700 ton ubrugt tøj destrueres årligt, viser undersøgelse
På baggrund af undersøgelser fortaget af forbrugerrådet Tænk er det kommet frem, at store mængder nyt tøj hvert år aldrig når ud til forbrugeren. Virksomheder, forskere, foreninger og organisationer kræver nu politisk handling.
Hvert år destrueres 700 ton tøj, viser undersøgelse foretaget af Econet for Forbrugerrådet Tænk. Tøjet, som er spritnyt og ofte med prismærker, stammer fra både brands og butikker. Hovedparten kommer dog fra supermarkeder, stormagasiner og varehuse.
”Det virker helt meningsløst”, lyder det fra Forbrugerrådet Tænks formand Anja Philip, som opfordrer til, at der bliver sat en stopper for problemet.
”Der er brug for indsatser hele vejen rundt, og det er en opgave, som skal løftes af både tøjbranchen, myndigheder, politikere og forbrugere”, siger hun.
Læs også: Bæredygtighed i modebranchen - overskudslagre og tøjspild før og efter corona
På den baggrund har Forbrugerrådet Tænk spurgt 85 virksomheder, der repræsenterer 115 tøjbrands, om de kan tilslutte sig et løfte om ikke at destruere usolgt tøj, der ikke fejler noget. Målet med rundspørgen er at give forbrugerne mulighed for at vælge virksomheder, der ikke bidrager til overproduktion ved at smide nyt, ubrugt tøj ud.
Resultatet blev, at 50 virksomheder, der repræsenterer ca. 85 brands, altså cirka 3 ud af 4 brands, lover, at de ikke destruerer usolgt tøj. Og at usolgt tøj i stedet bliver sendt til genbrug eller genanvendelse.
Se alle de 85 adspurgte virksomheders svar
Forbrugerrådet Tænk sætter desuden de kommende uger fokus på tøjspild i produktionen, hos forhandlere og forbrugere.
Organisationen har i den forbindelse dannet alliance med 24 danske virksomheder, forskere, foreninger og organisationer, blandt andet Salling Group, Dansk Mode og Textil og Folkekirkens Nødhjælp.
Sammen har de netop sendt et brev til miljøminister Lea Wermelin, hvor de opfordrer hende til at tage initiativ til en national handlingsplan mod tøjspild.