17.000 tons madspild får Netto til at øge indsatsen

Åbenhed om omfanget og et nyt initiativ for at indsamle ideer er nyeste skud på stammen i Nettos kamp mod madspild. Målet er en halvering i 2030.

Foto: flickr.com.

16.03.2017

CSR.dk

Overalt i detailhandlen kasseres dagligt mange kilo fødevarer med konsekvenser for både miljø og økonomi. Ifølge Miljøstyrelsens 2014-tal står detailhandlen for 163.000 af de årlige 717.000 ton madspild i Danmark.

Netto har i nogle år haft fokus på madspild og har siden 2014 bragt deres bidrag ned med 10 procent. Nu tager kæden næste skridt og offentliggør som den første kæde i Danmark og i Norden nu tallet for deres årlige madspild. I 2016 var det samlede madspild således op i 17.000 tons.

”Alt for meget mad bliver spildt – også af os i Netto, og det har vi det ikke godt med. Men selv om vi gerne vil, så kan vi ikke løse det alene. Vi lægger nu vores tal for madspild frem for at skabe opmærksomhed om et problem, som vi er nødt til at løse i et bredt fælleskab mellem forbrugere, branche og politikere. Samtidig forpligter vi os til en 50 pct. reduktion frem mod 2030 i tråd med FN’s globale mål,” siger Brian Seemann, landedirektør for Netto i Danmark til Handelsbladet.

Gode ideer modtages
Netto lancerer nu også et nyt initiativ, madspildsideer.dk, hvor Netto og en række madspildseksperter beder danskerne om gode ideer til innovative måder at bekæmpe madspilds på: i hjemmet, i detailbranchen og på samfundsplan.

”Vi har brug for hjælp til nye ideer, og vi vil også gerne i dialog med vores kunder om deres forventninger til os. Til gengæld lover vi at måle vores madspild hvert år, dokumentere det og vise det fremskridt, vi når sammen med vores kunder, vores leverandører, branchen og politikere. Også selv om det er svært,” siger Brian Seemann til Handelsbladet.

De nye ideer vil blive bragt i spil til at supplere Nettos eksisterende initiativer: et samarbejde med Fødevarebanken inklusiv madspildsappen “Mad skal spises”, samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp om supermarkederne Wefood, og en intern indsats for at uddanne medarbejderne i kæden.

Andre kæder gør også en indsats
De fleste supermarkedskæder arbejder i dag med at minimere madspild. CSR-chef Signe Frese fra Coop forklarer f.eks. til Berlingske at de også har været i gang med at bekæmpe madspild har længe. Coop måler dog ikke madspild i ton med derimod i målt i omsætning, og har reduceret deres madspild med 10.4 procent målt i kroner siden 2013.

REMA 1000 har siden 2008 samarbejdet med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad om emnet, og afskaffede som de første i Danmark mængderabatter og operer i stedet med lave stykpriser, når de har tilbud. Dagrofa samarbejder også med Fødevarebanken, og Kiwi har desuden etableret samarbejder med Stop Spild af Mad og Dansk Folkehjælp.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby