Offentlige ledere: udfordring at sikre godt psykisk arbejdsmiljø

Mange offentlige ledere føler sig ikke ordentlig rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø blandt medarbejderne, viser en ny undersøgelse.

Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø. .

25.01.2016

CSR.dk

På offentlige arbejdspladser kæmper de ansatte med blandt andet nedskæringer, effektiviseringer og omstrukturereringer. Og når det hele bliver lidt for meget, er der langt fra altid hjælp at hente hos sin leder.

Det er nemlig kun 44 procent af de offentlige ledere, der i høj grad eller meget høj grad føler sig fagligt rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse, som Akademikernes Centralorganisation (AC) har foretaget blandt de medlemmer, der bestrider en lederstilling i den offentlige sektor, skriver Ugebrevet A4.

Læs også: Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Af undersøgelsen fremgår det, at 45 procent af de 2.151 adspurgte offentlige ledere mener, at de i nogen grad er klædt på til opgaven, mens de sidste 11 procent mener, at de kun i lav eller meget lav grad er rustet til opgaven.

Mange med fagprofessionel baggrund
Og det skyldes ikke, at lederne ønsker at negligere opgaven. 95 procent af de offentlige ledere angiver nemlig, at det i høj grad eller meget høj er en vigtig del af deres opgave som leder at sikre et godt psykiske arbejdsmiljø.

Ifølge Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet samt Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), ligger en del af problematikken i den måde, offentlige ledere bliver rekrutteret på:

”De, der bliver ledere i dag, er i høj grad folk med fagprofessionel baggrund. Det vil sige, at de bliver ledere i kraft af deres første uddannelse, hvor de ikke får nogen ledelsesmæssige værktøjer. Nogle tager så diplom- eller masteruddannelse i ledelse. Men ikke alle, og det er noget, man skal blive bedre til. For som leder skal man kunne begge ting, siger Lotte Bøgh Andersen til Ugebrevet A4.

Samtidig peger hun også på, at den enkelte leder i den offentlige sektor har fået ansvaret for flere medarbejdere, hvilket kan forringe kvaliteten af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

Derfor mener Lotte Bøgh Andersen, at man i offentlig regi er nødt til at ansætte flere ledere, hvis man ønsker at forbedre trivslen.

Lederne føler sig også pressede
Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Kun 40 procent angiver, at de i høj eller meget høj grad får tilstrækkelig hjælp og støtte fra deres egen nærmeste leder, mens 30 procent angiver, at der i høj eller meget høj grad er fokus på deres eget psykiske arbejdsmiljø.

Læs også: ISS: Derfor kan mangfoldig ledelse betale sig

Og det er tankevækkende, mener Lars Qvistgaard, formand for AC.

”Laget af mellemledere er lige så presset som medarbejderne, og det er tankevækkende. Medarbejderne har jo en forventning om, at lederne skal kunne bistå dem i forhold til de udfordringer, der er med prioriteringer”, siger Lars Qvistgaard til Ugebrevet A4.

-SSM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus