26.01.2023 | Supply chain
4 ud af 5 af Europas transportvirksomheder ønsker at gøre deres flåde grønnere
83 procent af europæiske virksomheder vil skifte til f.eks. eldrevne køretøjer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af AddSecure. Men bekymringer om rækkevidden og omkostninger spænder ben for udviklingen.
Over to tredjedele af europæiske transportvirksomheder udtrykker bekymring om el-køretøjernes begrænsede rækkevidde. Foto: 123RF
Fire ud af fem (83 procent) af europæiske transportvirksomheder er villige til at skifte til elektriske køretøjer eller alternativt brændstof i deres flåde – eller begge dele, hvis muligheden er der.
Det afslører en ny undersøgelse gennemført af AddSecure, europæisk udbyder af sikre IoT løsninger.
Den paneuropæiske undersøgelse viser samtidig, at for en ud af fire transportvirksomheder (26 procent) er bæredygtighed i sig selv den primære årsag til ønsket om omstilling til en mere klimavenlig flåde, mens det for mere end hver femte (23 procent) er kundernes krav, der er den hovedsagelige årsag for ønsket om omstillingen.
Samtidig fortæller et flertal om begrænsninger og udfordringer, der hæmmer deres omstilling:
Over to tredjedele (70 procent) udtrykker bekymring om køretøjernes begrænsede rækkevidde, hvilket er en stor udfordring.
Læs også: International alliance vil udfase fossile lastbiler fra 2035
Samtidig er manglen på ladestationer langs vejene nævnt som en stor bekymring for mere end 3 ud af 5 adspurgte (65 procent), hvorimod den tunge vægt af batterierne og de høje omkostninger for el-køretøjer begge vakte bekymring hos halvdelen af de adspurgte.
”Undersøgelsens resultater fremhæver nødvendigheden for større investeringer i teknologi og infrastruktur for at understøtte grøn omstilling til bæredygtige flåder på tværs af Europa,” kommenterer Claes Ödman, der er CEO for Smart Transport hos AddSecure, og fortsætter:
”Uden den slags investeringer, vil transportvirksomheder have meget svært ved at overkomme udfordringerne for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter klimavenlige transportløsninger”.
Klima, miljø og energi

Landmænd viser stor interesse for opsætning af solceller
LanboNord oplever massiv interesse fra landmænd, der gerne vil etablere solceller i landbruget. Det er nemlig god forretning, lyder det.
Samfund

Bankkollaps puster til transatlantisk antiklimakamp
I USA når kritikken af selskabers fokus på ESG nye højder, efter at Silicon Valley Bank for nylig lukkede dørene, og den amerikanske præsident var nødsaget til at nedlægge veto mod et anti-ESG-forslag.
Klima, miljø og energi

Nu går Det Grønne Forskernetværk i luften
Der var mere end fuldt hus, da forskere fra landets universiteter inviterede til lanceringen af Det Grønne Forskernetværk – et netværk, der skal styrke deres stemme i den offentlige debat, presse universiteter mod en grønnere retning og etablere nye indbyrdes samarbejder.
Klima, miljø og energi

Energikoncern stopper med at sælge ”grøn strøm”
Danske Norlys vil ikke længere være en del af Forbrugerombudsmandens mærkningsordning for Grøn Strøm. ”Mærkningen giver ikke mere grøn strøm”, lyder forklaringen.
Strategi & ledelse

Sådan kan virksomheder reagere på IPCC-rapporten
Udsigterne i FN-organets opsamlingsrapport er dystre. Hvad kan virksomheder gøre for at trække udviklingen i en bedre retning? Der er i hvert fald fem muligheder.
Klima, miljø og energi

Rapport: Op mod 44 procent af det træ, der fældes i Danmark, kan ikke spores
I den første rapport over Danmarks samlede forbrug af træ konkluderer forskere fra Københavns Universitet, at vi ikke ved, hvor næsten halvdelen af det træ, der fældes i Danmark, kommer fra. Og det er et problem, lyder det fra forskerne bag rapporten, da viden om vores træforbrug er vejen til mere bæredygtighed på området.