Fremgang for Carlsbergs bæredygtighedsmål
Carlsberg har netop offentliggjort sin Sustainability Report for 2015, og den viser at den danske bryggerigigant er på rette spor, selvom nogle af sidste års mål ikke blev nået fuldt ud. Topchef opfordrer til åben dialog for at styrke indsatsen fremover.
Danmarks største bryggeri gør gode fremskridt i forhold til at nå sine mål om bæredygtighed i produktion, udvikling og generel forretningsgang. Sådan konkluderer Carlsberg Group (CG) i sin netop udgivne Sustainability Report for 2015.
I rapporten samler Carlsberg op på sine målsætninger fra sidste år og gør status dels i forhold til, hvad der rent faktisk er sket, og dels i relation til målsætningen for 2017. Sammenlagt har det resulteret i både nogle overordnede højdepunkter, men også nogle enkeltmål, der ikke er opnået.
Læs også: Grøn forretningsrapport: det går fremad
På miljøområdet var fremskridtene til stede, om end beskedne. Set over den samlede produktion opnåede man begrænsede forbedringer i forhold til energi (et fald på 1,4 procent fra sidste år), CO2 (4,1 procents forbedring) og vandforbrug (samme niveau som i 2014, men stadig 8 procent bedre end i 2009), på trods af stigende mængder i en række mindre effektive bryggerier i Asien.
Bæredygtig innovation kastede et highlight af sig i form af partnerskabet med EcoXpac, der har til formål at udvikle en biologisk nedbrydelig flaske, den såkaldte Green Fiber Bottle. EcoXpac er en del af Carlsbergs Circular Community, der pt. tæller otte samarbejdspartnere med et mål om at nå 17 i løbet 2017.
Endnu flere skal drikke ansvarligt
Også selve Carlsbergs hovedprodukt – øl – skal være mere bæredygtigt. Derfor søsatte man sidste år crowdsourcingkonkurrencen Cheers to Green Ideas i samarbejde med den danske tænketank Sustania. Kampagnen tiltrak 162 idéer fra 35 lande og vinderne blev annonceret i december.
2015 var også året, hvor Carlsberg første gang afholdt Global Beer Responsibility Day (GBRD) i samarbejde med to af verdens andre bryggerigiganter, amerikanske Anheuser-Busch InBev, der står bag bl.a. Budweiser, og hollandske Heineken. På dagen, der blev afholdt den 18. september, nåede Carlsberg ifølge rapporten ud til 1,5 mio. forbrugere i 10 lande med en besked om at drikke ansvarligt. Dette års mål hedder 5 mio. alene på GBRD og 15 mio. i alt, bl.a. via en massiv indsats under sommerens EM i fodbold i Frankrig, hvor Carlsberg er blandt topsponsorerne.
Endelig gik det også fremad på arbejdsfronten. Således fik man forbedret ulykkesraten med 16 procent og antallet af sygedage med 8 procent sammenlignet med 2014. I produktionen reducerede man mængden af tabt tid i forbindelse med uheld med 32 procent og raten af tabte arbejdsdage med 19 procent.
Det langsigtede mål om nul ulykker er dog stadig et stykke væk; fem ansatte (heraf to hos underleverandører) blev dræbt i trafikulykker, hvilket har ført til nye sikkerhedsforanstaltninger på transportområdet. Generelt oplevede man også en stigning på ca. 10 procent i raten af tabte arbejdsdage i logistikken.
De uopnåede mål
Som nævnt er der også andre delpunkter, med hvilke Carlsberg ikke nåede i mål, og som man derfor vil arbejde videre med i det kommende år.
På det cirkulære område hed målsætningen fire nye partnere, men man lykkedes kun med at få to nye ombord på grund af ”øget arbejdsmængde med de eksisterende partnere”. Man ville også opnå en yderligere Cradle-to-Cradle-certificering, hvilket mislykkedes pga. ”organisatoriske ændringer og forsinkelser i processen”. Man regner dog med at opnå certificeringen i år.
Selvom samarbejdet med EcoXpac blev sat i gang i 2015, så nåede man ikke at lancere et bæredygtigt emballageprodukt i løbet af året, hvilket ellers var målet, men det er udskudt til i år, igen med ”organisatoriske ændringer” som årsag.
Man måtte også revidere sin strategi i forhold til virksomhedsetik. Det indebar bl.a. en nedlægning af det såkaldte compliance management system (COMS), der som et redskab til styrke etisk forretningsførelse internt i CG skulle have været udbredt til endnu flere medarbejdere på tværs af organisationen. Det kun to år gamle juridiske værktøj levede imidlertid ikke op til forventningerne og vil derfor blive erstatter af ”en mere fleksibel in-house læringsplatform”, der kan integreres i CG.
Slutteligt bemærker rapporten, at CG også har haft udfordringer i forhold til monitorering og bedømmelser af samarbejdspartnere. Endnu engang er ”organisatoriske ændringer” således årsagen til, at man ikke har kunnet følge op på og stoppe samarbejdet med de leverandører etc., der ikke har levet op til standarderne. På baggrund af sin nye strategi vil man dog fortsætte arbejdet med ansvarlig sourcing i 2016
Moderat tilfredshed og åben dialog
Alt i alt er der derfor moderat tilfredshed fra Carlsberg Groups hollandske CEO, Cees ’t Hart, der overtog chefstolen på Valby Bakke i juni sidste år, og siden da ”… allerede har set væsentlige fremskridt i de projekter, der bidrager aktivt til de lokalsamfund, vi opererer i”, som han siger i rapportens forord. Han noterer sig dog også, at man har sagt farvel til ca. 1.700 medarbejdere (ud af små 50.000) på grund af ”udfordrende markedsforhold”, og at man ikke opnåede alt det man satte sig for ved årets start.
Læs også: Carlsberg vil udvikle selvnedbrydende flasker
Alligevel er Cees ’t Hart sikker på, at ”… de forandringer vi har lavet, vil skabe et stærkere fundament for fremtiden og understøtte vores bæredygtighedsindsats på langt sigt”, og afslutningsvis opfordrer han både ”… medarbejdere, forbrugere og andre læsere til at fortælle os, hvordan I synes, vi klarer os. Jeg er meget overbevist om, at en åben dialog er essentiel for at styrke værdien af vores bæredygtighedstiltag.”