Rapport: Sådan kan virksomheder maksimere deres indflydelse på bæredygtighedsmål
Selvom flere og flere virksomheder sætter mål for deres bæredygtighedsindsats, er der stadig meget at gøre. Det er et af resultaterne i en rapport fra SustainAbility.
Virksomheders måde at sætte mål for deres bæredygtighedsarbejde har udviklet sig positivt i de seneste år, men det er stadig en svær øvelse for de fleste. Så hvordan sætter man gode og relevante mål? Det prøver SustainAbilitys rapport "Targeting Value" at give et bud på.
Læs også: Grundfos: Vi har 18.000 mand, der arbejder med CSR
Rapporten sætter fokus på, hvordan man som virksomhed bedst muligt kan skabe værdi og have indflydelse på miljømæssige og sociale spørgsmål. Det spørgsmål er blevet endnu mere væsentligt i takt med at virksomheders bæredygtighedsarbejde ikke længere vurderes alene på om de forbedrer deres performance isoleret set, men også om deres indsats gør en forskel i forhold til de forventinger og behov verdensmålene og Parisaftalen udtrykker.
Otte nøgler til gode mål
I en artikel på greenbiz.com fortæller Sarah McElroy fra Sustainability, at de har spurgt 20 CSR-folk fra virksomehder, NGO'er og meningsdannere, undersøgt 16 virksomheder og etableret en database med bæredygtighedsmål fra 65 Fortune500-virksomheder. Det har ført til en liste over otte best practices. Du kan læse mere om at sætte gode mål her, men her er otte ting, man skal sørge for at gøre, hvis man vil have gode, relevante mål, som skaber forandring:
- Begynd med det mest væsentlige
- Forstå konteksten - hvad er den store forandring, der skal ske, og hvad skal jeres virksomhed bidrage med?
- Ej målene sammen med de kollegaer, som skal skabe forandringen
- Vær ambitiøse - man opnår for lidt for både virksomheden og omverdenen, hvis målene er for lette at nå
- Forstå præcis hvad der skal til for at opnå målet - hvem skal aktiveres, hvilke eksterne faktorer skal påvirkes og hvordan?
- Find det rigtige at måle på - det bedste er at fokusere på "impact" og ikke processer eller egne aktiviteter.
- Sæt langsigtede mål men også en passende mængde konkrete delmål
- Sørg for at involvere eksterne interessenter - det giver ofte bedre bud på, hvordan man kan opnå det, man gerne vil.
Sammen om det
Noget man er blevet mere bevidst om de senere år, er, at de bedste mål skaber "shared value" - altså værdi for både virksomhed og omverden. Sætter man den slags mål, skal man regne med, at det typisk ender med at kræve en vis tilpasning af virksomhedernes forretningsmodel, og et vidtrækkende samarbejde med verden uden for.
Læs også: ”Vi kalder det bæredygtig optimering”
"Virksomheder kan finde trøst i at vide, at de ikke står alene, når det kommer til bæredygtige udfordringer. De eksterne interessenters rolle er ikke kun at skubbe til virksomhederne for at øge deres ambitioner, men også at støtte dem i at etablere og nå mere effektive og strategiske mål", skriver hun.
- EL