WWF: Langsom rejse mod bæredygtige indkøb
I en ny rapport gennemgår WWF Verdensnaturfonden politik og handling omkring bæredygtige indkøb fra en lang række produktions- og detailvirksomheder, og kun ganske få har gjort en reel indsats på området.
Vejen til en bæredygtig forbrugssektor på verdensplan er lang, og rejsen derhen går langsomt. Sådan lyder den lidt forsimplede konklusion i en ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden, der netop er kommet på gaden.
Læs også: WWF roser Unilever for CO2-strategi
I rapporten "Slow Road to Sustainability: Sourcing Soft Commodities by Consumer Goods Forum Members” analyserer og bedømmer organisationen politikker og præstationer når det kommer til bæredygtige indkøb hos de i alt 256 forskellige virksomheder inden for produktion og detailhandel, der er medlemmer af Consumer Goods Forum (CGF).
Virksomhederne, som samlet repræsenterer et årligt salg på 3.500 mia. dollars (godt 23 bio. kr.) på verdensplan, er blevet vurderet på baggrund af deres indsats og praksis relateret til 14 varegrupper. WWF har i den forbindelse prioriteret bæredygtig produktion på grund af potentialet til at gøre en positiv forskel i forhold til skovrydning, overfiskeri og vandmangel.
Efter at have analyseret årsrapporter, bæredygtighedsudmeldinger og data på hjemmesider er WWF nået frem til, at kun 14 procent af virksomhederne i undersøgelsen, herunder selskaber som Kimberly-Clark, Waitrose og Unilever, har offentliggjort målbare, tidsbundne forpligtelser relateret til indkøb (sourcing) af deres såkaldte ’bløde’ råvarer som palmeolie, papir, soja, sukkerrør eller fisk fra farme, produceret efter de standarder, WWF selv anbefaler.
Endnu færre, 9 procent, svarende til 22 virksomheder, har forpligtet sig til at indhandle alle deres råvarer efter denne model. Ligesom det er tilfældet i bomuldsindustrien, så mangler der dog detaljer om mange af udmeldingerne, hvilket ifølge WWF understreger det generelle behov for mere transparens i sektoren.
I samme åndedrag medgiver WWF dog, at virksomhederne ikke kan løse problemet selv. Alle aktører, lige fra regeringer, samfundsgrupper, finansielle institutioner og NGO’er, foruden virksomhederne, skal anerkende problematikken omkring råvareproduktion, og arbejde i retning af at balancere denne med hensyn til miljø og økosystemer.
Læs også: Ansvarlige indkøb: partnerskaber reducerer risiko
WWF opfordrer derfor alle virksomheder, ikke kun medlemmerne af CGF, til at offentliggøre målbare, tidsbundne handlingsplaner, der forpligter dem 100 procent bæredygtig sourcing frem mod 2020, og information om, hvordan det skal ske. Derudover bør CGF’s bestyrelse ifølge WWF også aftale med sine medlemmer, at de alle udgiver en årlig bæredygtighedsrapport med baggrund i Global Reporting Initiatives (GRI) guidelines senest i 2018
-AK