Offentlige ledere: udfordring at sikre godt psykisk arbejdsmiljø

Mange offentlige ledere føler sig ikke ordentlig rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø blandt medarbejderne, viser en ny undersøgelse.

Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø. .

25.01.2016

CSR.dk

På offentlige arbejdspladser kæmper de ansatte med blandt andet nedskæringer, effektiviseringer og omstrukturereringer. Og når det hele bliver lidt for meget, er der langt fra altid hjælp at hente hos sin leder.

Det er nemlig kun 44 procent af de offentlige ledere, der i høj grad eller meget høj grad føler sig fagligt rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse, som Akademikernes Centralorganisation (AC) har foretaget blandt de medlemmer, der bestrider en lederstilling i den offentlige sektor, skriver Ugebrevet A4.

Læs også: Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Af undersøgelsen fremgår det, at 45 procent af de 2.151 adspurgte offentlige ledere mener, at de i nogen grad er klædt på til opgaven, mens de sidste 11 procent mener, at de kun i lav eller meget lav grad er rustet til opgaven.

Mange med fagprofessionel baggrund
Og det skyldes ikke, at lederne ønsker at negligere opgaven. 95 procent af de offentlige ledere angiver nemlig, at det i høj grad eller meget høj er en vigtig del af deres opgave som leder at sikre et godt psykiske arbejdsmiljø.

Ifølge Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet samt Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), ligger en del af problematikken i den måde, offentlige ledere bliver rekrutteret på:

”De, der bliver ledere i dag, er i høj grad folk med fagprofessionel baggrund. Det vil sige, at de bliver ledere i kraft af deres første uddannelse, hvor de ikke får nogen ledelsesmæssige værktøjer. Nogle tager så diplom- eller masteruddannelse i ledelse. Men ikke alle, og det er noget, man skal blive bedre til. For som leder skal man kunne begge ting, siger Lotte Bøgh Andersen til Ugebrevet A4.

Samtidig peger hun også på, at den enkelte leder i den offentlige sektor har fået ansvaret for flere medarbejdere, hvilket kan forringe kvaliteten af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

Derfor mener Lotte Bøgh Andersen, at man i offentlig regi er nødt til at ansætte flere ledere, hvis man ønsker at forbedre trivslen.

Lederne føler sig også pressede
Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Kun 40 procent angiver, at de i høj eller meget høj grad får tilstrækkelig hjælp og støtte fra deres egen nærmeste leder, mens 30 procent angiver, at der i høj eller meget høj grad er fokus på deres eget psykiske arbejdsmiljø.

Læs også: ISS: Derfor kan mangfoldig ledelse betale sig

Og det er tankevækkende, mener Lars Qvistgaard, formand for AC.

”Laget af mellemledere er lige så presset som medarbejderne, og det er tankevækkende. Medarbejderne har jo en forventning om, at lederne skal kunne bistå dem i forhold til de udfordringer, der er med prioriteringer”, siger Lars Qvistgaard til Ugebrevet A4.

-SSM

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.07.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

FN-værktøj skal styrke lige muligheder på arbejdspladsen

24.07.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka investerer i sikkerhed og trivsel

08.07.2025CSR.dk

Dansk gigant beskyldes for mafiametoder

08.07.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis støtter ferielejre for udsatte børn med nyvaskede tekstiler

07.07.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan tiltrækker og fastholder du unge medarbejdere

02.07.2025CSR.dk

Ny begyndelse for jobindsatsen i Sønderborg

30.06.2025Sex & Samfund

Sponseret

Mødredødelighed i verden: Både fremskridt og alarmerende tendenser

18.06.2025CSR.dk

Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K