Virksomheder skal tage ansvar for at få succes

Det er vigtigt, at virksomheder tager ansvar og forholder sig til en verden, der er i konstant forandring. Sådan lyder det fra Thomas Kolster, forfatter til bogen ’Goodvertising’.

Virksomheder skal være samfundsmæssigt ansvarlige og tilføre ekstra værdi for forbrugerne for at få succes, siger iværksætter. Foto: Flickr/Helen K.

20.04.2016

CSR.dk

Det mener Thomas Kolster, som er forfatter, foredragsholder og direktør for Goodvertising Agency, samt manden bag bogen ’Goodvertising’.

”Alt, hvad vi har taget for givet, er under forandring. Det værste en virksomhed kan gøre mod sig selv, er ikke at udvikle sig og ikke acceptere, at verden omkring os er under forandring. Den samme forandring gælder folks adfærd og ændring i deres forbrugsvaner”, siger Thomas Kolster til finske Alma Media.

Ifølge Thomas Kolster kan ikke engang gennemtænkte marketingsstrategier gøre noget godt for virksomhederne og deres brands, hvis ikke de tilfører ekstra værdi for forbrugerne.

”Førhen var formålet med marketing at give forbrugerne lyst til at ville have de ydelser og produkter, som virksomhederne sælger. Men det ændrer sig. I fremtiden skal virksomhederne kunne sælge ting, som forbrugerne har brug for”, lyder det.

Samarbejde er alfa omega
For at kunne give forbrugerne det, de har brug for, er virksomhederne først og fremmest nødt til at kunne samarbejde. Det gælder også for større virksomheder, som skal lytte til og arbejde sammen med mindre virksomheder, som ofte har gode idéer, men mangler ressourcerne til at føre dem ud i livet.

Marketingmedarbejdernes roller vil desuden blive sat ekstra meget i fokus, og reklamebureauerne skal være ekstra lydhøre over for forbrugernes behov, så de på den måde kan forsvare de nødvendige ændringer over for beslutningstagerne. Det mener Thomas Kolster.

Han udtaler desuden, at al fremtidig aktivitet fra virksomhedernes side skal være forsøg på at løse et eksisterende problem: Problemet kan enten være forbundet til den enkelte forbruger eller et overordnet problem i samfundet – og det kan kun gå for langsomt.

Læs også: Ansvarlighed og CSR er med ved VM i reklame

”Det et bedst at starte denne ændring hos virksomhederne allerede nu. For hvis du venter, vil din konkurrent overhale dig, og derefter vil det være for sent. På mange områder er der så meget konkurrence i markedet, at det er umuligt for enhver virksomhed at finde et konkret problem, som de helt selv kan løse”, fortæller Thomas Kolster afsluttende.

- KLZ

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024CSR.dk

Manglende klimasikring kan koste dyrt

18.11.2024CSR.dk

Ny bog advarer: Bæredygtighed kan ikke stå alene

15.11.2024CSR.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024CSR.dk

Ny ordning forener social og miljømæssig ansvarlighed

08.11.2024CSR.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

07.11.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Nyt EU-direktiv om bæredygtig it-drift stiller krav til din dataopsamling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V