Mærsk vil teste batterisystem på containerskib

Mærsk har planer om at teste et maritimt batterisystem på skibet Maersk Cape Town. Håbet er, at anvendelsen af batterisystemet kan forbedre skibets ydeevne og pålidelighed samtidig med, at skibets samlede CO2-udledning reduceres.

Trident Maritime Systems batterisystem skal inden længe installeres og testes på Maersk Cape Town-skibet. Foto: Mærsk.

08.11.2019

CSR.dk

I første omgang sker det som en del af en test, hvor der vil blive holdt øje med, hvor meget batterisystemet kan forbedre skibets ydeevne og pålidelighed samtidig med, at det reducerer den samlede CO2-udledning.

”Dette forsøg vil give os en større forståelse af energilagring, der kan hjælpe Mærsk med at rykke hen mod en øget elektrificering af vores flåde og terminaler. Mærsk vil fortsætte med at teste og udvikle løsninger som en del af vores rejse mod at blive CO2-neutrale i 2050”, siger COO i Mærsk, Søren Toft.

Skibe, der udelukkende sejler på energi fra batterier, ligger ifølge Mærsk stadig år ude i fremtiden, da det på nuværende tidspunkt hverken teknisk eller økonomisk er en mulighed.

Selvom det maritime batterisystem altså ikke kan drive hele Maersk Cape Town alene, så kan det i stedet hjælpe til med at øge effektiviteten hos de generatorer, der er ombord på Maersk Cape Town. Ved at anvende generatorerne mere optimalt og slukke for dem, når der ikke er brug for dem, kan skibets samlede forbrug af brændstof samtidig blive reduceret.

Kan oplades ved hjælp af spildvarme
Batterisystemet kan desuden også støtte skibets generatorer med op til 1.800 kVA ekstra energi, hvis der er behov for hurtige ændringer i skibets elektriske belastning. Batterisystemet er således i stand til at forsyne skibet med ekstra energi, der kan skabe sikkerhed på havet.

Maersk Cape Town har som mange af Mærsks containerskibe allerede et genvindingssystem til spildvarme, som kan bruges til at oplade batterisystemet bæredygtigt ved hjælp af elektrisk energi fra varme, der eller ville have været tabt.

”Dette spændende forsøg, som er det første af sin slags i industrien, vil vise batteriteknologis potentiale til at forbedre vores skibes ydeevne samtidig med, at det også vil reducere brugen af brændstof”, siger chef for flådeteknologi i Mærsk, Ole Graa.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Batterisystemet vil inden længe blive transporteret til Singapore, hvor det vil blive installeret om bord på det 249 meter lange containerskib Maersk Cape Town, der sejler på ruter mellem Vestafrika og Østasien. Skibets første fulde rejse med det nye system vil finde sted til næste år og vil blive fulgt tæt for at kunne evaluere på, hvordan systemet yder i forhold til ambitionerne.

- JMA

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

07.10.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sådan kan du spare CO₂ uden at forlade stuen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup