4 skridt din virksomhed kan tage for at fremskynde bæredygtighedsstrategien
En ambitiøs bæredygtighedsstrategi er afgørende for at overleve i nutidens forretningsmarked. Disse 4 skridt vil hjælpe dig og din virksomhed på vej med bæredygtighedsindsatsen.
Der er ingen tvivl om, at coronavirussen har vendt op og ned på vores alles hverdag. Samtidig kan der heller ikke herske nogen tvivl om at virksomheder – store såvel som små – i disse dage og uger af nødvendighed bevæger sig væk fra langsigtede ambitioner, over imod krisehåndtering.
Dermed er det også forståeligt, at der på den korte bane bliver skruet ned for bæredygtighedsambitionerne blandt virksomhederne. Denne periode med usikkerhed og frygt er en prøve for os alle sammen. Selv den mest fornuftige bæredygtighedsstrategi lider under lovkrav om lukning og en svækket forsyningskæde.
Ikke desto mindre er bæredygtighed for at blive. Vores udfordringer med klimaet, økonomisk ulighed og især sundhed eksisterer stadig. Derfor har vi alle sammen et ansvar for, at den grønne bevægelse fortsætter – også på den anden side af denne krise.
Måske ender denne krise med et fokus på en mere lokal forsyningskæde, mere fokus på medarbejderes sundhed, og at vi i højere grad gør brug af digitale redskaber for at minimere vores rejseaktivitet til konferencer mm. Og derfor giver det mening, allerede nu at overveje din virksomheds bæredygtighedsstrategi. Det kan være en stor fordel i arbejdet senere hen, at vide hvordan man fremskynder sin bæredygtighedsstrategi
Bæredygtighed: Hvorfor og Hvordan?
Udgangspunktet for at fremskynde virksomhedens bæredygtighedsstrategi skal altid bunde i virksomhedens mission. Herfra kan man kan analysere hvorfor virksomheden eksisterer, hvordan ledelsen vil arbejde, og hvilke mål den har sat sig selv.
Som en del af denne proces burde enhver virksomhed igangsætte en prioriteringsøvelse, hvorved man kan fastlægge rammerne for analyse af resultater og mål. For at forblive relevante i fremtiden, skal virksomheder være opmærksomme på, og bidrage positivt til, at håndtere de globale bæredygtighedsudfordringer verden står overfor.
For at sikre deres konkurrencemæssige fordel skal virksomhederne anerkende og demonstrere en forpligtelse til at arbejde med deres bæredygtighedsansvar.
Når en virksomhed ønsker at udvikle sin bæredygtighedsstrategi, skal den beslutte, hvad der er dets hovedmål med det. Hvis hovedmålet er risikostyring og compliance, kan virksomheder vælge at tage fat i de miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter - på engelsk Environment, Social og Governance (ESG) - af virksomhedens drift. ESG bliver i disse år mere og mere udbredt blandt virksomheder, investorer, fonde og lovgivere.
De 17 Verdensmål differentieres af, at de giver virksomheder ”retning og intentionalitet” i standardiseringen af sprog, samt fokus på områder hvor virksomheder kan have størst mulig påvirkning og potentielt større social- og økonomisk afkast på investeringer.
FN’s verdensmål giver store muligheder for virksomheder i dag og i fremtiden. Virksomheder kan bruge målene til både at kortlægge udfordringer og risici, men også potentielle muligheder for global vækst.
Hvis du vil forbedre din bæredygtighedsindsats og gerne vil minimere risici for dine investorer, er din virksomhed nødt til at have øjnene rettet udad for at undersøge hvilke slags krav og forventninger der stilles til ens produkter, eller hvilken mangel på markedet virksomheden kan adressere.
At udvikle din bæredygtighedsstrategi kan være vanskeligt eller forvirrende, og mange virksomheder ved ikke hvordan eller hvor de skal begynde. Bare rolig, denne artikel (på engelsk) vil føre dig gennem FIRE nøgletrin for at fremskynde processen med at få din bæredygtighedsstrategi i gang.
Følg dette link for at læse mere på vores 2030 Builders hjemmeside.