Medlemsprofiler Se alle
Grøn skibsfart
Klima, miljø og energi

Flere lande vil have grønne skibskorridorer
Blandt de mange relevante emner og diskussioner, der i øjeblikket foregår i Egypten ved COP27, er tiltaget om grønne skibskorridorer også på dagsordenen – en bæredygtig mulighed, som en række lande nu vil tilslutte sig.
Supply chain

Skibe skal kunne tanke bæredygtigt på Bornholm i 2025
Det internationale konsortium Bornholm Bunker Hub går nu i gang med at finde partnere og kunder, som skal gøre det muligt at optanke skibe med bæredygtige brændstoffer på Bornholm.
Klima, miljø og energi

Maersk secures green e-methanol for the world’s first container vessel operating on carbon neutral fuel
European Energy will establish a new e-methanol facility in Denmark and provide renewable energy to fuel it.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Mærsk vil teste batterisystem på containerskib
Mærsk har planer om at teste et maritimt batterisystem på skibet Maersk Cape Town. Håbet er, at anvendelsen af batterisystemet kan forbedre skibets ydeevne og pålidelighed samtidig med, at skibets samlede CO2-udledning reduceres.
Klima, miljø og energi

Norden skal have grønne skibskorridorer
De nordiske klima- og miljøministre er blevet enige om, at landene i fællesskab skal arbejde på at etablere grønne korridorer til udledningsfri skibsfart mellem havne i Norden.
Klima, miljø og energi

A.P. Moller - Maersk accelerates fleet decarbonisation with 8 large ocean-going vessels to operate on carbon neutral methanol
In the first quarter of 2024, A.P. Moller - Maersk will introduce the first in a groundbreaking series of 8 large ocean-going container vessels capable of being operated on carbon neutral methanol.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

HOFOR bruger det grønneste skib i klassen
Et transportskib, der udleder markant mindre CO2 end tilsvarende skibe i samme klasse lagde for nylig til kaj på Amagerværket. Der er tale om skibet Máxima fra rederiet Royal Wagenborg i Holland. Rederiet har to skibe af denne type, og de er kendetegnet ved, at de, ifølge rederiet, udleder hele 60 pct. mindre CO2 sammenlignet med andre skibe i MPP-klassen. Det gør disse to skibe til de grønneste i dette segment.
Indhold fra partner