29.02.2016  |  Samfund

Mærkningsordninger melder om vækst over hele linien

Populære mærkningsordninger som Svanen, Ø-mærket og EU-blomsten vokser i både omsætning, antallet af tildelte licenser og registrerede varer.

Mærker, der vidner om bæredygtighed og socialt ansvar, er i vækst. Danskerne køber i stigende grad "mærkevarer" og samtidig stiger antallet af produkter, der bærer de prestigefyldte små mærker. Foto: flickr/Dave Crosby

Vi kender efterhånden de mest udbredte: statens røde, Ø-mærke, de EUs Blomsten og det nordiske Svanen og ikke mindst Fairtrade-cirkelen.

Mærkerne, der pryder de produkter, der er bedst for dig selv og verden omkring dig, er i Danmark i vækst som aldrig før. Det skriver Erhvervsfilosofi.dk i en ny artikel, hvor mærkernes omsætning og licenstildeling fra de sidste par år, bliver undersøgt. Det afsløres også hvilket mærke, der er allemandseje og hvilket vi er knapt så begejstrede for.

Flere varer bliver godkendt til at bære mærker
EU-miljømærket Blomsten er en mærkning af nonfoodprodukter i varekategorier lige fra maling til campingpladser til madrasser.

Ifølge Erhversfilosofi.dk er Blomsten en af de mærkningsordninger, der har oplevet kraftigst stigning i antallet af varer, der er blevet godkendt til at bære det lille mærkat. I Danmark steg antallet af ”Blomstervarer” fra steget 165 procent fra 2014 til 2015. Samme tendens oplever den officielle nordiske nonfoodmiljømærkningsordning Svanen. I 2015 steg antallet af Svane-mærkede produkter til 15.000 – det foregående år var antallet 10.736, en stigning på 48 procent.

Læs også: Dit valg i dag betyder alverden i morgen

Også hos det private, nonprofit Fairtrademærke, der arbejder for at hæve lønninger til bønder og plantagearbejdere i udviklingslande, er der vækst. Fra 2013 til 2014 øgede Fairtrade licensindtægterne med 15 procent. Som kommentar på den øgede vækst udtaler Fairtrade Danmarks direktør:

”Udviklingen er i sær drevet af den CSR-bølge, der i disse år skyller ind over erhvervslivet. Men også forbrugernes større opmærksomhed og krav spiller ind”, siger direktør i Fairtrade Danmark, Jonas Giersing, til Erhvervsfilosofi.dk.

Læs hele artiklen - også om danske placeringer i internationale sammenligninger - på erhvervsfilosofi.dk

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere