Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin eksistens

Den japanske bilgigant Toyota sigter efter nul CO2 i Europa i 2050, mens målet på verdensplan er en reduktion på mindst 90 procent. Det involverer hele værdikæden fra materialer, produktion og salg til brug og bortskaffelse. Senest er de danske forhandlere blevet miljøcertificerede.

Toyota vil gøre hele sin europæiske værdikæde CO2-fri i 2050, mens udledningen i resten af verden skal reduceres med mindst 90 procent. Foto: Toyota.

14.11.2017

CSR.dk

Bilindustrien er pr definition et af klassens sorte får, når det kommer til at begrænse den globale opvarmning. Specielt diverse dieselkøretøjer udleder solide mængder af de drivhusgasser, der med til at få temperaturen til at stige omkring os.

Læs også: Cirkulært potentiale for genbrug i bilskrotning

I de senere år har adskillige producenter imidlertid sat sig (mere eller mindre) ambitiøse mål for at ændre på det billede, primært ved at øge udbuddet af elbiler i sit sortiment. Brands som Volvo, Volkswagen, Daimler, Jaguar Land Rover og Scania arbejder på forskellige måder med at gøre både person- og lastbiler grønnere.

En af verdens største aktører på området, japanske Toyota, har ligeledes været i gang på klimafeltet i en årrække. Verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, har efterhånden 20 år på bagen, og så har man sat sig en stribe konkrete målsætninger, der skal værne yderligere om miljøet.

Toyota Miljøudfordring 2050

Toyota har sat sig seks udfordringer for at nedbringe CO2-udledningen til nul i Europa samt reducere CO2-udslippet med mindst 90 procent på globalt plan – og det skal ske senest i 2050.

  • Udfordring 1: Nul CO2-udslip for nye biler
  • Udfordring 2: Nul CO2-udslip i bilens livscyklus
  • Udfordring 3: Nul CO2-udslip fra fabrikkerne  
  • Udfordring 4: Minimering og optimering af vandforbrug
  • Udfordring 5: Etablering af genbrugsbaserede samfund og systemer 
  • Udfordring 6: Etablering af et fremtidssamfund i harmoni med naturen

Hele værdikæden skal med
I 2050 vil Toyota således udlede nul CO2 i Europa, mens man på globalt plan vil reducere CO₂-udslippet med mindst 90 procent. Indsatsen involverer alle koncernens fabrikker, lidt i stil med General Motors, og kontorer i hele verden, ligesom bilproducentens designere, forhandlere og værksteder skal med i regnestykket.

”Som en af verdens absolut største bilproducenter ønsker vi at gå forrest og tage ansvar for klima og miljø. Vores biler skal bygges af genanvendelige og bæredygtige materialer, vores fabrikker skal bruge vedvarende energi, og vi vil minimere vores vandforbrug samt sikre, at bilerne skrottes, så miljøet ikke tager skade. Og så arbejder vi målrettet på at øge bevidstheden om bæredygtighed samt beskytte natur og dyr i de lokalområder, hvor vi har fabrikker bl.a. i samarbejde med NGO’er og naturfredningsforeninger,” siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.

I dansk regi indebærer målsætningen også, at Toyota gennem ISO 14001-certificeringen har implementeret et miljøledelsessystem i hele værdikæden, så alle 27 forhandlere og reparatører som de første i Danmark nu er forpligtet til at tage et miljømæssigt ansvar i deres daglige arbejde.

”Helt konkret betyder det, at alle forhandlere og mekanikere dagligt har fokus på energiforbedringer og løbende måler, hvilket aftryk de sætter på miljøet. Vi holder fx øje med, at vandforbruget bliver reduceret, og har også et skarpt fokus på håndteringen af normalt og farligt affald,” forklarer Anders Tystrup.

Nødvendigt at få bilisterne med
På grund at sin størrelse – 65 fabrikker, et velvoksent forhandlernetværk og et salg på over 10 mio. biler om året på verdensplan – har man fra Toyotas siden desuden erkendt nødvendigheden af at sætte en forholdsvis lang deadline, ligesom at man er nødt til at arbejde for at få forbrugerne med på vognen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

"Det ville være helt urealistisk, hvis vi gik ud med en målsætning om, at både vores biler og fabrikker skal reducere CO₂-udledningen til nul om fem år. Det ville ganske enkelt ikke være muligt – hverken produktions- eller salgsmæssigt,” siger Anders Tystrup og uddyber: 

”Derudover er det også vigtigt, at vi har bilisterne med på rejsen. Bilisterne skal være enige i, at det er en bedre løsning at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en miljørigtig hybrid- eller brintbil.”

-AK

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom