20.11.2020  |  Klima, miljø og energi

Arla klimakompenserer 90 millioner liter økomælk

Arla er i fuld gang med at reducere sin klimapåvirkning med initiativer hele vejen fra gård til forbruger. Og nu bliver Arla ØKO CO2e-neutral ved hjælp af klimakompensation. Det betyder i praksis, at udledningen fra 90 millioner liter mælk udlignes gennem investeringer i skovprojekter.

Arla har en klar ambition om at producere mælk helt uden klimapåvirkning, og udledningen bliver hele tiden mindre. Men det tager tid at lave om på biologiske processer, som f.eks. når køerne bøvser metan ud i atmosfæren. Mens Arla arbejder på at løse det, tager andelsmejeriet andre skridt for at holde gang i klimarejsen.

Et skridt, Arla nu tager, er at klimakompensere aftrykket fra de 90 millioner liter økologisk mælk, som hvert år bruges til at producere Arla ØKO mælk, yoghurt og smør. Hele Arla ØKO-serien bliver derfor CO2e- neutral ved hjælp af investering i klimakreditter. Det betyder, at hele udledningen fra Arla ØKO fremover udlignes gennem investeringer i klimaprojekter, der binder lige så meget CO2e, som Arla udleder i produktionen. Hele vejen fra koen til køleskabet.

”Hver eneste dag arbejder Arla og vores landmænd benhårdt på at reducere klimapåvirkningen fra enhver Arla-gård og enhver liter Arla-mælk. Vi er godt på vej og er blandt verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Klimakompensation er et mindre, men oplagt skridt. Ved at klimakompensere kan vi fra i dag give danskerne mulighed for at vælge CO2e-neutrale produkter. Og det er vi rigtigt glade for. For vi ved, at rigtigt mange efterspørger det,” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Danskerne må ikke være i tvivl
En helt ny undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Arla viser, at 46 procent af danskerne vil have flere klimakompenserede produkter og services.

Men forbrugerne skal også vide præcis, hvad der står i køledisken. Derfor kalder andelsmejeriet ØKO-produkterne det, de er, nemlig ”CO2e-neutral – kompenseret med klimakreditter”. Arla forklarer også på emballagen, hvad klimakompensation handler om, og hvordan Arla klimakompenserer.

”Det er vigtigt for os, at forbrugerne får klar besked. De må ikke være i tvivl om, at der er udledt CO2e under produktionen, og at vi bruger klimakompensation til at udligne udledningerne fra ko til forbruger. Derfor har vi gjort os umage med at forklare, hvad produkterne er – og ikke er,” siger Hanne Søndergaard.

Det er nok en god idé. For da Arla lancerede nyheden om klimaudligningen kom kritik og beskyldninger om greenwash frem igen, på samme måde som man hørte dem i forbindelse Naturmælks klima-mælk i foråret - og også har kørt i Sverige efter lanceringen af Arlas økologiske mælk som CO2-neutral via klimakompensation.

Arla har valgt klimaprojekter nøje
I praksis sker udligningen ved skovprojekter i Østafrika og i Indonesien og Amazonas i Brasilien. Arla har valgt disse projekter, fordi de lever op til de højeste krav til klimakompensation; Verified Carbon Standard. Det er Arlas garanti for, at CO2e-udligningen reelt finder sted og gør en forskel for klimaet her og nu. Derudover har det været vigtigt for Arla at vælge projekter, som lokalbefolkningen også vinder på ved fx at blive uddannet i skovbrug og biodiversitet.

Arla sælger hvert år 90 mio. liter mælk i Arla ØKO-serien, der bliver til drikkemælk, yoghurt og smør. Det svarer til en samlet udledning på 123.000 tons CO2e, som Arla nu kompenserer for.

”Vi tester klimakompensation af på netop Arla ØKO på grund af både stor volumen og for at leve op til de økologiske forbrugeres forventninger. På dén måde bidrager initiativet også til at udvikle og fremtidssikre økologien til gavn for Danmarks økologiske førertrøje, vores landmænd og Arla,” slutter Hanne Søndergaard.

Som et ekstra initiativ har Arlas økologiske landmænd netop besluttet at reducere deres udledning med 30 procent i 2028 – to år før Arlas samlede målsætning.

- EHS

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere