17.10.2019  |  Klima, miljø og energi

135 europæiske virksomheder vil fremme genanvendelsen af plast

The Circular Plastics Alliance arbejder på at finde løsninger til, hvordan Europa gennem frivillige initiativer i industrien kan fremme genanvendelsen af plast. I dag har 135 virksomheder underskrevet alliancens forpligtende erklæring, bl.a. Arla Foods, Orkla og Unilever.

135 europæiske fødevareproducenter, genanvendelsesvirksomheder samt andre industrielle virksomheder har indtil videre underskrevet en europæiske erklæring, hvori de forpligter sig til at fremme genanvendelse af plast i virksomhedens værdikæde.

Læs også: Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen

Det skriver Idag.dk.

Bag erklæringen står The Circular Plastics Alliance, der blev lanceret af EU-Kommissionen i december 2018. Alliancens primære fokus er at finde løsninger til, hvordan Europa gennem frivillige initiativer i industrien kan nå målet om at benytte 10 millioner ton genanvendt plast inden 2025.

”Jeg byder industriens forpligtelse til at gentænke måden, vi producerer og bruger plastik, velkommen. Med effektiv genanvendelse af plastik vil vi rydde op på planeten og bekæmpe klimaforandringerne ved at udskifte fossile brændstoffer med plastikaffald i produktionskæden”, siger vicepræsident i EU-Kommissionen, Frans Timmermans, ifølge Industry Europe.

Blandt de 135 virksomheder, der har underskrevet erklæringen, finder man også de store koncerner Arla Foods, Orkla og Unilever. Dermed forpligtet de sig til både at designe produkter og emballage, der kan genanvendes, bruge mere genanvendt plast og øge efterspørgslen på genanvendt plast.

”Plastik er et godt materiale til emballage, men vi må sørge for, at det bliver genanvendt og ikke havner i naturen. Vi sætter stor pris på det fælleseuropæiske initiativ. Branchen og myndighederne bliver nødt til at samarbejde for at etablere cirkulære værdikæder for plastik”, siger direktør for bæredygtighed hos Orkla, Ellen Behrens, i en pressemeddelelse.

Må ikke gå på kompromis med fødevarekvaliteten
Men det er ingen nem proces at reducere forbruget af plast, hvis man samtidig vil opnå bæredygtig produktion og så lidt madspild som muligt, lyder det fra Arla.

”Vi er nødt til at sikre, at emballage stadig beskytter fødevarerne, kvaliteten og friskheden for at undgå madspild. Det går vi ikke på kompromis med”, lyder det på Arla Foods hjemmeside.

Arla har et erklæret mål om, at 100 procent af den emballage, der omslutter et Arla-produkt, skal være genanvendelige i 2025.

Både Arla Foods og Orkla siger, at samarbejde mellem fødevaresektoren, myndigheder og organisationer er afgørende for arbejdet med en reduktion af konventionelle materialer og mere genanvendelse.

Orkla har da også allerede flere initiativer, der skal hjælpe med at øge genanvendelsen af plast. Bakkerne til Naturli’s plantebaserede fødevarer består således af 80 procent genbrugsplast, ligesom at Orkla er med i forskningsprojektet FuturePack, som skal udvikle ny kompetence og teknologi for at gøre fremtidens plastemballage mere miljøvenlig, mere biobaseret og med mere genanvendt plast.

Orklas engagement i plastagendaen er led i selskabets mål om, at al emballage fra virksomhedens produkter i 2025 skal være 100 procent genanvendelig. Samtidig er målet, at 75 procent af emballagen skal være lavet af genanvendt materiale. For plastikemballage er målet for genanvendelighed 50 procent.

Læs også: Klimavenlig mælkekarton skal gøre Arla førende inden for bæredygtighed

The Circular Plastics Alliances erklæring ligger fortsat tilgængelig på EU-Kommissionens hjemmeside. Håbet er, at flere virksomheder med tiden vil tilslutte sig.

- JMA

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere