Offentlige ledere: udfordring at sikre godt psykisk arbejdsmiljø

Mange offentlige ledere føler sig ikke ordentlig rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø blandt medarbejderne, viser en ny undersøgelse.

Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø. .

25.01.2016

CSR.dk

På offentlige arbejdspladser kæmper de ansatte med blandt andet nedskæringer, effektiviseringer og omstrukturereringer. Og når det hele bliver lidt for meget, er der langt fra altid hjælp at hente hos sin leder.

Det er nemlig kun 44 procent af de offentlige ledere, der i høj grad eller meget høj grad føler sig fagligt rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse, som Akademikernes Centralorganisation (AC) har foretaget blandt de medlemmer, der bestrider en lederstilling i den offentlige sektor, skriver Ugebrevet A4.

Læs også: Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Af undersøgelsen fremgår det, at 45 procent af de 2.151 adspurgte offentlige ledere mener, at de i nogen grad er klædt på til opgaven, mens de sidste 11 procent mener, at de kun i lav eller meget lav grad er rustet til opgaven.

Mange med fagprofessionel baggrund
Og det skyldes ikke, at lederne ønsker at negligere opgaven. 95 procent af de offentlige ledere angiver nemlig, at det i høj grad eller meget høj er en vigtig del af deres opgave som leder at sikre et godt psykiske arbejdsmiljø.

Ifølge Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet samt Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), ligger en del af problematikken i den måde, offentlige ledere bliver rekrutteret på:

”De, der bliver ledere i dag, er i høj grad folk med fagprofessionel baggrund. Det vil sige, at de bliver ledere i kraft af deres første uddannelse, hvor de ikke får nogen ledelsesmæssige værktøjer. Nogle tager så diplom- eller masteruddannelse i ledelse. Men ikke alle, og det er noget, man skal blive bedre til. For som leder skal man kunne begge ting, siger Lotte Bøgh Andersen til Ugebrevet A4.

Samtidig peger hun også på, at den enkelte leder i den offentlige sektor har fået ansvaret for flere medarbejdere, hvilket kan forringe kvaliteten af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

Derfor mener Lotte Bøgh Andersen, at man i offentlig regi er nødt til at ansætte flere ledere, hvis man ønsker at forbedre trivslen.

Lederne føler sig også pressede
Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Kun 40 procent angiver, at de i høj eller meget høj grad får tilstrækkelig hjælp og støtte fra deres egen nærmeste leder, mens 30 procent angiver, at der i høj eller meget høj grad er fokus på deres eget psykiske arbejdsmiljø.

Læs også: ISS: Derfor kan mangfoldig ledelse betale sig

Og det er tankevækkende, mener Lars Qvistgaard, formand for AC.

”Laget af mellemledere er lige så presset som medarbejderne, og det er tankevækkende. Medarbejderne har jo en forventning om, at lederne skal kunne bistå dem i forhold til de udfordringer, der er med prioriteringer”, siger Lars Qvistgaard til Ugebrevet A4.

-SSM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.12.2025BSR

Sponseret

Community Engagement: A Cornerstone of Effective Stakeholder Engagement

09.12.2025CSR.dk

Salling sælger rekord mange palæstinensiske dadler

03.12.2025CSR.dk

Ny værktøjskasse skal styrke det psykiske arbejdsmiljø

03.12.2025Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

02.12.2025CSR.dk

Verdens største lakseproducent bag hver tredje alvorlige ulykke i britisk lakseindustri

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Grøn energi: Nye ressourcer i Videncenter om oprindelige folks rettigheder

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online