Antallet af gasbusser stiger
37 danske busser kører på biogas og/eller naturgas. Nu er mindst 80 nye gasbusser er på vej, oplyser HMN Naturgas.
Flere danske busser har skiftet diesel ud med biogas og naturgas. Antallet af bybusser, regionalbusser og minibusser, som enten kører på biogas, naturgas eller en blanding af begge dele, er oppe på 37, og cirka 85 nye er på vej. Det oplyser HMN Naturgas på baggrund af en ny kortlægning.
De nuværende 37 gasbusser er alle kommet på de danske veje inden for det seneste halvandet år og kører nu i hovedstadsområdet, Holstebro, Fredericia og Skive.
Gasbusser i Odense og Sønderborg
Inden for de næste par år vil gasbusserne køre flere steder i landet. Odense Kommune har oplyst, at rundt regnet 40 bybusser på gas kommer på vejene til næste år, og der indsættes yderligere ti gasminibusser i Skive. Sønderborg Kommune har også besluttet, at der skal indsættes 35 gasbusser i byen i 2017.
Både kommuner og regioner viser interesse for at skifte til biogas. For biogas udleder slet ikke CO2. På den måde kan kommunerne og trafikselskaberne jo reducere deres CO2-udledning, siger Susanne Juhl, der er administrerende direktør i HMN Naturgas.
Gasbusser på rute 73
De seneste busser på biogas blev indsat på rute 73 mellem Frederikshavn og Ålborg i november. Det er sket på baggrund af en aftale mellem Region Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab (NT), Frederikshavn Kommune, HMN Naturgas og HMN Gashandel. Det er Arriva Danmark, der kører busserne, som er leveret af Scania.
Biogasbusserne på rute 73 er en del af vores indsats som klimaregion. Gasbusserne er et vigtigt skridt mod en mere miljøvenlig kollektivtrafik, der oven i købet kører på biogas, som er produceret lokalt her i landsdelen. Med de to nye gastankstationer baner busdriften samtidigt vejen for en mere udbredt brug af biogas i transporten i Nordjylland, siger Ulla Astman, der er formand for Region Nordjylland. Hun påpeger, at de seks nye biogasbusser betyder, at udslippet af CO2 reduceres med 1.050 tons om året.
Flere af gasbusprojekterne har fået økonomisk støtte af Trafikstyrelsen, og Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 millioner kroner til udbygning af infrastrukturen til gas til transportformål.
Læs også: Nyt gasmarked er begyndt at spire
I EUs direktiv om vedvarende energi pålægges medlemsstaterne et bindende mål om ti procent vedvarende energi i transportsektoren i 2020. Dette kan eksempelvis ske gennem biogas.
-SSM