”Det er dét, kunderne har brug for”
Konsulentvirksomheden Green Network tilbyder nu en certificering som en virksomhed med kapacitet til at have styr på miljø- og sociale risici. CSR.dk har spurgt Kenneth Hald Jensen, direktøren for Green Network, hvad det nu skal til for.
I tilbyder nu virksomheder muligheden for at blive certificeret som ”Sustainable Business Partner”. Der findes jo mange andre certificeringer allerede, f.eks. i forhold til ISO-standarderne og senest er sådan noget som B-Corp certificeringer også tilgængeligt for danske virksomheder. Hvorfor er der brug for en til?
Vi tror helt bestemt at der er plads til os alle sammen i det her marked – udbredelsen er i dag stærkt begrænset i Danmark. Men det er vores vurdering, at ISO-standarderne er et noget større system, som ikke alle virksomheder har lyst til at kaste sig over. Der kan vi tilbyde danske underleverandører en lidt hurtigere måde at imødekomme deres kunders forventninger. B-Corp bevægelsen kommer et helt andet sted fra end os – så vidt vi kan se, så vil de gerne skabe forandring i verden bredt set. Green Network prøver ikke at ændre noget – vi vil bare gerne hjælpe vores partnervirksomheder. (Green Networks forretningsmodel er baseret på virksomheder som betalende partnere i netværket, og de kalder deres kunder for partnervirksomheder, red.) .
Hvad er det de skal have hjælp til?
Flere og flere virksomheder bliver afkrævet dokumentation for, at de har styr på CSR-emner, når de indgår kontrakter med især store, nationale og internationale kunder. Vi har set eksempler på, at det ganske enkelt har været markedsekskluderende ikke at kunne dokumentere sit CSR-arbejde. Det kan vi med denne certificering hjælpe dem med at få.
Hvad kan jeres certificering så?
Vi har så lavet en certificering, som tester og dokumenterer virksomhedens kapacitet inden for CSR. Det er så vidt vi kan vurdere den vej, som markedet bevæger sig. Vi hører fra vores egen partnervirksomheder og det vi læser om internationale virksomheder som IKEA og Phillips, at leverandørkædestyring trækker mere og mere i retning af at sikre sig, at leverandørerne forstår, hvad udfordringerne er, og har et set-up, hvor de arbejder med dem. Altså at de har ledelseskapacitet til at have CSR med i deres arbejde.
Vi har bygget en CSR-udgave af en type værktøj som ellers har været brugt i human ressources-feltet i over 20 år. Med det tester vi viden, holdning og adfærd– tre forskellige dimensioner af kapaciteten til at håndtere CSR i en virksomhed. Og så er indholdet naturligvis baseret på både Global Compact-principper og med øje på indholdet i ISO 26000.
Kan det ikke være et problem, at den ikke er en del af et større internationalt certificeringssystem? Er I sikre på at alle de ordregivende virksomheder vil acceptere jeres certificering?
Vi kan selvfølgelig ikke love, at hvis bare man får et Sustainable Business Partner-certificering, så forsvinder alle yderligere krav og spørgsmål. Men vi er sikre på, at det kan få en virksomhed ud af den gruppe af mulige leverandører, hvor køberne ikke ved, om der er en stor risiko forbundet med at handle med dem, og at certifikatet giver en mulighed for at føre samtalen om ens CSR-profil og risikohåndtering ’up front’. Vi ved fra vores partnervirksomheder at dialogen med kunderne styrkes af dokumentation for CSR indsatsen. Det gælder særligt for virksomheder der arbejder i BtB-markedet, hvor CSR kravene ofte er meget specifikke.