Virksomheder skal tage ansvar for at få succes

Det er vigtigt, at virksomheder tager ansvar og forholder sig til en verden, der er i konstant forandring. Sådan lyder det fra Thomas Kolster, forfatter til bogen ’Goodvertising’.

Virksomheder skal være samfundsmæssigt ansvarlige og tilføre ekstra værdi for forbrugerne for at få succes, siger iværksætter. Foto: Flickr/Helen K.

20.04.2016

CSR.dk

Det mener Thomas Kolster, som er forfatter, foredragsholder og direktør for Goodvertising Agency, samt manden bag bogen ’Goodvertising’.

”Alt, hvad vi har taget for givet, er under forandring. Det værste en virksomhed kan gøre mod sig selv, er ikke at udvikle sig og ikke acceptere, at verden omkring os er under forandring. Den samme forandring gælder folks adfærd og ændring i deres forbrugsvaner”, siger Thomas Kolster til finske Alma Media.

Ifølge Thomas Kolster kan ikke engang gennemtænkte marketingsstrategier gøre noget godt for virksomhederne og deres brands, hvis ikke de tilfører ekstra værdi for forbrugerne.

”Førhen var formålet med marketing at give forbrugerne lyst til at ville have de ydelser og produkter, som virksomhederne sælger. Men det ændrer sig. I fremtiden skal virksomhederne kunne sælge ting, som forbrugerne har brug for”, lyder det.

Samarbejde er alfa omega
For at kunne give forbrugerne det, de har brug for, er virksomhederne først og fremmest nødt til at kunne samarbejde. Det gælder også for større virksomheder, som skal lytte til og arbejde sammen med mindre virksomheder, som ofte har gode idéer, men mangler ressourcerne til at føre dem ud i livet.

Marketingmedarbejdernes roller vil desuden blive sat ekstra meget i fokus, og reklamebureauerne skal være ekstra lydhøre over for forbrugernes behov, så de på den måde kan forsvare de nødvendige ændringer over for beslutningstagerne. Det mener Thomas Kolster.

Han udtaler desuden, at al fremtidig aktivitet fra virksomhedernes side skal være forsøg på at løse et eksisterende problem: Problemet kan enten være forbundet til den enkelte forbruger eller et overordnet problem i samfundet – og det kan kun gå for langsomt.

Læs også: Ansvarlighed og CSR er med ved VM i reklame

”Det et bedst at starte denne ændring hos virksomhederne allerede nu. For hvis du venter, vil din konkurrent overhale dig, og derefter vil det være for sent. På mange områder er der så meget konkurrence i markedet, at det er umuligt for enhver virksomhed at finde et konkret problem, som de helt selv kan løse”, fortæller Thomas Kolster afsluttende.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Webinar
ESG to the point: EcoVadis - Sådan bliver I klar.

Arbejder din virksomhed med leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, der stiller krav om bæredygtighedsdokumentation? – så er I muligvis blevet bedt om at gennemføre en vurdering via EcoVadis. EcoVadis er en af verdens mest anvendte platforme til vurdering af virksomheders bæredygtighedspræstationer – og bliver i stigende grad et krav i både offentlige og private udbud, partnerskaber og leverandørrelationer.

Dato

04.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - Aarhus november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online