14.11.2017  |  Klima, miljø og energi

Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin eksistens

Den japanske bilgigant Toyota sigter efter nul CO2 i Europa i 2050, mens målet på verdensplan er en reduktion på mindst 90 procent. Det involverer hele værdikæden fra materialer, produktion og salg til brug og bortskaffelse. Senest er de danske forhandlere blevet miljøcertificerede.

Bilindustrien er pr definition et af klassens sorte får, når det kommer til at begrænse den globale opvarmning. Specielt diverse dieselkøretøjer udleder solide mængder af de drivhusgasser, der med til at få temperaturen til at stige omkring os.

Læs også: Cirkulært potentiale for genbrug i bilskrotning

I de senere år har adskillige producenter imidlertid sat sig (mere eller mindre) ambitiøse mål for at ændre på det billede, primært ved at øge udbuddet af elbiler i sit sortiment. Brands som Volvo, Volkswagen, Daimler, Jaguar Land Rover og Scania arbejder på forskellige måder med at gøre både person- og lastbiler grønnere.

En af verdens største aktører på området, japanske Toyota, har ligeledes været i gang på klimafeltet i en årrække. Verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, har efterhånden 20 år på bagen, og så har man sat sig en stribe konkrete målsætninger, der skal værne yderligere om miljøet.

Toyota Miljøudfordring 2050

Toyota har sat sig seks udfordringer for at nedbringe CO2-udledningen til nul i Europa samt reducere CO2-udslippet med mindst 90 procent på globalt plan – og det skal ske senest i 2050.

  • Udfordring 1: Nul CO2-udslip for nye biler
  • Udfordring 2: Nul CO2-udslip i bilens livscyklus
  • Udfordring 3: Nul CO2-udslip fra fabrikkerne  
  • Udfordring 4: Minimering og optimering af vandforbrug
  • Udfordring 5: Etablering af genbrugsbaserede samfund og systemer 
  • Udfordring 6: Etablering af et fremtidssamfund i harmoni med naturen

Hele værdikæden skal med
I 2050 vil Toyota således udlede nul CO2 i Europa, mens man på globalt plan vil reducere CO₂-udslippet med mindst 90 procent. Indsatsen involverer alle koncernens fabrikker, lidt i stil med General Motors, og kontorer i hele verden, ligesom bilproducentens designere, forhandlere og værksteder skal med i regnestykket.

”Som en af verdens absolut største bilproducenter ønsker vi at gå forrest og tage ansvar for klima og miljø. Vores biler skal bygges af genanvendelige og bæredygtige materialer, vores fabrikker skal bruge vedvarende energi, og vi vil minimere vores vandforbrug samt sikre, at bilerne skrottes, så miljøet ikke tager skade. Og så arbejder vi målrettet på at øge bevidstheden om bæredygtighed samt beskytte natur og dyr i de lokalområder, hvor vi har fabrikker bl.a. i samarbejde med NGO’er og naturfredningsforeninger,” siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.

I dansk regi indebærer målsætningen også, at Toyota gennem ISO 14001-certificeringen har implementeret et miljøledelsessystem i hele værdikæden, så alle 27 forhandlere og reparatører som de første i Danmark nu er forpligtet til at tage et miljømæssigt ansvar i deres daglige arbejde.

”Helt konkret betyder det, at alle forhandlere og mekanikere dagligt har fokus på energiforbedringer og løbende måler, hvilket aftryk de sætter på miljøet. Vi holder fx øje med, at vandforbruget bliver reduceret, og har også et skarpt fokus på håndteringen af normalt og farligt affald,” forklarer Anders Tystrup.

Nødvendigt at få bilisterne med
På grund at sin størrelse – 65 fabrikker, et velvoksent forhandlernetværk og et salg på over 10 mio. biler om året på verdensplan – har man fra Toyotas siden desuden erkendt nødvendigheden af at sætte en forholdsvis lang deadline, ligesom at man er nødt til at arbejde for at få forbrugerne med på vognen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

"Det ville være helt urealistisk, hvis vi gik ud med en målsætning om, at både vores biler og fabrikker skal reducere CO₂-udledningen til nul om fem år. Det ville ganske enkelt ikke være muligt – hverken produktions- eller salgsmæssigt,” siger Anders Tystrup og uddyber: 

”Derudover er det også vigtigt, at vi har bilisterne med på rejsen. Bilisterne skal være enige i, at det er en bedre løsning at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en miljørigtig hybrid- eller brintbil.”

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere