om den brændende platform er en historie i sig selv. Den handler bl.a. om falske avisforsider, afskaffelse af betalte sygedage. CSR.dk fortæller den historie i decembernummeret af CSR Quarterly, hvor medarbejderinvolvering er i fokus.  

Verdensmål og gode historier
Er der noget, Eltwin synes, de har brug for fra regering og organisationer? Deres første svar er, at det ville klæde os med noget mere ærlighed.

”Vi skal se at blive mere åbne og ærlige om hvor vi er, og hvor vi står. Der er lidt for mange skulderklap og historier om at vi er nogle rigtige dukse på CSR-området. Så gode er vi altså heller ikke i Danmark,” siger Pia Byrial.

Og finansiel støtte? Det er en dårlig idé.

"Der skal ikke støttes økonomisk. Så er det ikke bæredygtigt. Man tjener jo penge på bæredygtighed,” lyder det sikkert fra Morten Enggaard Hansen og Pia Byrial, som afviser det, de husker virksomhedsledere plejer at sige, om at man skal tjene penge, før man kan arbejde med CSR. ”Det er jo omvendt”.

Til gengæld er de lige så sikre på, at der skal kommunikeres noget mere, om den gode ide – især i forhold til verdensmålene.

”Det ville være godt at få verdensmålene gjort mere praktiske. Vores oplevelse er, at for mange er koblingen mellem den gængse CSR og forretning måske på plads, men verdensmålene er ikke nået ud endnu. Vi har selv valgt at fokusere på tre, men hvordan vi kobler det ind til vores kerneforretning, det skal der arbejdes på,” siger Morten Enggaard Hansen.

Det betyder, at der skal skrues op for kommunikationen af den gode ide.

” Alle vores virksomheder, ledere, medarbejdere osv. har brug for at blive oplyst. Alt det forretning der ligger i bæredygtighed og verdensmål, det må vi da ikke gå glip af,” afslutter Pia Byrial.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus