19 bæredygtige nytårsforsæt til CSR-folk

I tvivl om hvad du skal gå efter i 2019? Det britiske bæredygtighedswebsite, edie.net, har 19 bud på bæredygtige nytårsforsætter til CSR-folk.

Edie.net har 19 bud på bæredygtige nytårsforsæt i 2019..

03.01.2019

CSR.dk

Nytårsforsæt er en genganger hvert år, om det så handler om at komme i form eller besøge sine bedsteforældre oftere. Det britiske bæredygtighedsmedie Edie kommer derfor med 19 bud på nytårsforsæt til at gøre virksomheder (endnu) mere bæredygtige i 2019.

Læs også: Sådan skal du rapportere på verdensmålene

Hvorfor skal man have sådanne forsætter? Fordi, som edie.net skriver, succes med bæredygtighed i virksomheder altid har været drevet af store ambitioner. Edie.net lover også, at hvis man går i gang med en eller flere af de 19, så bidrager man på engang til en bedre verden og bedre forretning.  

Der er mange, de er store og de stritter i mange retninger. Til gengæld er de baseret på de seneste mange måneders input fra CSR-folk i både små og store britiske virksomheder og edies journalisters research. Her er i al fald Edies 19 bud på bæredygtige nytårsforsætter:

  1. Kom i gang med at sætte et 1,5-graders, forskningsbaseret CO2-mål - fordi der er for få virksomheder der har dem, samtidig med at det er de eneste CO2-mål, som bidrager til at imødekomme klimakrisen. 
  2. Bidrag til en ægte cirkulær økonomi - kig på dine råvarer, emballage, affald og spild. Hvordan kan I konvertere det hele til genbrug? 
  3. Sæt et mål, som du ikke ved, hvordan du skal nå - det er en måde at sætte retning og drive innovation for virksomheden og dens fremtid.
  4. Få gang i innovationen - med inkubator- og accelerationsforløb internt i virksomheden. Omstillingen til bæredygtighed er ifølge FN's klimapanel tvingende nødvendig og skal ske med stor hastighed. Det skal virksomhederne bidrage til. 
  5. Spring ud i det - fordi truslen fra ikke at gøre noget er større end risikoen ved ind i mellem at ramme lidt uden for skiven. 
  6. Samarbejd for at sikre at bæredygtighed er "pre-competitive" - dvs. noget vi samarbejder om at fremme. Brancheinitiativer kan sikre at fælles udfordringer og problemer bliver taget fat på, og at mange flere kommer med på den bæredygtige omstilling. Vi kan stadig konkurrere om at udføre det bedst. 
  7. Find nye partnere på usandsynlige steder - er dit affald en anden virksomheds ressource? Det er bare et spørgsmål, som kan føre til nye samarbejdspartnere. 
  8. Byg de 17 verdensmål ind i din forretning - se om din virksomhed er eller kan komme forbi fase 1 med verdensmålene, hvor de bliver lagt ind over eksisterende projekter. Kan I bruge et eller flere til at drive udvikling i jeres virksomhed? 
  9. Få andre afdelinger i din virksomhed med på vognen - du kan f.eks. bruge 2019 til regelsmæssigt at mødes med andre afdelinger og tale om hvordan deres arbejde påvirker omverdenen og hvad virksomheden kan gøre med det. 
  10. Få leverandørkæden med på din rejse - de fleste virksomheder har svært ved at nå deres egne mål, hvis ikke deres supply chain bidrager. Det handler måske nok om at stille krav, men best practice peger mere og mere på stærke og langvarige samarbejdsrelationer, som begge parter investerer i. 
  11. Genbesøg formålet med din virksomhed - står det mål med den verden, vi skal leve i om 20 år? Lever det op til de forventninger fremtidens kunder har til jer? 
  12. Få styr på grønne investeringer - der findes efterhånden en del finansieringskilder til grøn omstilling. Hvis du har planer i den retning, behøver du måske ikke betale det hele selv?
  13. Del dine fiaskoer - omstillingen er for vigtig til at vi gentager fejl, som andre allerede har lavet. Gør det til et mål i sig selv at fortælle om det, der ikke har virket. 
  14. Lav et ”Mission Possible”-løfte - Mission Possible er edie.nets eget initiativ, hvor virksomheder og organisationer offentliggør deres mål online på en såkaldt "pledge wall" . Målene ligger i fem kategorier. energi, ressourcer, infrastruktur, mobilitet og lederskab. 
  15. Gør bæredygtighed til noget flertallet kan komme i gang med - ved at udvikle og tilbyde produkter, som er relevante og inden for brede målgruppers rækkevidde. 
  16. Gentænk den tredelte bundlinje - det er ikke længere nok at gøre "noget" på alle tre. De skal være med til at drive den store omstilling, et 1.5-graders mål kræver. 
  17. Bliv bannerfører for mangfoldighed - sæt dig for, at 2019 er året, hvor du aktivt arbejder for at andre stemmer kan blive hørt i ledelsen af virksomheden: kvinder, minoriteter, forskellige uddannelsesniveauer og -baggrunde. Også i samtaler om bæredygtighed. 
  18. Bliv nomineret til en Award - der findes en del, og nogle af dem kan man endda nominere sig selv til. At modtage en pris er ofte en god måde at få opmærksomhed internt i en virksomhed. 
  19. Sæt dig et mål om at gøre CSR-teamet overflødigt - fordi arbejdet med ansvarlighed og bæredygtighed er blevet så dybt indlejret i virksomhedens strategi og drift. Som edie.net skriver, så sker det næppe i 2019, men det kan være en god ambition at holde sig for øje. 

Læs også: De danske møbelvirksomheder fokuserer i højere grad på cirkulær økonomi

- SDN/EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

10.09.2025CSR.dk

Dyrere materialer truer tempoet i den grønne omstilling

09.09.2025CSR.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

08.09.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug rykker op på dagsordenen hos de største i fødevarebranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online