17.000 tons madspild får Netto til at øge indsatsen
Åbenhed om omfanget og et nyt initiativ for at indsamle ideer er nyeste skud på stammen i Nettos kamp mod madspild. Målet er en halvering i 2030.
Overalt i detailhandlen kasseres dagligt mange kilo fødevarer med konsekvenser for både miljø og økonomi. Ifølge Miljøstyrelsens 2014-tal står detailhandlen for 163.000 af de årlige 717.000 ton madspild i Danmark.
Netto har i nogle år haft fokus på madspild og har siden 2014 bragt deres bidrag ned med 10 procent. Nu tager kæden næste skridt og offentliggør som den første kæde i Danmark og i Norden nu tallet for deres årlige madspild. I 2016 var det samlede madspild således op i 17.000 tons.
”Alt for meget mad bliver spildt – også af os i Netto, og det har vi det ikke godt med. Men selv om vi gerne vil, så kan vi ikke løse det alene. Vi lægger nu vores tal for madspild frem for at skabe opmærksomhed om et problem, som vi er nødt til at løse i et bredt fælleskab mellem forbrugere, branche og politikere. Samtidig forpligter vi os til en 50 pct. reduktion frem mod 2030 i tråd med FN’s globale mål,” siger Brian Seemann, landedirektør for Netto i Danmark til Handelsbladet.
Gode ideer modtages
Netto lancerer nu også et nyt initiativ, madspildsideer.dk, hvor Netto og en række madspildseksperter beder danskerne om gode ideer til innovative måder at bekæmpe madspilds på: i hjemmet, i detailbranchen og på samfundsplan.
”Vi har brug for hjælp til nye ideer, og vi vil også gerne i dialog med vores kunder om deres forventninger til os. Til gengæld lover vi at måle vores madspild hvert år, dokumentere det og vise det fremskridt, vi når sammen med vores kunder, vores leverandører, branchen og politikere. Også selv om det er svært,” siger Brian Seemann til Handelsbladet.
De nye ideer vil blive bragt i spil til at supplere Nettos eksisterende initiativer: et samarbejde med Fødevarebanken inklusiv madspildsappen “Mad skal spises”, samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp om supermarkederne Wefood, og en intern indsats for at uddanne medarbejderne i kæden.
Andre kæder gør også en indsats
De fleste supermarkedskæder arbejder i dag med at minimere madspild. CSR-chef Signe Frese fra Coop forklarer f.eks. til Berlingske at de også har været i gang med at bekæmpe madspild har længe. Coop måler dog ikke madspild i ton med derimod i målt i omsætning, og har reduceret deres madspild med 10.4 procent målt i kroner siden 2013.
REMA 1000 har siden 2008 samarbejdet med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad om emnet, og afskaffede som de første i Danmark mængderabatter og operer i stedet med lave stykpriser, når de har tilbud. Dagrofa samarbejder også med Fødevarebanken, og Kiwi har desuden etableret samarbejder med Stop Spild af Mad og Dansk Folkehjælp.