03.01.2019  |  Strategi & ledelse

19 bæredygtige nytårsforsæt til CSR-folk

I tvivl om hvad du skal gå efter i 2019? Det britiske bæredygtighedswebsite, edie.net, har 19 bud på bæredygtige nytårsforsætter til CSR-folk.

Nytårsforsæt er en genganger hvert år, om det så handler om at komme i form eller besøge sine bedsteforældre oftere. Det britiske bæredygtighedsmedie Edie kommer derfor med 19 bud på nytårsforsæt til at gøre virksomheder (endnu) mere bæredygtige i 2019.

Læs også: Sådan skal du rapportere på verdensmålene

Hvorfor skal man have sådanne forsætter? Fordi, som edie.net skriver, succes med bæredygtighed i virksomheder altid har været drevet af store ambitioner. Edie.net lover også, at hvis man går i gang med en eller flere af de 19, så bidrager man på engang til en bedre verden og bedre forretning.  

Der er mange, de er store og de stritter i mange retninger. Til gengæld er de baseret på de seneste mange måneders input fra CSR-folk i både små og store britiske virksomheder og edies journalisters research. Her er i al fald Edies 19 bud på bæredygtige nytårsforsætter:

  1. Kom i gang med at sætte et 1,5-graders, forskningsbaseret CO2-mål - fordi der er for få virksomheder der har dem, samtidig med at det er de eneste CO2-mål, som bidrager til at imødekomme klimakrisen. 
  2. Bidrag til en ægte cirkulær økonomi - kig på dine råvarer, emballage, affald og spild. Hvordan kan I konvertere det hele til genbrug? 
  3. Sæt et mål, som du ikke ved, hvordan du skal nå - det er en måde at sætte retning og drive innovation for virksomheden og dens fremtid.
  4. Få gang i innovationen - med inkubator- og accelerationsforløb internt i virksomheden. Omstillingen til bæredygtighed er ifølge FN's klimapanel tvingende nødvendig og skal ske med stor hastighed. Det skal virksomhederne bidrage til. 
  5. Spring ud i det - fordi truslen fra ikke at gøre noget er større end risikoen ved ind i mellem at ramme lidt uden for skiven. 
  6. Samarbejd for at sikre at bæredygtighed er "pre-competitive" - dvs. noget vi samarbejder om at fremme. Brancheinitiativer kan sikre at fælles udfordringer og problemer bliver taget fat på, og at mange flere kommer med på den bæredygtige omstilling. Vi kan stadig konkurrere om at udføre det bedst. 
  7. Find nye partnere på usandsynlige steder - er dit affald en anden virksomheds ressource? Det er bare et spørgsmål, som kan føre til nye samarbejdspartnere. 
  8. Byg de 17 verdensmål ind i din forretning - se om din virksomhed er eller kan komme forbi fase 1 med verdensmålene, hvor de bliver lagt ind over eksisterende projekter. Kan I bruge et eller flere til at drive udvikling i jeres virksomhed? 
  9. Få andre afdelinger i din virksomhed med på vognen - du kan f.eks. bruge 2019 til regelsmæssigt at mødes med andre afdelinger og tale om hvordan deres arbejde påvirker omverdenen og hvad virksomheden kan gøre med det. 
  10. Få leverandørkæden med på din rejse - de fleste virksomheder har svært ved at nå deres egne mål, hvis ikke deres supply chain bidrager. Det handler måske nok om at stille krav, men best practice peger mere og mere på stærke og langvarige samarbejdsrelationer, som begge parter investerer i. 
  11. Genbesøg formålet med din virksomhed - står det mål med den verden, vi skal leve i om 20 år? Lever det op til de forventninger fremtidens kunder har til jer? 
  12. Få styr på grønne investeringer - der findes efterhånden en del finansieringskilder til grøn omstilling. Hvis du har planer i den retning, behøver du måske ikke betale det hele selv?
  13. Del dine fiaskoer - omstillingen er for vigtig til at vi gentager fejl, som andre allerede har lavet. Gør det til et mål i sig selv at fortælle om det, der ikke har virket. 
  14. Lav et ”Mission Possible”-løfte - Mission Possible er edie.nets eget initiativ, hvor virksomheder og organisationer offentliggør deres mål online på en såkaldt "pledge wall" . Målene ligger i fem kategorier. energi, ressourcer, infrastruktur, mobilitet og lederskab. 
  15. Gør bæredygtighed til noget flertallet kan komme i gang med - ved at udvikle og tilbyde produkter, som er relevante og inden for brede målgruppers rækkevidde. 
  16. Gentænk den tredelte bundlinje - det er ikke længere nok at gøre "noget" på alle tre. De skal være med til at drive den store omstilling, et 1.5-graders mål kræver. 
  17. Bliv bannerfører for mangfoldighed - sæt dig for, at 2019 er året, hvor du aktivt arbejder for at andre stemmer kan blive hørt i ledelsen af virksomheden: kvinder, minoriteter, forskellige uddannelsesniveauer og -baggrunde. Også i samtaler om bæredygtighed. 
  18. Bliv nomineret til en Award - der findes en del, og nogle af dem kan man endda nominere sig selv til. At modtage en pris er ofte en god måde at få opmærksomhed internt i en virksomhed. 
  19. Sæt dig et mål om at gøre CSR-teamet overflødigt - fordi arbejdet med ansvarlighed og bæredygtighed er blevet så dybt indlejret i virksomhedens strategi og drift. Som edie.net skriver, så sker det næppe i 2019, men det kan være en god ambition at holde sig for øje. 

Læs også: De danske møbelvirksomheder fokuserer i højere grad på cirkulær økonomi

- SDN/EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere