Skal vi lave forretning eller redde planeten? Både og

Fremtidens CSR-udfordring er, at fastholde forretningspotentialet samtidig med at indsats bliver relevant i forhold til globale problemstillinger. Vi er på vej, siger professor, men vi skal fortsætte arbejdet, så vi kan ”komme op på en ny klinge”.

Steen HIldebrandt, professor i ledelse på Aarhus Universitet, var begejstret for virksomhedernes indsats, men forklarede også meget tydeligt, at der skulle mere til i fremtiden. .

07.03.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Torsdag d. 3. marts 2016 havde CSR Link inviteret til årets Master Class i CSR. På programmet var ”ni af Danmarks stærkeste CSR-cases” og input fra forskningens verden. 

Bedre er ikke det samme som godt nok
Med et indlæg fra Michael Hauschild, professor og leder af Danmarks Tekniske Universitets afdeling for Quantitative Sustainability Assessment, blev der straks smidt en af de helt store elefanter på bordet. Fra folkene, der i 90erne opfandt livscyklusanalysen, var budskabet, at selvom den type analyse er et nødvendigt første skridt, for at forstå hvordan ens aktiviteter påvirker miljø og klima, så er den en del af en tænkning, der ikke gør en forskel. Eller det man på engelsk kalder ”rearranging the deck chairs on the Titanic”.

”Vi gør det bedre og bedre, men er det godt nok?” var det spørgsmål, Michael Hauschild lagde op til, at vi alle skal overveje. For hvis man vil redde planeten, forklarede han, så må man sætte mål i forhold til de grænser for f.eks. CO2-udledninger, som er etableret af forskningen, og ikke i forhold til hvad man selv gjorde sidste år eller for fem år siden.

Hvis man tror på videnskaben
Det kræver ledelse. Og ledelse var emnet for dagens sidste oplæg. Steen Hildebrandt lukkede med fortællingen om overgangen til den antropocene æra – den hvor kloden ikke længere selv kan holde sig i balance, fordi den menneskelige påvirkning af det naturlige økosystem er blevet for voldsom. Om hvordan vi allerede har overskredet fire ud af ni planetære grænser, som de kalder dem oppe i Stockholm Resilience Center, hvor de forsker i den slags. Om hvordan han alligevel har håb for fremtiden, fordi vi kan beslutte os ud af katastrofen – beslutninger som skal tages af alle: forbrugere, politikere, virksomheder.

Lederne af virksomhederne og andre beslutningstagere har endda fået et fantastisk redskab foræret med de 17 verdensmål for bæredygtighed (SDG’erne), sagde han. De opstiller nemlig de målsætninger, vi alle bør og kan sætte vores egne mål ud fra.

Læs også: Moral og gode historier er bare ikke nok

Det kræver forandringer i vores måde at lede på. Måske især i måden vi måler og aflægger regnskaber på, sagde Steen Hildebrandt, for den manglende transparens og udeladelsen af omkostninger for samfundet, altså eksternaliteter, de fører til dårlige beslutninger og sender skaden videre til næste generation. Det kan man ikke mere.

Det kræver et skift i mindset, ingen tvivl om det, lod Steen Hildebrandt forstå. ”Men hvis man tror at videnskabens konklusioner om klimaforandringer og konsekvenserne er sande…?,” sagde han, og lod tilhørerne selv afslutte sætningen.

Rigtig gode historier
Placeret ind i mellem den slags budskaber kan fortællinger fra ni stærke CSR-cases godt virke lidt mindre stærke. Bliver man derimod i mindsettet om forretningsdrevet CSR, var der rigtig meget godt at hente.

ISS Danmarks arbejde med mangfoldighed giver tydlige fordele for både virksomhed og samfund. Danske Bank’s nye strategi for CSR er fokuseret, og ARLA Fondens indsats for at påvirke 10-14-årige, så de kan tage ansvar for egen sundhed som voksne, inspirerende.

Læs også: Artikler om de ni cases fra CSR Master Class på CSR.dk

Skandias investering i at udvikle et værktøj til at beregne omkostninger ved det de kalder ’udenforskab’, altså at mennesker ikke er en aktiv del af samfundet, og udbrede det til i første omgang kommuner, er et nytænkende bidrag til at løsne op for et systemisk problem i samfundet. NCC’s indsats for at give drenge, der var faldet ud af systemet, og nu også flygtninge en vej ind på arbejdsmarkedet er forbilledlig. Deloittes arbejde med at regne ud, hvordan man engagerer forbrugerne i bæredygtighed, tager fat på en af de store barrierer for buy-in i virksomhederne.

Historierne ER gode. Den fra L’Oreal, som har en global strategi for bæredygtighed og absolutte CO2-reduktioner at vise frem. Den om partnerskabet mellem Siemens, Solar, Ingeniører uden grænser og SOS Børnebyerne, som er lærerig i sin konstruktion, ligesom den om Microsofts danske finansafdeling, som tog til Indien med teknologi til en skole på landet, og inspirerede hele den globale koncern. Og den fra engelske SGS om at sørge for, at der er konsistens og buy-in på tværs af virksomheden, så man kan komme videre fra de kriser, der helt sikkert vil opstå, når man arbejder med CSR, kan alle trænge til at høre.

Virkelig gode historier – inden for rammen af forretningsdrevet CSR. Stiller man sig derimod over i paradigmet med den antropocene æra og målsætninger drevet af klodens og verdenssamfundet behov og udfordringer, så er kontrasten altså til at få øje på.

Godt begyndt
Hvordan får man så de to til at gå op? Gudskelov havde Professor Hildebrandt et svar. Han startede sit indlæg med at fremhæve den case, han havde nået at høre.

”Hvor er det et godt stykke arbejde,” sagde han. ”Det er så godt at se, at de er på vej. Næsten alt det, vi kender i dag, er skridt på vejen mod et skift fra CSR til GR – Global Responsibility. Vi må ikke forestille os, at vi er i mål. Vi skal op på en ny klinge. Hvis vi skal have styr på kloden, er vi kun lige begyndt.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København