Ikeas kyllinger skal være bæredygtige (igen)
Møbelgiganten har tidligere fået hug for vildledende markedsføring om bæredygtige kyllinger. Nu prøver virksomheden igen at indføre dyrevelfærd i køkkenet.
Siden 2012 har Ikea reklameret med bæredygtige kyllinger på deres hjemmeside. Det viste sig desværre ikke at være sandt. Nu står det svenske møbelfirma klar med et initiativ, Better Chicken Programme, der skal gøre op med det ærgerlige forløb og sikre dyrevelfærden i dets restauranter, bistroer og svenske madmarkeder verden over.
”Udviklingen af Better Chicken Programme har været under udarbejdelse i to år, og vi kan nu præsentere det første initiativ i rækken af programmer for en mere bæredygtig produktion af landbrugsdyr. Det er udtryk for vores forpligtelse til at skabe positive forandringer og løfte standarden i hele fødevareindustrien,” siger health & sustainability manager, Ikea Food Services AB, Jacqualine Macalister.
Sikre dyrevelfærd
Det nye kyllingeprogram skal sikre, at slagtekyllinger opdrættes i overensstemmelse med de kriterier, der fremmer bedre dyrevelfærd. Det betyder blandt andet, at der skal være mere plads (maks. 30 kg/m2), bedre belysning og ansvarlig brug af antibiotika, skriver Ikea.
I 2012 modtog Ikea The Good Chicken Award, som anerkender virksomheder, der bruger og forpligter sig til høje standarder for velfærdskylling inden for fem år. Men Ikeas bæredygtige leverandør blev i mellemtiden skiftet ud med en ny, der ikke levede ikke op til kriterierne for god dyrevelfærd.
”Det er naturligvis ikke et forløb, vi er stolte af, og jeg beklager meget, hvis vi har givet kunderne det indtryk, at vores kylling levede op til disse krav. Det kylling vi sælger i IKEA Danmark i dag, lever op til den tyske QS kvalitetsstandard, men jeg er meget glad for, og stolt over, at vi nu får nogle programmer der forbedrer dyrevelfærden i IKEAs fødevarekæde, som er ambitiøse og vil være med til at hæve standarden i hele industrien,” siger IKEA Food manager i Danmark, Stuart Cowan.
Bæredygtig inden syv år
Kriterierne skal implementeres i Ikeas 49 markeder over to faser. De første kriterier skal implementeres i 2020, mens den fulde implementering af programmet forventes at være færdig i 2025.
Læs også: Fremtidens konkurrence i landbrug og fødevarer defineres nu
”Vi er allerede i dialog med forskellige relevante interessenter og leverandører om mulighederne på det danske marked, men det vil kræve forandringer i industrien og derfor vil den fulde implementering tage noget tid,” forklarer Stuart Cowan.
-JJK