Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb

Hvordan ser vejen frem ud for bæredygtige produkter, og hvorfor kommer der stadigt flere, selvom salget ikke altid imponerer? Det handler om innovation, værdier og risici.

Flere undersøgelser peger på, at mellem 40 og 70 procent af forbrugerne gerne vil købe bæredygtigt. Bare ikke, hvis det bliver for dyrt. Eller hvis produkterne ikke helt leverer, hvad ikke-bæredygtige alternativer gør. .

10.06.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det skorter ikke på tiltag i retning af flere mere bæredygtige produkter og højere salg af disse. Fra Coops 25 procent prisnedsættelse på hele sit sortiment af økologiske produkter. Over havemøbler og emballage produceret af FSC-certificeret træ, vaskemidler til koldtvandsvask og til Gina Tricots konvertering til 100 procent brug af økologisk bomuld i produktionen af deres jerseystofprodukter. Listen er lang.

Læs også: Tøjkæden Gina Tricot overgår til økologisk bomuld

At der er flere, som gerne vil levere bæredygtighed med sine varer, ses også af udviklingen i antallet af svanemærkede produkter, der er fordoblet i løbet af de seneste fem år.  

Innovation i kerneydelsen
Kernen i bæredygtige produkter er innovation i produktdesign, i produktionsprocesser og i materialevalg. Og der findes dem, som mener, at man skal helt ind til virksomhedens kerne, før ens indsats rigtigt kan tages alvorligt:

Begrebet bæredygtige produkter dækker over et spektrum af definitioner, der starter i grøn produktion og ender i cradle to cradle. Klik på billedet for forstørre. .

“"En virksomheds bæredygtighedsinnovation skal handle om dens produkter og services. Ellers arbejder man kun i udkanten af bæredygtighed"”, sagde Alexandra Palt, chief sustainability officer i L’Oreal d. 18. maj på engelske Ethical Corporations Responsible Business Summit 2015.

Et andet krav, som Alexandra Palt stiller til innovation i produkters bæredygtighed, er, at det ikke har marginal indflydelse.

”"Det skal være ’det nye normal’. De mere bæredygtige ingredienser, produktionsprocesser, emballager, eller hvad det end er, man har udviklet, skal udbredes til så mange af virksomhedens aktiviteter som muligt. Ellers er det ikke innovation, så er det en idé"”, siger hun.  

Kundernes valg halter
Der er stadig mange innovationsprojekter tilbage inden for bæredygtige produkter. Men den største forhindring for succes kan ikke længere siges at være virksomhedernes evne til at designe og producere bæredygtigt. Det er derimod kundernes villighed til at købe produkter som måske ser ud, føles eller opfører sig lidt anderledes end de plejer.

Internationale undersøgelser peger på, at det kun er en lille gruppe af forbrugerne, som køber bæredygtigt uanset hvad. Men rigtig mange forbrugere – mellem 40 og 70 procent afhængigt af undersøgelsen – vil faktisk gerne købe bæredygtigt. Bare ikke hvis det bliver for dyrt. Eller hvis produkterne ikke helt leverer, hvad ikke-bæredygtige alternativer gør. Som Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked siger:

”"Op mod 70 procent af deltagerne i vores kundesurveys siger, at adgang til ansvarlige produkter er vigtigt for dem, når de vælger, hvilken butik de skal handle i, og hvilke produkter der ryger ned i kurven. Vores salgstal fortæller dog en lidt anden historie”."

Situationen er den samme uden for Danmark. Catherine Watkins fra supermarkedskæden ASDA’s sustainability team fortæller, at UK-survey efter survey viser, at forbrugerne er meget optagede af bæredygtighed, men at praksis er anderledes.

”"Man vælger med følelserne, når man køber noget. Kunder tænker på, om det ser lækkert ud, er godt at røre ved eller ligner noget, de gerne vil være en del af. Surveys udfylder man derimod med hjernen"”, siger Catherine Watkins. Eller med Alexandra Palts:

"”Vi mangler at se rollerne som borger og forbruger smelte sammen, så holdninger også kommer med på indkøb”."

<p>“En virksomheds bæredygtighedsinnovation skal handle om dens produkter og services. Ellers arbejder man kun i udkanten af bæredygtighed”. </p>

Alexandra Palt, chief sustainability officer i L’Oreal.

Andre drivkræfter
Så hvis der ikke er bedre respons fra forbrugerne – hvorfor bliver virksomhederne så ved?

Det gør de, fordi der er andet og mere end markedsandele på spil, når virksomheder begiver sig ud i udviklingen af bæredygtige produkter. Ud over forestillinger om øget salg, er arbejdet også drevet af ønsker om at imødekomme omverdenens forventninger, leve op til lovgivning og behovet for at håndtere de risici, der er i bæredygtighedsarenaen.

Tag for eksempel Gina Tricot -– en hurtigvoksende virksomhed, der udbyder billigt tøj til en relativt ung målgruppe. På deres hjemmeside finder man en video med Anna Applequist, chef for design og indkøb, som forklarer hvorfor virksomheden er engageret i f.eks. udviklingen af bedre bomuld.

Læs også: FSC bedst til certificering af træ

”"Vi vil altid stå på det godes side, og vi vil være ærlige”, siger hun, og lever på den måde op til omverdenens forventninger."

Hun fortsætter med at forklare, at det også handler om, at ”bomuld er ved at være en knap ressource med problematiske forhold omkring dyrkningen, så der er brug for mere bæredygtig bomuld og udviklingen af nye fibre” – et udtryk for risikoperspektivet.

Vil du være en del af fremtiden?
På konferencen d. 18.-19. maj i London var Pertti Korhonen, administrerende direktør for finske Outotec, global leverandør af procesteknologi, meget klar i spyttet. For ham er det et spørgsmål om virksomhedens fremtid. Som han sagde:

”"Vil du være relevant i fremtiden, eller vil du drive din virksomhed, så den hører til i fortiden? Hvis du vil det første, må du være klar over at tænke bæredygtighed ind i din forretning. Så enkelt er det”".

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

19.04.2024CSR.dk

Fædre i finanssektoren tager mere barsel

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

05.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nu er ansøgningsperiode åben: Sådan indstiller du din virksomhed til Sustainability Awards 2024

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

Jobmarked

Se alle

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden ISO 45003

På dette kursus får du en indsigt i konkrete metoder og værktøjer til at identificere, håndtere og forebygge psykosociale risici og dermed løbende forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Tid

09:00

Sted

Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Årskonference 2024: Fremtidens bæredygtighed og ESG

Hvordan bliver fremtidens bæredygtighed og ESG påvirket af eksterne stakeholdere? Og hvilke forventninger skal virksomheder imødekomme, hvis de ønsker at være konkurrencedygtige og gøre noget bedre for samfundet og planeten?

Dato

22.04.2024

Tid

12:30

Sted

Industriens Hus, H.C. Andersens Blvd. 18, 1553 København

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

22.04.2024

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus