Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb

Hvordan ser vejen frem ud for bæredygtige produkter, og hvorfor kommer der stadigt flere, selvom salget ikke altid imponerer? Det handler om innovation, værdier og risici.

Flere undersøgelser peger på, at mellem 40 og 70 procent af forbrugerne gerne vil købe bæredygtigt. Bare ikke, hvis det bliver for dyrt. Eller hvis produkterne ikke helt leverer, hvad ikke-bæredygtige alternativer gør. .

10.06.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det skorter ikke på tiltag i retning af flere mere bæredygtige produkter og højere salg af disse. Fra Coops 25 procent prisnedsættelse på hele sit sortiment af økologiske produkter. Over havemøbler og emballage produceret af FSC-certificeret træ, vaskemidler til koldtvandsvask og til Gina Tricots konvertering til 100 procent brug af økologisk bomuld i produktionen af deres jerseystofprodukter. Listen er lang.

Læs også: Tøjkæden Gina Tricot overgår til økologisk bomuld

At der er flere, som gerne vil levere bæredygtighed med sine varer, ses også af udviklingen i antallet af svanemærkede produkter, der er fordoblet i løbet af de seneste fem år.  

Innovation i kerneydelsen
Kernen i bæredygtige produkter er innovation i produktdesign, i produktionsprocesser og i materialevalg. Og der findes dem, som mener, at man skal helt ind til virksomhedens kerne, før ens indsats rigtigt kan tages alvorligt:

Begrebet bæredygtige produkter dækker over et spektrum af definitioner, der starter i grøn produktion og ender i cradle to cradle. Klik på billedet for forstørre. .

“"En virksomheds bæredygtighedsinnovation skal handle om dens produkter og services. Ellers arbejder man kun i udkanten af bæredygtighed"”, sagde Alexandra Palt, chief sustainability officer i L’Oreal d. 18. maj på engelske Ethical Corporations Responsible Business Summit 2015.

Et andet krav, som Alexandra Palt stiller til innovation i produkters bæredygtighed, er, at det ikke har marginal indflydelse.

”"Det skal være ’det nye normal’. De mere bæredygtige ingredienser, produktionsprocesser, emballager, eller hvad det end er, man har udviklet, skal udbredes til så mange af virksomhedens aktiviteter som muligt. Ellers er det ikke innovation, så er det en idé"”, siger hun.  

Kundernes valg halter
Der er stadig mange innovationsprojekter tilbage inden for bæredygtige produkter. Men den største forhindring for succes kan ikke længere siges at være virksomhedernes evne til at designe og producere bæredygtigt. Det er derimod kundernes villighed til at købe produkter som måske ser ud, føles eller opfører sig lidt anderledes end de plejer.

Internationale undersøgelser peger på, at det kun er en lille gruppe af forbrugerne, som køber bæredygtigt uanset hvad. Men rigtig mange forbrugere – mellem 40 og 70 procent afhængigt af undersøgelsen – vil faktisk gerne købe bæredygtigt. Bare ikke hvis det bliver for dyrt. Eller hvis produkterne ikke helt leverer, hvad ikke-bæredygtige alternativer gør. Som Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked siger:

”"Op mod 70 procent af deltagerne i vores kundesurveys siger, at adgang til ansvarlige produkter er vigtigt for dem, når de vælger, hvilken butik de skal handle i, og hvilke produkter der ryger ned i kurven. Vores salgstal fortæller dog en lidt anden historie”."

Situationen er den samme uden for Danmark. Catherine Watkins fra supermarkedskæden ASDA’s sustainability team fortæller, at UK-survey efter survey viser, at forbrugerne er meget optagede af bæredygtighed, men at praksis er anderledes.

”"Man vælger med følelserne, når man køber noget. Kunder tænker på, om det ser lækkert ud, er godt at røre ved eller ligner noget, de gerne vil være en del af. Surveys udfylder man derimod med hjernen"”, siger Catherine Watkins. Eller med Alexandra Palts:

"”Vi mangler at se rollerne som borger og forbruger smelte sammen, så holdninger også kommer med på indkøb”."

<p>“En virksomheds bæredygtighedsinnovation skal handle om dens produkter og services. Ellers arbejder man kun i udkanten af bæredygtighed”. </p>

Alexandra Palt, chief sustainability officer i L’Oreal.

Andre drivkræfter
Så hvis der ikke er bedre respons fra forbrugerne – hvorfor bliver virksomhederne så ved?

Det gør de, fordi der er andet og mere end markedsandele på spil, når virksomheder begiver sig ud i udviklingen af bæredygtige produkter. Ud over forestillinger om øget salg, er arbejdet også drevet af ønsker om at imødekomme omverdenens forventninger, leve op til lovgivning og behovet for at håndtere de risici, der er i bæredygtighedsarenaen.

Tag for eksempel Gina Tricot -– en hurtigvoksende virksomhed, der udbyder billigt tøj til en relativt ung målgruppe. På deres hjemmeside finder man en video med Anna Applequist, chef for design og indkøb, som forklarer hvorfor virksomheden er engageret i f.eks. udviklingen af bedre bomuld.

Læs også: FSC bedst til certificering af træ

”"Vi vil altid stå på det godes side, og vi vil være ærlige”, siger hun, og lever på den måde op til omverdenens forventninger."

Hun fortsætter med at forklare, at det også handler om, at ”bomuld er ved at være en knap ressource med problematiske forhold omkring dyrkningen, så der er brug for mere bæredygtig bomuld og udviklingen af nye fibre” – et udtryk for risikoperspektivet.

Vil du være en del af fremtiden?
På konferencen d. 18.-19. maj i London var Pertti Korhonen, administrerende direktør for finske Outotec, global leverandør af procesteknologi, meget klar i spyttet. For ham er det et spørgsmål om virksomhedens fremtid. Som han sagde:

”"Vil du være relevant i fremtiden, eller vil du drive din virksomhed, så den hører til i fortiden? Hvis du vil det første, må du være klar over at tænke bæredygtighed ind i din forretning. Så enkelt er det”".

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø