Arla klimakompenserer 90 millioner liter økomælk

Arla er i fuld gang med at reducere sin klimapåvirkning med initiativer hele vejen fra gård til forbruger. Og nu bliver Arla ØKO CO2e-neutral ved hjælp af klimakompensation. Det betyder i praksis, at udledningen fra 90 millioner liter mælk udlignes gennem investeringer i skovprojekter.

Kilde: Arla.

20.11.2020

CSR.dk

Arla har en klar ambition om at producere mælk helt uden klimapåvirkning, og udledningen bliver hele tiden mindre. Men det tager tid at lave om på biologiske processer, som f.eks. når køerne bøvser metan ud i atmosfæren. Mens Arla arbejder på at løse det, tager andelsmejeriet andre skridt for at holde gang i klimarejsen.

Et skridt, Arla nu tager, er at klimakompensere aftrykket fra de 90 millioner liter økologisk mælk, som hvert år bruges til at producere Arla ØKO mælk, yoghurt og smør. Hele Arla ØKO-serien bliver derfor CO2e- neutral ved hjælp af investering i klimakreditter. Det betyder, at hele udledningen fra Arla ØKO fremover udlignes gennem investeringer i klimaprojekter, der binder lige så meget CO2e, som Arla udleder i produktionen. Hele vejen fra koen til køleskabet.

”Hver eneste dag arbejder Arla og vores landmænd benhårdt på at reducere klimapåvirkningen fra enhver Arla-gård og enhver liter Arla-mælk. Vi er godt på vej og er blandt verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Klimakompensation er et mindre, men oplagt skridt. Ved at klimakompensere kan vi fra i dag give danskerne mulighed for at vælge CO2e-neutrale produkter. Og det er vi rigtigt glade for. For vi ved, at rigtigt mange efterspørger det,” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Danskerne må ikke være i tvivl
En helt ny undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Arla viser, at 46 procent af danskerne vil have flere klimakompenserede produkter og services.

Men forbrugerne skal også vide præcis, hvad der står i køledisken. Derfor kalder andelsmejeriet ØKO-produkterne det, de er, nemlig ”CO2e-neutral – kompenseret med klimakreditter”. Arla forklarer også på emballagen, hvad klimakompensation handler om, og hvordan Arla klimakompenserer.

”Det er vigtigt for os, at forbrugerne får klar besked. De må ikke være i tvivl om, at der er udledt CO2e under produktionen, og at vi bruger klimakompensation til at udligne udledningerne fra ko til forbruger. Derfor har vi gjort os umage med at forklare, hvad produkterne er – og ikke er,” siger Hanne Søndergaard.

Det er nok en god idé. For da Arla lancerede nyheden om klimaudligningen kom kritik og beskyldninger om greenwash frem igen, på samme måde som man hørte dem i forbindelse Naturmælks klima-mælk i foråret - og også har kørt i Sverige efter lanceringen af Arlas økologiske mælk som CO2-neutral via klimakompensation.

Arla har valgt klimaprojekter nøje
I praksis sker udligningen ved skovprojekter i Østafrika og i Indonesien og Amazonas i Brasilien. Arla har valgt disse projekter, fordi de lever op til de højeste krav til klimakompensation; Verified Carbon Standard. Det er Arlas garanti for, at CO2e-udligningen reelt finder sted og gør en forskel for klimaet her og nu. Derudover har det været vigtigt for Arla at vælge projekter, som lokalbefolkningen også vinder på ved fx at blive uddannet i skovbrug og biodiversitet.

Arla sælger hvert år 90 mio. liter mælk i Arla ØKO-serien, der bliver til drikkemælk, yoghurt og smør. Det svarer til en samlet udledning på 123.000 tons CO2e, som Arla nu kompenserer for.

”Vi tester klimakompensation af på netop Arla ØKO på grund af både stor volumen og for at leve op til de økologiske forbrugeres forventninger. På dén måde bidrager initiativet også til at udvikle og fremtidssikre økologien til gavn for Danmarks økologiske førertrøje, vores landmænd og Arla,” slutter Hanne Søndergaard.

Som et ekstra initiativ har Arlas økologiske landmænd netop besluttet at reducere deres udledning med 30 procent i 2028 – to år før Arlas samlede målsætning.

- EHS

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle