10.03.2023 | Klima, miljø og energi
For andet år i træk: Merkur er klimabank nr. 1 i ny måling
Indhold fra partner Hvad er dette?
For andet år i træk giver Merkur Andelskasse alle andre banker overbevisende baghjul i en måling af, hvor troværdige virksomheder er, når det gælder klimaindsats og grønt image. Det viser forskellen på ægte klimaindsats og grøn glasur, mener topchefen.
Analysen viser forskellen på ægte klimaindsats, mener Charlotte Skovgaard, adm. dir. i Merkur. Foto: Mew
Forskellen på, hvor troværdige bankerne er i forhold til deres klimaindsats og grønne image er markant, viser undersøgelsen ’Greencheck’. Her opnår kun en enkelt bank, Merkur Andelskasse, en topplacering blandt de mest klimatroværdige virksomheder i Danmark.
Dermed kan Merkur Andelskasse for andet år i træk kalde sig klimabank nr. 1, og det glæder naturligvis administrerende direktør i Merkur Charlotte Skovgaard:
- Det er virkelig vigtigt for os, at vi nu for andet år i træk får den flotte anerkendelse for vores arbejde for klimaet. Det betyder rigtigt meget, at vores indsats er tydelig, og at andre også oplever os som troværdige, når vi fortæller om den. Det er et skulderklap, der gør os meget, meget stolte.
Flere kræver klimaindsats fra virksomheder
Det er analysevirksomheden Voxmeter, der står bag undersøgelsen, hvor befolkningen har vurderet knapt 500 danske virksomheders klimaindsats, samt deres troværdighed, når det gælder deres grønne budskaber. Analysen viser også, at langt de fleste adspurgte, 89,2 %, mener, at det er vigtigt, at virksomhederne bidrager aktivt til klimaindsatsen:
- Det er meget tydeligt i vores måling, at klimaet er et område, der bekymrer rigtigt mange. Klimaet er gået hen og blevet så vigtig en faktor, at forbrugerne i stigende grad vælger at handle med virksomheder, alene på baggrund af deres klimaindsats, og fravælger andre for mangel på samme, vurderer Christian Stjer, adm. dir. i Voxmeter.
For Charlotte Skovgaard er analysens resultater et vink med en vognstang til erhvervslivet om, at de skal forberede sig på en ny verdensorden, hvor forbrugerne ikke bare forventer men også forlanger, at virksomhederne handler til gavn for klimaet;
- Jeg er sikker på, at grunden til, at vi igen topper listen er, at vi har arbejdet i så mange år med bæredygtighed og social ansvarlighed. Længe før det blev moderne, har Merkur haft fokus på klimaet og har endda skrevet det helt ind i vores forretningsmodel. Det beviser, sammen med vores resultater, hvor dedikerede vi er, og det er det, vi får anerkendelse for nu, siger hun.
I målingen er 6.500 danskere blevet spurgt til virksomheders grønne image, og her rangerer Merkur som nr. 16, på tværs af alle virksomheder fra 34 brancher i analysen, kun overgået af primært NGO’er og grønne produktionsvirksomheder. Listen rummer ellers mange virksomheder, der slår sig op med grønne budskaber, men som alligevel rangerer lavt.
- Det viser jo, at folk sagtens kan gennemskue, om en virksomhed mener klimaet alvorligt, eller om det bare er grøn glasur, lyder det fra Charlotte Skovgaard.
Voxmeters direktør er enig.
- Det er helt klart, at resultaterne af vores analyse er udtryk for, at det ikke længere er muligt at annoncere sig til et godt og grønt image, forbrugerne kan oftest gennemskue om budskaberne har hold i virkeligheden, siger Christian Stjer.
Klima, miljø og energi

Klima skiller banker i ny måling
Der er meget langt mellem top og bund i ny liste over virksomheders troværdighed i forhold til deres klimaindsats og grønne image. Mindre andelskasse topper listen over banker og giver andre pengeinstitutter markant baghjul i målingen. Det er der en grund
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Merkur vil gøre det mere attraktivt at køre elbil
I Merkur vil vi være med til at understøtte en grøn transportsektor. Derfor har vi skruet renten helt i bund på vores elbillån, så det nu er blevet endnu mere attraktivt for dig at købe den mest miljøvenlige bil.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Merkur finansierer millionstort solcelleanlæg på Thise Mejeri
Med opførslen af et nyt solcelleanlæg bringer det store, helt igennem økologiske andelsmejeri nu også de grønne visioner i spil i energiforbruget. Merkur Andelskasse finansierer anlægget.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Merkur Fonden støtter op om bæredygtig byudvikling
Fremtiden vil kræve byer, boliger og fællesskaber, som understøtter den bæredygtige udvikling.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Bank strammer skruen: Slut med at hjælpe virksomheder, der ikke gør gavn for verden
Gambling, genteknologi, konventionelt landbrug og porno er blandt de brancher og teknologier, der får nej til at blive kunder eller låne penge i Merkur, for den kundeejede bank smækker nu både døren og kassen i overfor projekter, der ikke bidrager positiv
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Klima, biodiversitet og rent vand: Økologiske landmænd skal blive endnu mere bæredygtige gennem nyt samarbejde
Både nuværende og nye landbrugskunder i Merkur Andelskasse vil nu blive mødt af et krav fra deres pengeinstitut om at udarbejde en handlingsplan for klimaindsats og bæredygtighed. Det vil helt sikkert falde i god jord hos landmændene, lyder det fra Merkur
Indhold fra partner