Walmart sætter nye CSR-målsætninger
Detailgiganten Walmart har forpligtet sig til nye målsætninger, der styrker virksomhedens sociale ansvar.
I starten af denne måned præsenterede Walmarts formand og administrerende direktør, Dough McMillon, hvilke nye forpligtigelser den amerikanske detailvirksomhed vil følge frem mod 2025 for at gøre forretningen mere bæredygtig.
”Vi vil sikre os, at Walmart er en virksomhed, vores samarbejdspartnere og kunder er stolte af, og at vi altid behandler dem og den verden vi lever i godt”, siger Doug McMillon. ”Det er, hvad de nye forpligtigelser handler om. Og det er derfor, de er så vigtige for os”.
Læs også: Rapport dumper madbrands’ indsats mod skovrydning
De nye 2025-forpligtigelser bygger oven på de tre bæredygtighedsmål Walmart satte i 2005 og lyder overordnet:
Halvdelen af den energi virksomheden bruger, skal komme fra vedvarende energikilder. Denne forpligtigelse er et led i en større plan om at opnå en videnskabeligt baseret målsætning for at reducere udledningen af drivhusgasser. Mere konkret vil Walmart følge forpligtigelsen ved dels at tage en række energieffektive foranstaltninger og dels at udvide brugen af vedvarende energi. Walmart vil mindske CO2-udledningen fra egne aktiviteter med 18 procent inden 2025.
Nul affald til deponering på de største markeder. I 2015 sendte Walmart 75 procent af sit globale affald til genanvendelse og ikke på lossepladsen. I 2025 lyder målet at sende nul affald fra detailgigantens væsentligste markeder på lossepladsen – det inkluderer USA, Storbritannien, Japan og Canada.
Sælge flere produkter, der er bæredygtigt produceret, men stadig bibeholde lave priser. Det inkluderer blandt andet at emballagen, der bruges til Walmarts eget brand, i 2025 skal være 100 procent genanvendelig. Derudover vil Walmart arbejde for at gøre sine produkter sundere – uden at de bliver dyrere.
Læs også: Trump ligner en potentiel klimakatastrofe
Ud over de nye målsætninger for at mindske Walmarts klimamæssige aftryk vil virksomheden også arbejde for i højere grad at tage et socialt ansvar ud fra følgende bestemmelser:
- Støtte arbejdernes værdighed i detailhandlens forsyningskæde.
- Være en god arbejdsplads for folk, der aldrig har haft et job før.
- Tilbyde en tydelig karrieresti for medarbejdere, der vil avancere sig.
- Være en forudsigelig og stabil arbejdsplads. Tilbyde lige løn for lige arbejde.
- Generelt gøre en indsats i lokalområder. Butikker skal i højere grad sælge lokale varer, og overskudsmad skal i højere grad gå til udsatte.
Walmart er en af verdens største virksomheder med 2,3 mio. ansatte og indtægter i 2015 på 482 mia. dollars (over 3.330 mia. kr.)
-CHM