05.04.2022  |  Supply chain

Skibe skal kunne tanke bæredygtigt på Bornholm i 2025

Det internationale konsortium Bornholm Bunker Hub går nu i gang med at finde partnere og kunder, som skal gøre det muligt at optanke skibe med bæredygtige brændstoffer på Bornholm.

Den største forandring for at gøre skibsfarten grøn skal ske på land. Det lyder som en fejlslutning, men er ikke desto mindre sandt, for når først motorer og skibe er designet og installeret, så bliver den løbende udfordring at få brændstof no til at fylde i tankene på de mange skibe. 

For den grønne omstilling af skibsfarten i Østersøen er det derfor et vigtigt skridt fremad, at Bornholm Bunker Hubs har meldt ud, at de har planer om at tilbyde skibsfarten tankning af bæredygtige brændstoffer i Rønne Havn fra 2025. Planen for Bornholm Bunker Hub er på langt sigt at kunne forsyne grønt brændstof, f.eks. metanol og ammoniak, til de mere end 60.000 skibe, som hvert eneste år sejler forbi Bornholm.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

“Når vi reducerer CO2-udledningen fra skibsfarten, er det samtidig et stort skridt i kampen mod klimaforandringerne. Når vi tænker på, at mere end 60.000 skibe passerer Bornholm hvert eneste år, kan den planlagte bunkerstation på øen få virkelig stor betydning for branchens CO2-aftryk. Det glæder os at være en del af dette spændende projekt, og vi ønsker at bidrage med vores omfattende viden om elektrolyse og Power-to-X,” siger Roeland Baan, som er CEO i Topsøe.

Topsoe er en af de otte partnere i konsortiet bag Bornholm Bunker Hub. De øvrige syv er: Ørsted, Molslinjen, Bunker Holding Group, Wärtsilä, Rambøll, Bureau Veritas og Port of Roenne A/S.

På udkig efter nye partnere
Til støtte for mulighederne for at anlægge en grøn bunkerstation ved Rønne Havn vil konsortiet nu gå på udkig efter partnere og kunder, som har et ønske om at bidrage til virkeliggørelsen af Bornholm Bunker Hub.

Læs også: Call to action for grønt samarbejde mellem verdensledere og den maritime industri

F.eks. etableringen af en lokal produktion af Power-to-X-brændstoffer, hvilket kan blive en vigtig brik i arbejdet med at etablere en konkurrencedygtig bunkerhub. Det er ikke så fjern en forestilling, når man tager etableringen af Energiø Bornholm i betragtning, som vil bidrage med mindst to GW offshore vindenergi omkring 2030.

Desuden vil konsortiet nu tage kontakt til potentielle kunder i Østersøområdet for at afdække det forventede behov for bæredygtige brændstoffer.

“Initiativet med Bornholm Bunker Hub vil give os en vigtig viden om, hvordan branchen i fællesskab kan opbygge fremtidens regionale forsyningskæder med grønne skibsbrændstoffer. Vi opfatter sådanne rene energihubs som et vigtigt middel til at fremme overgangen til grøn skibsfart, og sikker adgang til grønne brændstoffer vil få en helt afgørende rolle for implementeringen af vores egen rene motorteknologi i fremtidens skibe. Projektet er et godt eksempel på, hvordan vi som branche kan kombinere forskellige ekspertiser og dermed yde et væsentligt bidrag til overgangen til ren energi inden for skibsfarten,” siger Gudmundur Langvik-Valdimarsson, som er General Manager Sales i Wärtsilä Denmark. (Wärtsila er bl.a. storproducent af skibsmotorer).

- EHS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere