21.08.2019  |  Klima, miljø og energi

Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen

Genanvendelse og genbrug er nøgleordene i Salling Groups nye emballageprincipper. Målet er at reducere plastikforbruget og dermed også klimaaftrykket. Dagligvarekoncernen vil gå i dialog med leverandørerne, og håber at hele branchen vil bidrage til bedre brug af plastik.

Salling Group lancerer en ny emballagestrategi og en række plastikprincipper, så mad- og dagligvarer i Føtex, Netto og Bilka fremover pakkes ind i emballage, der er designet til cirkulær genanvendelse.

Læs også: TUI fjerner rødt kød fra flyets menukortet

Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100 procent genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30 procent, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020. Herudover skal salg af plastikposer reduceres med 50 procent, og engangsplastikservice skal udfases i 2021.

”Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild. Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger”, siger Executive Vice President Michael Løve, der er ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.

Samlet set vil Salling Group udskifte emballagen på mere end 5.000 forskellige varer som en del af indsatsen.

Plastikprincipperne

1. Vi fjerner og reducerer emballage, hvor det er muligt
2. Vi anvender mono-materialer eller kompatible plastiktyper
3. Vi anvender PET, når det er relevant og muligt (fx fødevarer) I alle andre sammenhænge anvender vi PP eller PE
4. Vi anvender emballage, hvor alle komponenter let kan skilles ad
5. Vi printer direkte på emballagen eller bruger plastiklabels.
6. Vi anvender genbrugsmateriale, hvor det er muligt
7. Vi anvender klar plast, hvor det er muligt – så længe det ikke påvirker holdbarheden
8. Vi angiver tydeligt, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald
9. Vi fortsætter med at anvende emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse
10. Vi anvender ikke bionedbrydelig eller bio-baseret plastik, da vi ikke mener, at fødevarer skal bruges til emballage

Kilde: Salling Group

Kræver fælles indsats
Plastikproblematikken er ikke begrænset til ét sted eller én aktør. Salling Group lægger derfor hele strategien og samtlige principper åbent frem og inviterer alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.

”Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om”, fortæller Michael Løve, og fortsætter:

”Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen”.

Salling Group har planer om at indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan nå længere ud i forsyningskæden end selskabets egne butikker.

Essentielt at vælge de rigtige løsninger
Salling Groups nye plastikprincipper er blevet til i samråd med Teknologisk Institut og WWF Verdensnaturfonden, der har rådgivet, gennemgået og sikret, at principperne kan medvirke til bedre brug af plastik. Og netop vigtigheden af at vælge de rigtige løsninger er essentiel, lyder meldingen fra WWF.

”Verdens natur drukner i plastik, og tiden er inde til slå et afgørende slag mod plastiktruslen. Salling Groups og WWF’s ambitiøse nye standarder vil reducere supermarkedernes forbrug af plastik kraftigt og gøre den plastik, som vi er tvunget til at bruge, meget lettere at genanvende”, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg, og tilføjer:

Læs også: Danish Crown skifter 55 millioner kødbakker ud

”Jeg håber, at de øvrige supermarkeder og politikerne vil tage principperne til sig, så de tages i anvendelse overalt. Naturen, dyrene og vores børnebørn vil takke os for det”.

- SDN

Denne artikel er en del af temaet I fokus: plastik

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere