Kommission: Vi har brug for en ambitiøs energipolitik
Der er brug for en ambitiøs klima- og energipolitik, hvis Danmark skal nå målet om et lavemissionssamfund i år 2050, slår Energikommissionen fast. Det betyder blandt andet, at der skal flere elbiler på vejene.
"Vi skal allerede nu have en klar og ambitiøs klima- og energipolitik, hvis vi vil være et lavemissionssamfund i år 2050". Det skriver Energikommissionen i den rapport, der er kulminationen på det seneste års arbejde og som i sidste uge blev præsenteret for energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt.
Læs også: Politikere: Markedet skal styre udviklingen, men vi kan hjælpe
Kommissionen blev sidste år sat i verden for at komme med anbefalinger til energipolitikken frem til 2030 og har bestået af både erhvervsfolk og forskere.
Ifølge kommissionen er der behov for intet mindre end et paradigmeskifte i energipolitikken. Det betyder, at vedvarende energi i højere grad skal være markedsbaseret, at statsstøtten skal udfases i takt med, at energiformen bliver mere konkurrencedygtig, og at den vedvarende energi skal integreres i energisystemet.
Desuden anbefaler kommissionen, at der i højere grad skal være et internationalt perspektiv i energipolitikken, og at Danmark skal fokusere på en øget elektrificering af samfundet. Det betyder blandt andet, at vi ikke må falde bagud, når det gælder elbiler.
Flere elbiler på de danske veje
Kommissionen anbefaler regeringen, at de fossile brændstoffer skal skiftes ud med elektricitet. Både når det gælder energiforbruget i hjemmet, men også når det kommer til de mange biler på de danske veje, skriver DR.
”Vi må ikke blive et elbil-mæssigt uland”, siger Energikommissionens formand, Danfoss-topchef Niels B. Christiansen, til DR.
”Vi skal ikke nødvendigvis være verdensledende på elbiler i dag, men vi kan heller ikke gå i stå. Vi er nødt til at få opbygget nogle kompetencer og have et vist niveau af elbiler, så det også er interessant for fabrikkerne at lancere deres elbiler i Danmark”, fortsætter han.
Niels B. Christiansen forklarer, at udbredelsen af elbiler vil tage tid, fordi bilerne stadig er relativt dyre. Han understreger dog samtidig, at han og resten af kommissionen tror på, at der vil ske et gennembrud mellem 2020 og 2030.
Læs også: Slut med ny kul i EU efter 2020 - næsten
I sidste måned indgik Regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale en aftale, med det formål at sætte gang i salget af elbiler efter det, grundet en højere afgift, stort set gik i stå i starten af 2017. Det er en aftale, kommissionen ser som positiv, selvom Niels B. Christiansen gerne havde set en ”lidt mere ambitiøs” aftale.
Mest mulig grøn omstilling for pengene
Energikommissionens rapport er til gengæld ambitiøs, men ikke overambitiøs, mener Lars Christian LIlleholt, der roste rapporten, efter den var blevet præsenteret for regeringen:
”Det glæder mig meget, at Energikommissionen slår fast, at der ikke er et modsætningsforhold mellem at være ambitiøs og have fokus på omkostningerne. Tværtimod. Det gælder jo om at indrette energi- og klimapolitikken på en måde, så vi får mest mulig grøn omstilling for pengene”, siger energi-, forsynings- og klimaministeren. Han tilføjer:
”Det er sund fornuft, og jeg synes, at Energikommissionen kommer med nogle gode og klare svar på, hvordan vi skal tage de næste kloge skridt i Danmarks grønne omstilling”.
Læs også: Forskere og virksomheder: Energisystemet skal redesignes
Ifølge Lars Christian LIlleholt vil Energikommissionens arbejde indgå som et væsentligt bidrag, når regeringen de næste måneder skal forberede et energiudspil. Udspillet, der vil blive lanceret til efteråret, bliver startskuddet til forhandlinger om en ny energiaftale.
Læs den fulde rapport fra Energikommissionen her.
-CHM