05.04.2022 | Supply chain
Skibe skal kunne tanke bæredygtigt på Bornholm i 2025
Det internationale konsortium Bornholm Bunker Hub går nu i gang med at finde partnere og kunder, som skal gøre det muligt at optanke skibe med bæredygtige brændstoffer på Bornholm.
Bornholms centrale placering i Østersøen gør den til en oplagt destination for ny brændselsinfrastruktur for skibsfarten.
Den største forandring for at gøre skibsfarten grøn skal ske på land. Det lyder som en fejlslutning, men er ikke desto mindre sandt, for når først motorer og skibe er designet og installeret, så bliver den løbende udfordring at få brændstof no til at fylde i tankene på de mange skibe.
For den grønne omstilling af skibsfarten i Østersøen er det derfor et vigtigt skridt fremad, at Bornholm Bunker Hubs har meldt ud, at de har planer om at tilbyde skibsfarten tankning af bæredygtige brændstoffer i Rønne Havn fra 2025. Planen for Bornholm Bunker Hub er på langt sigt at kunne forsyne grønt brændstof, f.eks. metanol og ammoniak, til de mere end 60.000 skibe, som hvert eneste år sejler forbi Bornholm.
“Når vi reducerer CO2-udledningen fra skibsfarten, er det samtidig et stort skridt i kampen mod klimaforandringerne. Når vi tænker på, at mere end 60.000 skibe passerer Bornholm hvert eneste år, kan den planlagte bunkerstation på øen få virkelig stor betydning for branchens CO2-aftryk. Det glæder os at være en del af dette spændende projekt, og vi ønsker at bidrage med vores omfattende viden om elektrolyse og Power-to-X,” siger Roeland Baan, som er CEO i Topsøe.
Topsoe er en af de otte partnere i konsortiet bag Bornholm Bunker Hub. De øvrige syv er: Ørsted, Molslinjen, Bunker Holding Group, Wärtsilä, Rambøll, Bureau Veritas og Port of Roenne A/S.
På udkig efter nye partnere
Til støtte for mulighederne for at anlægge en grøn bunkerstation ved Rønne Havn vil konsortiet nu gå på udkig efter partnere og kunder, som har et ønske om at bidrage til virkeliggørelsen af Bornholm Bunker Hub.
Læs også: Call to action for grønt samarbejde mellem verdensledere og den maritime industri
F.eks. etableringen af en lokal produktion af Power-to-X-brændstoffer, hvilket kan blive en vigtig brik i arbejdet med at etablere en konkurrencedygtig bunkerhub. Det er ikke så fjern en forestilling, når man tager etableringen af Energiø Bornholm i betragtning, som vil bidrage med mindst to GW offshore vindenergi omkring 2030.
Desuden vil konsortiet nu tage kontakt til potentielle kunder i Østersøområdet for at afdække det forventede behov for bæredygtige brændstoffer.
“Initiativet med Bornholm Bunker Hub vil give os en vigtig viden om, hvordan branchen i fællesskab kan opbygge fremtidens regionale forsyningskæder med grønne skibsbrændstoffer. Vi opfatter sådanne rene energihubs som et vigtigt middel til at fremme overgangen til grøn skibsfart, og sikker adgang til grønne brændstoffer vil få en helt afgørende rolle for implementeringen af vores egen rene motorteknologi i fremtidens skibe. Projektet er et godt eksempel på, hvordan vi som branche kan kombinere forskellige ekspertiser og dermed yde et væsentligt bidrag til overgangen til ren energi inden for skibsfarten,” siger Gudmundur Langvik-Valdimarsson, som er General Manager Sales i Wärtsilä Denmark. (Wärtsila er bl.a. storproducent af skibsmotorer).
- EHS
Klima, miljø og energi
AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
73 virksomheder er ikke længere en del af AP Pensions investeringsaktiviteter – blandt andet Shell og Total.
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Kommunikation

EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Supply chain

Alternativt byggemateriale: Ny teknologi skal erstatte nyopgravet sand og beton med nedrevet beton
Verdens naturlige råstoflagre af sten og sand er under pres, og kan ikke blive ved med at forsyne bygge- og anlægssektorens behov. Derfor er seks byggeaktører gået sammen om at sikre cirkulært producerede råstoffer til nye projekter – blandt andet nedrevet beton fra tidligere byggerier.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.