Virksomheder skal tage ansvar for at få succes

Det er vigtigt, at virksomheder tager ansvar og forholder sig til en verden, der er i konstant forandring. Sådan lyder det fra Thomas Kolster, forfatter til bogen ’Goodvertising’.

Virksomheder skal være samfundsmæssigt ansvarlige og tilføre ekstra værdi for forbrugerne for at få succes, siger iværksætter. Foto: Flickr/Helen K.

20.04.2016

CSR.dk

Det mener Thomas Kolster, som er forfatter, foredragsholder og direktør for Goodvertising Agency, samt manden bag bogen ’Goodvertising’.

”Alt, hvad vi har taget for givet, er under forandring. Det værste en virksomhed kan gøre mod sig selv, er ikke at udvikle sig og ikke acceptere, at verden omkring os er under forandring. Den samme forandring gælder folks adfærd og ændring i deres forbrugsvaner”, siger Thomas Kolster til finske Alma Media.

Ifølge Thomas Kolster kan ikke engang gennemtænkte marketingsstrategier gøre noget godt for virksomhederne og deres brands, hvis ikke de tilfører ekstra værdi for forbrugerne.

”Førhen var formålet med marketing at give forbrugerne lyst til at ville have de ydelser og produkter, som virksomhederne sælger. Men det ændrer sig. I fremtiden skal virksomhederne kunne sælge ting, som forbrugerne har brug for”, lyder det.

Samarbejde er alfa omega
For at kunne give forbrugerne det, de har brug for, er virksomhederne først og fremmest nødt til at kunne samarbejde. Det gælder også for større virksomheder, som skal lytte til og arbejde sammen med mindre virksomheder, som ofte har gode idéer, men mangler ressourcerne til at føre dem ud i livet.

Marketingmedarbejdernes roller vil desuden blive sat ekstra meget i fokus, og reklamebureauerne skal være ekstra lydhøre over for forbrugernes behov, så de på den måde kan forsvare de nødvendige ændringer over for beslutningstagerne. Det mener Thomas Kolster.

Han udtaler desuden, at al fremtidig aktivitet fra virksomhedernes side skal være forsøg på at løse et eksisterende problem: Problemet kan enten være forbundet til den enkelte forbruger eller et overordnet problem i samfundet – og det kan kun gå for langsomt.

Læs også: Ansvarlighed og CSR er med ved VM i reklame

”Det et bedst at starte denne ændring hos virksomhederne allerede nu. For hvis du venter, vil din konkurrent overhale dig, og derefter vil det være for sent. På mange områder er der så meget konkurrence i markedet, at det er umuligt for enhver virksomhed at finde et konkret problem, som de helt selv kan løse”, fortæller Thomas Kolster afsluttende.

- KLZ

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle