21.02.2019 | Strategi & ledelse
Amazon: 50 procent af al levering skal være CO2-neutral i 2030
Shipment Zero hedder Amazons nye vision om at 50 procent af internetgigantens leverancer skal være fuldstændig CO2-neutrale ved udgangen af 2030.
Amazon har markeret sig på den bæredygtige front tidligere ved f.eks. at anlægge solceller på nogle af virksomhedens lagerbygninger. Foto: Amazon
Amazon har tidligere taget en række bæredygtige initiativer, hvor man f.eks. har installeret solceller på sine logistikanlæg og arbejdet med genanvendelig og frustrationsfri indpakning. Nu kommer e-handelsmastodonten med en ny vision, Shipment Zero, der handler om at halvdelen af virksomhedens leverancer skal være 100 procent CO2-neutrale ved udgangen af 2030.
Læs også: Amazon investerer stort i elbiler
Det overordnede mål er, at al den energi, der bruges på levering af Amazons varer, skal komme fra vedvarende energikilder.
Amazon skriver, at målet er rykket tættere på grundet fremskridt inden for elektriske køretøjer, biobrændsel i luftfarten, genbrugsindpakning og vedvarende energi.
Internetgiganten vil fortsat samarbejde med kunder, leverandører og andre led i sin forsyningskæde for at forbedre sit CO2-aftryk.
Amazon oplyser, at man vil holde øje med forløbet samt dele flere informationer herom senere på året. Det omfatter også data om virksomhedens samlede CO2-udslip, som mange interessenter har efterspurgt i årevis.
Læs også: Amazon anlægger solcelletag i Storbritannien
Ifølge Amazon er det resultatet af et omfattende projekt, hvor man gennem de sidste to år har udviklet en ’avanceret videnskabelig model, der nøje kan kortlægge vores carbon footprint’, som selskabets forskellige teams skal brug til at finde metoder til at reducere CO2-udslippet på deres respektive områder.
- SDN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

Udbredelse af nordiske kriterier skal mindske plastaffald fra Europas hospitaler
Danske Regioner og Nordisk Råds danske delegation vil udbrede nye miljøkriterier ved indkøb af produkter til hospitaler i hele Europa.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Kommunikation

Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu
Verdens største reklameprisfest, Cannes Lion, er på en gang mere fokuseret på bæredygtighed og mere presset på samme emne end nogensinde før. Hør insiderens gode råd.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Samfund

Nyt finansieringsprogram skal genopbygge Ukraine grønt
Massive ødelæggelser i Ukraine skaber behov for genopbygning. Nordisk finansieringsinstitution vil hjælpe med at gøre den grøn.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.